У житті можна творити, а можна й витворяти. Як це зробив Фонд держмайна під час продажу пакетів акцій п’яти підприємств целюлозно-паперової промисловості, що перебувають у державній власності й передані до статутного фонду ДАХК «Укрпапірпром». Про порушення законодавства цією державною установою йшлося на засіданні Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради з питань приватизації.

У свій час державну акціонерну холдингову компанію (УДАХК) «Укрпапірпром» було створено за постановою Кабміну шляхом передачі до її статутного фонду державних пакетів акцій восьми підприємств целюлозно-паперової промисловості, Українського науково-дослідного інституту паперу (УкрНДІП) та майна корпорації «Укрпапірторгпром». Торік уряд видав постанову «Про заходи, пов’язані з задоволенням державних потреб у друкованій продукції». Нею Фондові держмайна за участю «Укрпапірпрому» доручалося провести на конкурсних засадах продаж пакетів акцій ВАТ «Київський КПК», «Жидачівський ЦПК», «Львівкартонопласт», «Рубежанський КТК», «Ізмаїльський ЦКК». Однак через рік Кабінет Міністрів іншою постановою змінив формат продажу: замість «на конкурсних засадах» встановив — «на конкурентних засадах». Реалізатором пакетів акцій залишався Фонд за участі «Укрпапірпрому». Зверніть увагу на зміст підпорядкованості: «за участі»...

Фонд на виконання постанови Кабміну видає свій наказ, яким визначає способи продажу акцій. Зокрема, на конкурсі — «Київський КПК», чотири інших — продаж на фондовій біржі. При цьому (ще раз зверніть увагу на порядок підпорядкованості!) продаж державних пакетів акцій доручався... компанії «Укрпапірпром» за участі Фонду держмайна. Тобто всупереч урядовій постанові та чинному законодавству. Це порушення потягло за собою інші, що призвело до фактичного обкрадення держави.

Що характерно — цієї фатальної помилки (чи то щось інше?) можна було уникнути. Адже парламентська спеціальна комісія ще 17 жовтня того ж року, коли інформацію щодо проведення конкурсу ще не оприлюднили, надіслала Фондові держмайна листа з застереженням: його наказ не відповідає змістові постанови Кабміну та низки інших законодавчих актів. Однак у Фонді проігнорували це застереження. Чому? Про справжні причини можна лише здогадуватися. Зокрема —враховуючи подальший перебіг подій...

Крім проведення конкурсу з продажу 30-відсоткового пакета акцій ВАТ «Київський картонно-паперовий комбінат», холдингова компанія (тобто «Укрпапірпром») розгорнула активну роботу з підготовки до продажу на фондовій біржі заодно й державних пакетів акцій інших підприємств галузі, переданих до її статутного фонду. Тобто розпоряджалася ними так, начебто це її власність. Неважко передбачити, хто був би у виграші, а хто у програші, якби реалізацію належних державі пакетів акцій таки здійснили. Однак народним депутатам вдалося заблокувати цю хитро задуману оборудку.

У чому ж проблема? Перш за все у розбіжності визначень, які містяться у різних законодавчих актах, поняття «власність» та законних підстав володіння нею. Відтак маємо правову невизначеність статусу державного майна, переданого, зокрема, до статутних фондів державних холдингових компаній. У даному конкретному випадку (колізії навколо «Укрпапірпрому») маємо класичний приклад зовсім не безкорисливого менжування такою правовою невизначеністю.

Так, закон «Про господарські товариства» (ст. 12) визначає: таке товариство є власником майна, переданого йому засновником у власність.

Закон «Про власність» (статті 20 і 21) дає визначення: право колективної власності виникає на підставі добровільного об’єднання майна громадян і юридичних осіб з метою створення акціонерних товариств. Тож суб’єктом права колективної власності є акціонерне товариство.

Зрештою, ключовий момент: державні акціонерні холдингові компанії створено не шляхом об’єднання майна на умовах договору, а лише передачі державного майна до статутних фондів цих компаній за нормативними актами. Без права власності на них!

Створюючи холдингову компанію «Укрпапірпром» (постанова від 19.08.96 року), уряд визначив особливий порядок її формування. Засновником компанії став Фонд держмайна. Однак не менше 26 відсотків пакетів акцій товариств (вище їх названо) залишалися в загальнодержавній власності та передавалися до статутного фонду холдингової компанії. Тобто Кабінет Міністрів не надавав Фондові повноважень передавати пакети акцій товариств у власність компанії. Однак, як видно з подальшого перебігу подій, і Фонд, і компанія фактично проігнорували цю засадничу вимогу уряду і діяли на власний розсуд.

Сьогодні можна сказати, що лише завдяки пильності членів спеціальної контрольної комісії вдалося попередити перекачування з державної кишені до приватної дуже й дуже великих коштів. Але лише сьогодні. Бо проблема відчуження державних пакетів акцій, переданих до статутних фондів державних холдингових компаній поза приватизаційними процедурами, залишається актуальною й надалі. Через відсутність чіткого правового врегулювання статусу права державної власності та контролю за її використанням холдингові компанії різними способами відчужують державні пакети акцій не найгірших підприємств, передані до їхніх статутних фондів. При цьому до державного бюджету кошти від продажу таких державних акцій не надходять, оскільки компанії вважають їх своєю власністю.

Ретельно проаналізувавши факти, Спеціальна контрольна комісія запропонувала Фондові держмайна відмінити проведення конкурсу з продажу 30-відсоткового пакета акцій ВАТ «Київський картонно-паперовий комбінат» та зупинити підготовку пакетів акцій інших підприємств галузі до їх продажу на фондових біржах.

Водночас, щоб унеможливити факти ігнорування чи й порушення чинного законодавства, парламентарії ухвалили звернутися до Генеральної прокуратури з пропозицією: здійснити прокурорський нагляд за дотриманням і правильним застосуванням законів Кабінетом Міністрів.