До свого 75-річчя ЗАТ «Інститут Харківський промтранспроект» підійшло як могутнє проектне підприємство, конкурентоспроможне на світовому ринку. Це підтверджує сертифікат відповідності системи управління якістю міжнародному стандартові ІSO 9001:2000. Його харків’яни одержали першими серед колег по СНД.
Харківський промтранспроект — провідне в Україні підприємство з проектування промислового залізничного й автомобільного транспорту, складського господарства, комплексної механізації й автоматизації вантажно-розвантажувальних робіт. Заснований у 1928 році наказом народного комісара важкої промисловості як Південна контора всесоюзного акціонерного товариства «Трансбуд». Виконував комплексні проекти транспортного забезпечення металургійних гігантів «Криворіжсталь», «Азовсталь», заводів Донбасу. Евакуйований 1941 року до Новокузнецька, інститут розробляв проекти залізничного зв’язку сировинних баз Півночі й Далекого Сходу з оборонними підприємствами країни, що розмістились у цих краях в евакуації. Потім, забезпечуючи відбудову в найкоротші терміни транспорту промисловості України, інститут одночасно розробляв для рідного Харкова проекти відновлення практично всіх мостів, зруйнованих під час війни.
Пізніше зусиллями його фахівців створюється транспортна мережа Кременчуцького і Лисичанського нафтопереробних заводів, Волгоградського і Сумського хімкомбінатів, машинобудівних та гірничо-збагачувальних підприємств, а також спроектовано транспортні об’єкти на Кубі, в Нігерії, Китаї, Кореї, В’єтнамі.
На тлі незліченних злигоднів більшості інститутів, що в кінці 90-х опинилися на межі розпаду, Промтранспроект здається феноменом. Гідно переживши важкі часи, сьогодні колектив вийшов на той самий обсяг робіт, що й наприкінці 80-х, коли інститут мав найкращі показники за всю історію свого існування.
Минулий рік виявився переломним і перевершив усі сподівання як за обсягами виконаних робіт (більше 3 млн. гривень), так і за отриманим прибутком. Істотно виросла зарплата, акціонери вчасно одержали дивіденди.
Цікаво, що вписатися в нове життя вдалося не з допомогою новоспечених менеджерів, а зусиллями перевірених часом власних кадрів. Керівник ЗАТ, член-кореспондент Академії архітектури Володимир Грицай — яскравий представник когорти людей старого гарту, звичних до долання труднощів. Однак про виховання молодої зміни тут говорять як про життєво важливий фактор. Радує також, що останнім часом інститут у рамках реалізації програми «Молодий фахівець» прийняв у свій колектив більше 20 недавніх випускників вузів і має намір і надалі поповнювати свій кадровий склад творчою молоддю.
Останнім часом в інституті створено новий відділ, що забезпечує всією технічною, нормативною та правовою інформацією не тільки інші підрозділи підприємств, а й багатьох суміжників. Значення такої нормативної бази в сучасному світі важко переоцінити. Розширилася і сфера діяльності інституту. Отримано ліцензії на проектно-розвідувальні роботи в Україні й Російській Федерації, в тому числі і на спеціальні види робіт, якими раніше інститут не займався, — проектування автоматичних систем пожежогасіння і пожежної сигналізації. А гарантією одержання замовлень став перехід проектувальників на міжнародні стандарти якості.
За десятиліття роботи інститут накопичив багатий фондовий матеріал з топогеодезичних і геологічних даних підприємств, архів використання технічних рішень на об’єктах транспорту, промисловості та їх інфраструктури. Для фахівців — знавців своєї справи ці відомості — неоціненний багаж під час прийняття рішень з реконструкції й технічного переозброєння цих об’єктів, а також спосіб скоротити витрати замовників на проектні роботи. Однак навіть у рідному місті досвід і можливості інституту використовуються далеко не повністю. З болем у душі фахівці спостерігають, як до проектування залучаються неспеціалізовані організації, що не мають ані досвіду відповідальних робіт, ані сучасних технологій, ані нормативної бази. Найчастіше такі проекти доводиться «реанімувати» професіоналам.
У сьогоднішньому портфелі замовлень інституту — розробки для російських інвесторів нафтогазовидобувного комплексу, для районів складних геологічних умов і вічної мерзлоти. Тільки протягом останнього року інститут випустив ряд проектів з будівництва баз для ТОВ «Північгазреммонтаж», ТОВ «Сургутгазпром» та ін. Для МШС Росії розроблено документацію електричної централізації з застосуванням передових комп’ютерних технологій.
Інженери Промтранспроекту стали ініціаторами спільних розробок з ученими Академії залізничного транспорту і фахівцями НВО «Хартрон» новітніх пристроїв автоматики, телемеханіки і зв’язку, що підвищує безпеку руху на залізницях. На віки збудовано за проектом харків’ян унікальні мостові споруди в країнах СНД. Знаком якості інституту стали мости на об’єктах БАМу, у містах з 9-бальною сейсмічністю, унікальна естакада в російському Липецьку.
Можливість вибору проектувальника в нових економічних умовах інвестору забезпечують підрядні торги на виконання проектних робіт. Перший свій тендер інститут Промтранспроект виграв у 1999 році — на будівництво й реконструкцію автомобільних доріг на Бєлгородщині. Тоді, обійшовши вісьмох місцевих підрядчиків, з Росії, інститут заявив про себе як про винятково обов’язкового партнера. Більше 10 проектів реконструкції доріг, виконаних за три роки на Бєлгородщині, довели, що кордони для професіоналів не перешкода. Нині на рахунку інституту — участь вже у більш ніж 20 небезуспішних тендерах України і Росії.
Харків.