Хоча мчимо ми за звичайною «Нивою», напруження шалене. Заїхали в безлюдний о цій порі (00.30) приватний сектор околиці міста. Розмита дощем і без того погана дорога. Туман. Поворот. Раптом — шум, гуркіт, вищання коліс і вогні задніх ліхтарів «Ниви», що стрімко наближаються. Вдаряюся головою об стелю автомобіля. Наші «Жигулі» після різкого гальмування розвертає.
Погоня —не романтика
Під час об’їжджання району працівник ДАІ Ілля дав знак зупинитися згаданій «Ниві», що проїхала на червоне світло, але водій тільки збільшив швидкість. Довелося наздоганяти. Порушник, на всіх парах заїхавши в тупик, урізався в огорожу, що, на щастя для нього, виявилася неміцною. Підлітки, котрі вкрали машину, щоб «покататися», відбулися хто синцями, хто струсом мозку. Двоє залишилися сидіти в авто, а той, що був за кермом, кинувся навтьоки. Колега Іллі Андрій побіг за ним. Авжеж, мені сидіти на підлозі за заднім сидінням усе-таки краще, ніж йому — крадія наздогнав, але куртка брудна, форма розірвана, рука розбита. Це вже не романтика, як мені здавалося на початку погоні, а будні — важка робота.
Коли все владналося, цікавлюся, а якби за «БМВ» чи «Мерседесом» гналися...
— З автотранспортом проблема справді гостра. На «Жигулях» нелегко за іномарками ганятися.
— Ось ви, — цікавлюся, — коли крадіїв з машини «вивуджували», пістолет виймали. А стріляти з нього можна?
— Тільки у виняткових випадках, — каже Ілля, — тобто в тих, що передбачені законом. Але на чергуванні пістолет обов’язковий. Якщо тебе зупинить даішник, і побачиш, що він без зброї — отже, поза законом на дорозі — тобто «липовий».
Тверезий —не означає не винний
Гальмуємо біля перехрестя на пішохідному переході. З темряви винирнула бабуся. Переходить не поспішаючи. Поряд дуже різко зупиняється авто. Водій у ньому вилаявся, сигналить. Ілля невдоволено скривився:
— Ти чула, в Солом’янському районі на такому перехресті за місяць трьох дітей-велосипедистів на пішохідному переході збили. Один, гад, що на смерть збив, ушився. А в двох інших випадках діти живі залишилися, та й водії виявилися свідомі.
...Зупиняємося. Вночі машин менше, основні порушення — проїзд на червоне світло і перетин осьової. Починається «полювання» на п’яних. Найбільше їх трапляється з 23-ї до 2-ї години ночі і з 5-ї до 7-ї ранку. Ось і порушник. Тверезий. Хвацько розвернувся в неналежному місці. Перше ж запитання: «Я що, п’яний?» і настійно вимагає «дихнути в трубку». Хлопці терпляче пояснюють, що тверезий ще не означає — не винний.
У середньому за ніч вони зупиняють близько 50 машин. Наступний порушник. Буквально промайнуло авто зі спецномерами. Навіть зупинити не встигли. Доганяти —марно.
Спецпорушники
— Вони поводяться зухвало, — пояснює Андрій. — Що крутіша машина, то зухваліше давлять на те, чого, мовляв, зупинив, як розмовляєш. Не завжди і зупинити можна: ось, приміром, серйозну підозру викликає автомобіль із блимавкою — треба прямувати за ним до його місця призначення, а потім уже все з’ясовувати.
— Це, напевно, ще квіточки. А як до проїздів ставитеся — коли важлива державна особа кудись вирушає, і вас усіх на вуха ставлять?
— Ну-у, служба в нас така. Звичайно, не любимо, коли при цьому стоїш на дорозі і відчуваєш, як тебе кожен водій матюкає. Та й ті, хто сміливіший, і порушити не проти, а ти і зупинити здебільшого не можеш — не вистачало ще затор створити.
— Чи для багатьох ці правила? І чи може собі замовити за певну суму такий королівський проїзд який-небудь багатий бізнесмен?
— Такі правила — тільки для вищих посадовців. А за гроші можливий тільки супровід на машинах із блимавками, але перекриття доріг — ні.
Гроші без причини —ознака...
...А ось вочевидь нетверезий водій. «Випливаючи» із-за керма, з променистою посмішкою, не поспішаючи сипле запитання: «Командире, я хіба щось порушив? Чи аварійну ситуацію створив?» Не створив. Але будь-якої миті може. Наступний зупинений хлопцями водій одразу в права завбачливо поклав гроші (хоча нічого такого не порушив, просто непевно тримався на дорозі). Ілля пішов оглядати машину. Такі типи завжди викликають підозру — якщо без видимих причин одразу тикає гроші, отже, щось не так. Одного разу в таких у салоні знайшли чимало наркотиків. Але цей «порушник» просто кудись поспішав, не хотів, так би мовити, час гаяти.
О пів на другу ночі. Дощ. Чому всі порушники запитують: «Я що, п’яний?», а ті, хто нічого не порушив, але напідпитку: «Я щось порушив?»?.. А ось і жінка за кермом — поруч чоловік набанячений, але з правами, а вона твереза, але без прав. Як з’ясувалося, їх у неї немає взагалі. Штраф за це, виявляється, лише 34 грн. Якби п’яний чоловік за кермом був, йому б це коштувало разів у десять дорожче.
На колесах під «колесами»
...Виходжу з машини. Помокнути. Андрій одразу на вухо: «Дивись, дивись». Через поворот рухається автомобіль. На диво повільно. Не більше сорока км/год. У лівому ряду (!). Знак Іллі зупинитися проігнорував. Так само повільно, нікуди не звернувши, їде далі. Стрибаємо в машину. Увімкнули блимавку і сирену. Порівнялися з ним. Він, так само не поспішаючи, припарковується біля брівки. Далі все, як в уповільненій зйомці. Хлопець під дією наркотиків. Спокійний, як удав. Поводиться ту-по. Хлопці світять ліхтариком в очі — зіниці розширені. Потрібна експертиза. Добре ще, в нього стадія граничного спокою.
— Наркоманів тепер навіть більше, ніж п’яних. Але, що найгірше, їх важко виявити — а вони небезпечні на дорозі. На око не завжди і зрозумієш. А якщо і визначиш, то на експертизу треба. Результатів чекати п’ять днів. Притягають до відповідальності таких порушників за тією ж 130-ю статтею — прирівнюється до алкогольного сп’яніння.
Тепер, як кажуть даішники, мертвий час. З 2-ї до 5-ї місто спить... Тільки їх це не стосується — робота така...