На загальних зборах Академії педагогічних наук України розглянуто проект Концепції розвитку профтехосвіти до 2015 року. Доповідала академік-секретар віділення педагогіки і психології професійно-технічної освіти АПН України Неля Ничкало. Йшлося, зокрема, про створення умов для здобуття робітничих професій відповідно до потреб ринку.

Як зауважив президент академії Міністр освіти і науки Василь Кремень , годі пишатися збереженою профтехосвітою, треба модернізувати навчальні процеси, особливо матеріально-технічну базу. До слова, уже створено 167 вищих професійних училищ, які готують і молодших спеціалістів, 260 профтехучилищ перетворено на професійні ліцеї, що виконують функції профільної старшої школи.

Однак цього замало. На жаль, втрачено престиж робітничої професії. За словами начальника Головного управління освіти і науки Київської міськдержадміністрації Бориса Жебровського, на наявній матеріально-технічній базі підготувати якісні кадри практично неможливо. І тієї кількості комп’ютерних класів, що вже є і незабаром з’явиться, надзвичайно мало, бо паралельно повинно надходити програмне забезпечення, нове обладнання. Б. Жебровський наголосив: випускники ПТУ, які навчаються за рахунок держави, передусім ідуть працювати на приватні підприємства.

Голова Комітету Верховної Ради України з питань науки та освіти Станіслав Ніколаєнко навів такі цифри: на 10 тисяч населення припадає трохи більш як 100 учнів ПТУ. За його словами, якщо ще рік тому головною проблемою на підприємствах вважали неврегульованість податків, то тепер бракує робочих рук.

До речі, в Україні понад мільйон офіційно зареєстрованих безробітних. Тоді як потреба підприємств у кадрах, зокрема у жовтні цього року, становила понад 160 тисяч осіб. За розрахунками вчених Росії, на підготовку одного робітника потрібно 600 доларів, а ми витрачаємо приблизно 200.

Щоб профтехучилища працювали належним чином, їм потрібне достатнє фінансування. Водночас від голови профільного комітету пролунав невтішний прогноз: «Бюджет 2004 року розтрощить усі навчальні заклади, не кажучи вже про профтехучилища. Йдеться про податок на додану вартість на освітянські послуги. А саме: або збільшувати плату на навчання, або на 20 відсотків зменшується фінансування закладів освіти».