Міністерство внутрішніх справ України повернуло право інспекторам ДАІ забирати посвідчення водія. Нагадаємо, це право працівники ДАІ втратили ще у 2001 році внаслідок внесення відповідних змін до Кодексу законів України про адміністративні правопорушення (КпАП). Як же вдалося повернути втрачене? Спочатку була спроба «протягнути» через Верховну Раду закон, який повертав би це право працівникам ДАІ. А коли парламент відхилив законопроект, вчинили до геніальності просто: видали власний наказ. Ситуацію МВС пояснює так. Внесені два роки тому зміни до КпАП значною мірою послабили ефективність діяльності органів внутрішніх справ з виконання функцій, спрямованих на забезпечення безпеки дорожнього руху, що призвело до різкого збільшення аварійності та випадків порушення водіями правил дорожнього руху (детальніше про аргументи МВС можна прочитати в «Голосі України» за 21 листопада). Але чомусь здається, що реальні причини видання наказу полягають не у збільшенні аварійності та затягуванні розгляду справ у судах, а в іншому. Повернення права карати і милувати дає ширші можливості, аніж сприяти, створювати та вживати заходів щодо забезпечення безпеки руху. Певно, недарма в народі живуть анекдоти про спритних та нечистих на руку «даішників».

Формально МВС знайшло підставу для видання відповідного наказу: ст. 15 Закону України «Про дорожній рух» надає право «за наявності підстав для позбавлення водія права на керування транспортним засобом або накладення стягнення у вигляді штрафу посадовим особам Державтоінспекції не повертати посвідчення до прийняття рішення про позбавлення права або сплати визначеного штрафу». Зверніть увагу, що використано слова «не повертати» посвідчення, а не «позбавляти права» керування транспортним засобом. За цією грою слів — фактичне позбавлення права, яке здійснюється на дорозі. Так і хочеться сказати: «На великій дорозі». До видання наказу МВС механізм реалізації цього положення закону був відсутній, а тому після зміни КпАП в 2001 році такі «неповернення» водійських посвідчень не здійснювалися. Однак тільки-но змінилося керівництво ДАІ та МВС, як прийняли наказ, що повернув стару зручну для ДАІ систему.

А тепер спробуймо розібратися, чи всі працівники ДАІ мають право «затримувати» (не повертати) посвідчення водія. Закон «Про дорожній рух» і сам наказ МВС визначає, що таке право мають лише посадові особи Державтоінспекції МВС України. Отже, лише посадові особи ДАІ мають право зазначати факт «затримки» посвідчення водія і видачі тимчасового дозволу на керування транспортом у протоколі про адміністративне правопорушення. Тоді постає запитання: чому працівник ДАІ, який несе службу на дорозі, «затримує» посвідчення водія? Невже всі працівники ДАІ є посадовими особами? Адже за чинним законодавством посадовими особами є особи, які постійно чи тимчасово здійснюють функції представників влади, а також посідають постійно чи тимчасово на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських обов’язків. Жодних організаційно-розпорядчих функцій, тим паче адміністративно-господарських обов’язків, «шляхові» інспектори ДАІ не виконують. Мало того, вилучення водійського посвідчення у водія з метою позбавлення його права керування транспортом відповідно до ст. 317 КпАП здійснюється лише посадовими особами органів внутрішніх справ (як правило, керівником чи його заступником) і тільки на підставі відповідної постанови суду. Не менш цікавим є й те, що тимчасовий дозвіл на керування транспортом (у разі «затримки» посвідчення водія) видається тільки до прийняття рішення про позбавлення права керування або сплати штрафу, але на термін не більше двох місяців. За таких обмежень у часі за певних умов водій може бути незаконно позбавлений права керування транспортом. Наприклад, коли водій не сплатив штраф протягом двох місяців або коли суд протягом оцих двох місяців не виніс постанову про позбавлення водія права керування.

Відомий аргумент ДАІ «не порушуй — не заберуть» навряд чи можна назвати об’єктивним. Хто-небудь пробував нашими дорогами проїхати, хоча б раз не порушивши правила? Іноді самі ж таки працівники ДАІ створюють умови для виникнення ДТП. Згадаємо хоча б забезпечення проїзду високих посадовців. Хто-небудь бачив, щоб інспектор ДАІ зупинив автомобіль з ексклюзивними номерами з тризубом чи із завбачливо виконаними у синьому кольорі, які є своєрідною «охоронною грамотою», за порушення ПДР, не кажучи вже про «затримку» посвідчення водіїв цих авто? Те саме стосується і громадських помічників ДАІ, яких інспектори не карають за порушення знову ж, як своїх. Навряд повернення до практики видачі цих посвідчень сприяє поліпшенню безпеки руху. А тому повернення інспекторам права вилучати посвідчення знову ставить водіїв у пряму залежність від настрою «даішника». Складається враження, що, видаючи наказ, МВС хоче повернути ДАІ статус єдиного хазяїна дороги, який сильно захитався після 2001 року. На кшталт «щоб усі боялися».

Наостанок хотілося б нагадати, що ніколи посилення репресивних заходів не сприяло зміцненню довіри, якої так жадає ДАІ від наших водіїв. Щоб справді дбати про водіїв та безпеку дорожнього руху, треба потурбуватися про організацію безпеки дорожнього руху, про рівноправність всіх водіїв на дорогах, а не ділити їх на касти. Ось тоді справді поменшає аварій та порушень правил дорожнього руху, підвищиться дисципліна водіїв.

Завдяки певній недосконалості законодавства органи внутрішніх справ знайшли можливість вирішити питання на власну користь, однак не думаємо, що це робить честь міністерству.