Повідомлення про новий наказ МВС (№1217 від 22.10.03), що дозволяє працівникам ДАІ в окремих випадках вилучати у водіїв посвідчення водія (в народі — права), сприйнято не так уже й однозначно. «Закоренілі» безколісні пішоходи отримали хоч маленьку надію на припинення «безпредєлу» з боку тих, хто крутить баранку. («Круті» з тротуарів зробили проїжджі смуги, з дитячих майданчиків — паркувальні місця...)

І все-таки переважна більшість автовласників відреагувала на емвеесівський крок відомо як. Бо це вже було — вилучали. А отже, і спонукали давати-брати: водій — автоінспектору хабара, автоінспектор водієві — назад права. Нині для цього процесу з’являться ще прагматичніші підстави. 
Уранці — штраф, увечері — права. Чи з автоінспектором «домовлятися»?
Порушникові ПДР простіше дати на лапу інспектору кілька десятків гривень на «місці злочину», аніж згаяти день-два на оббивання порогів міліцейських і судових кабінетів, щоб заплатити від 17 до 50 грн. штрафу і повернути собі своє водійське посвідчення. Й інспектору вигода — не доведеться писати протоколів, чекати судових рішень і почуватися ніким перед водієм-профаном, а тим паче позичати очі в сірка перед власним корумпованим начальством, якому немає з чого дати «таксу» після кожної зміни. (Останні соцопитування називають даішну галузь однією з найкорумпованіших. Хто і після цього сумнівається — може сам сісти за кермо або ж відкрити сайт «Подробностей» телеканалу «Інтер», де опубліковано лист працівників ДАІ Луганської області з колоритним описом поборів їхнього міліцейського начальства).
Чи не тому одразу поширилися обнадійливі чутки, мовляв, наказ МВС протизаконний, адже досі закон не дозволяв так легко позбавляти прав водіїв, і закону ніхто не змінював. Мушу «розчарувати» — документ чинному законодавству не суперечить. Тринадцята частина статті 15 Закону «Про дорожній рух» передбачає можливість вилучення посадовими особами Державтоінспекції посвідчення водія за наявності підстав для позбавлення водія права на керування транспортним засобом або стягнення у вигляді штрафу.
Коли вже обурюватися, то з приводу останнього положення — про вилучення водійського посвідчення заради «стягнення у вигляді штрафу». І справді — а це до чого? Якщо за вчинене порушення передбачена найвища каральна санкція — штраф, то за якою логікою інспектор вилучає права? Якщо суд підтвердить правоту інспектора — винний водій мусить заплатити штраф. А в разі вилучення прав у такого водія-громадянина виникатиме безліч проблем — від пошуків посвідчення у тих самих даішних кабінетах до неможливості реалізувати інші конституційні права, наприклад, скористатися автомобілем за кордоном, адже там з одним талоном попереджень за кермом не поїздиш. Одне слово, громадянина апріорі карають більше, ніж передбачено, за його автовчинок.
А хто може дати гарантію, що нашим даішникам не закортить за рахунок водіїв вирішити деякі проблеми, створені їм державою? Маю на увазі нагромадження в судах тисяч складених автоінспекторами адмінпротоколів за порушення ПДР. Розгляд затримується, штрафи не ідуть. І ось — нате вам: тепер уже водій, приречений до сплати штрафу у розмірі, припустимо, 40 гривень, муситиме заради повернення прав «прискорювати» (хабарем чи як?) розгляд його справи у суді. За таких «розкладів» інспектори автошляхів будуть украй зацікавлені вилучати посвідчення не лише у тих, хто створив аварійну ситуацію, не зупинився на їхню вимогу, перебував за кермом «під мухою», за що суд позбавляє водія права на керування автотранспортом. «Замітатимуть» права й у тих, кому світить штраф. Безпрограшний для інспектора варіант: або дадуть на лапу, або начальство похвалить за прискорення судового розгляду адмінсправи (варіації вигоди цим не обмежуються).
Певне, з цієї нагоди на одному з інтернет-сайтів оприлюднено розмову двох давніх знайомих — водія з багатолітнім стажем і начальника столичної ДАІ під багатообіцяючою назвою: «ДАІ дає гарантію». Ідеться про те, що хоч у цій службі, як і «у сім’ї, не без виродка» (слова їхні), але загалом столичні вартові доріг обходитимуться на службі без зловживань. Покладаються на добір кадрів, внутрішній контроль, людські і професійні якості начальника ДАІ, які викликають довіру у його співбесідника. Припустимо, я як водій також йому довіряю (і його попередникам вірив), але чи далекоглядно шукати гарантії в особистих якостях окремих керівників, а не в створенні законодавчої системи таких гарантій?
Веду до того, заради чого, власне, і порушив цю тему. Народний депутат з Івано-Франківщини «нашоукраїнець» Микола Круць, не гаючись, подав до парламенту законопроект про внесення змін до Закону «Про дорожній рух». Точніше, до вже знайомої нам статті 15, з якої пропонує виключити слова про можливість вилучення посвідчення водія за наявності підстав накладення стягнення у вигляді штрафу.
Законодавець пропонує залишити за працівниками ДАІ «право не повертати посвідчення водія до прийняття рішень про позбавлення такого права». До того ж наголошує, що реалізація його проекту не потребує додаткових витрат з держбюджету.
Тобто й у разі прийняття законопроекту депутата Миколи Круця права вилучатимуть. Але це робитиметься не на абсолютний розсуд людини із жезлом, а лише у порушників ПДР, чий вчинок (створення аварійної ситуації, незупинка на вимогу працівника ДАІ тощо) заслуговує на стягнення у вигляді позбавлення водійських прав. Так спокійніше і самим даішникам (некорумпованим), і нам, водіям, не завжди дисциплінованим.
Анатолій БЕНЬ,водій зі стажем, який також довіряєнинішньому начальникові столичної ДАІ.