Бюджетний процес та прийняття Закону «Про Державний бюджет України на 2004 рік» були б неможливими без копіткої роботи всього депутатського корпусу, без внесення депутатами реальних і вчасних пропозицій щодо вдосконалення цього документа. До того ж практично всі депутатські групи і фракції підійшли до питання розробки головного фінансового документа держави з максимальною серйозністю та відповідальністю: з одного боку, значну частину пропозицій було спрямовано на втілення задекларованої ідеї соціальної орієнтованості держбюджету, а з другого — для багатьох депутатів подані пропозиції стали засобом виконання обіцянок, записаних у їхніх передвиборних програмах.
Як відомо, до депутатської групи «Народний вибір» входять депутати — «мажоритарники». Під час доопрацювання бюджетних документів «народновиборці» не раз виїжджали у свої округи і разом із виборцями узгоджували пропозиції з удосконалення бюджету. Перед другим читанням проекту бюджету-2004 члени «Народного вибору» запропонували Кабінету Міністрів України чимало поправок і доповнень, переважну більшість з яких було враховано в кінцевому варіанті Закону «Про Державний бюджет України на 2004 рік».
Серед членів «Народного вибору» особливо активно над поправками до проекту бюджету працювали народні депутати Микола Солошенко, Катерина Фоменко та Василь Надрага.
Так, саме завдяки пропозиціям Миколи Солошенка уряд не зупинив дію окремих пунктів Закону «Про податок на додану вартість» стосовно звільнення від ПДВ низки операцій, зокрема продажу вітчизняних продуктів дитячого харчування молочними кухнями та спеціалізованими магазинами, що виконують функції роздавальних пунктів. Те саме стосується продажу книжок вітчизняного виробництва, учнівських зошитів, підручників та посібників, виданих в Україні, харчування дітей у школах та установах професійно-технічної освіти, закладах охорони здоров’я тощо. Про відповідальність влади перед виборцями Микола Солошенко висловився так: «Якщо ми заявляли, що бюджет-2004 повинен мати яскраво виражену соціальну спрямованість, то треба робити все необхідне, щоб цей документ працював на людей. Відповідно до цієї тези ми робили все можливе, аби убезпечити найменш соціально захищені верстви населення від додаткових витрат».
Катерина Фоменко — одна з ключових постатей Бюджетного комітету Верховної Ради, в якому очолює підкомітет з питань місцевих бюджетів. Саме вона здійснювала експертизу проекту Закону «Про Державний бюджет України на 2004 рік» у частині місцевих бюджетів. Катерина Олександрівна принципово наполягала на необхідності збільшити фінансування місцевих бюджетів, з одного боку, а з другого — зменшити прогноз доходів місцевих бюджетів порівняно з проектом, запропонованим для першого читання. Вона зазначила, що «збільшення фінансування місцевих бюджетів дає змогу витрачати кошти не лише на виплати заробітної плати, а й забезпечувати ремонт шкіл, лікарень, дитячих садків». Як повідомила народний депутат, «усі ініціативи підкомітету знайшли своє відтворення в остаточному варіанті бюджету-2004».
Голова підкомітету з питань пенсіонерів та пенсійного забезпечення Комітету Верховної Ради у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів Василь Надрага також підготував низку пропозицій, орієнтованих насамперед на найменш захищені верстви населення. Зокрема, до проекту бюджету завдяки пропозиції В. Надраги увійшло положення, яким призупиняються пільги, що їх було надано відповідними законами України суб’єктам спеціальних економічних зон та територій пріоритетного розвитку в частині їх звільнення від сплати ввізного мита, податку на додану вартість і податку на прибуток. Отже, держава отримала додаткове джерело доходів і, відповідно, змогла збільшити видатки на соціальний захист ветеранів війни та інвалідів. Крім того, в бюджеті додатково передбачено видатки в сумі 240 млн. грн. на погашення заборгованості з компенсаційних виплат за минулі роки населенню, яке постраждало внаслідок Чорнобильської катастрофи. Також частково враховано пропозиції депутата, які стосуються надання Луганській області субвенції щодо державних централізованих капітальних вкладень за такими об’єктами: завершення будівництва міської дитячої лікарні № 2 Луганська; будівництва пішохідного моста через р. Лугань; запобігання підтопленню населених пунктів ґрунтовими водами в Кам’янобрідському районі Луганська.
Робота над бюджетом країни є справою, яка не терпить популізму. Тому депутатам під час розгляду цього документа треба було забути про свою фракційну та партійну належність. Члени депутатської групи «Народний вибір» переконані, що лише завдяки здоровому прагматизмові, а не надмірній заполітизованості депутатського корпусу діяльність Верховної Ради може бути конструктивною. Микола Солошенко вважає, що «будь-яке питання повинно вирішуватися із тверезим розрахунком на практичні результати, а не заради додаткових політичних балів. Адже виборець обов’язково потім спитає депутата, чим він займався впродовж діяльності в парламенті і як виконував те, що обіцяв у своїй передвиборній програмі».
Микола БАГРАЄВ,народний депутат України.