Законодавчо заповнити прогалину в Бюджетному кодексі щодо розподілу коштів усередині району має на меті законопроект «Про міжбюджетні відносини між районним бюджетом та бюджетами територіальних громад сіл, селищ, міст та їх об’єднань», внесений до парламенту народними депутатами України Євгеном Жовтяком («Наша Україна»), Анатолієм Матвієнком (БЮТ) та Катериною Фоменко («Народний вибір»).

Сьогодні повноваження щодо розподілу бюджетних коштів на рівні району надано райдержадміністраціям. «Але ті мають безконтрольну спокусу розкраювати пиріг публічних коштів на своїй території за щільно зачиненими дверима кабінету першої особи району, — вважає один із авторів законопроекту Євген Жовтяк. — Районні ж ради на своїх сесіях дружно піднятими рядами рук схвалюють цифри, подані адміністраціями». Тому автори законопроекту роблять спробу гармонізувати проведення єдиної державної бюджетної політики з доцільністю врахування місцевих специфік на районному рівні і пропонують таку схему взаємовідносин.

Єдина методика затверджується постановою Кабінету Міністрів, а закон визначає лише основні вимоги до цієї методики. Фінансові нормативи бюджетної забезпеченості затверджують на державному рівні. На рівні району затверджують вагові коефіцієнти чинників впливу — кількість споживачів, нормативні штати, густота населення, протяжність доріг тощо. Обласному рівню відводиться роль арбітра — обласна державна адміністрація має забезпечити контроль за дотриманням процедур розрахунку та затвердження трансфертів для міст районного значення, сіл, селищ.

Автори законопроекту свідомі того, що закон у разі його ухвалення матиме перехідний характер і діятиме до початку проведення повномасштабної адміністративно-територіальної реформи, яка має ліквідувати розмежування міст на категорії обласного та районного значення, переосмислити роль районів, а отже, закладе фундамент і для нового алгоритму бюджетних відносин. А поки що запропоновано заходи на захист інтересів населених пунктів, що перебувають останніми у черзі на бюджетній паперті.