Бути громадянином європейської держави — значить здійснювати своє право на участь в управлінні державними справами. Це право, загальновизнаний демократичний принцип, реалізується громадянами саме на місцевому рівні і дає змогу брати участь у вирішенні питань, що прямо впливають на рівень та якість їх життя. Даний принцип на високому рівні чітко закріплено в основних документах низки міжнародних організацій — Ради Європи, Європейського Союзу, Організації з безпеки та співробітництва в Європі тощо.
Український народ має великий досвід державотворення завдяки своїй активній громадянській позиції та геополітичному розташуванню країни. Державна політика сучасної України вміщує виміри, притаманні європейським демократіям.
Оскільки стала демократія є міцною запорукою стабільності та безпеки, діяльність державних органів в Україні, націлена на зміцнення місцевого самоврядування, знаходить конструктивну підтримку офісу Координатора проектів ОБСЄ на чолі з послом Девідом Ніколасом.
Місцеве самоврядування в Україні є фундаментальним принципом у здійсненні місцевої влади і водночас необхідним засобом її територіальної організації. Однак, як свідчить практика, для створення належних умов формування реального самоврядування, його ефективного функціонування необхідно радикально змінити, наповнити новим змістом чинне законодавство.
Обговоренню та осмисленню досвіду і проблем у цій сфері суспільних відносин, визначенню ідей щодо вдосконалення законодавчої бази присвячено низку заходів в регіонах України, які здійснюються протягом року за ініціативою Інституту законодавства Верховної Ради України.
22—23 квітня цього року «круглим столом» у Івано-Франківську розпочато проект «Удосконалення правового забезпечення участі громадян в управлінні державними справами через органи місцевого самоврядування». Його тема цілком кореспондується з концепцією ОБСЄ про те, що вільне суспільство, яке дає змогу кожному громадянинові повною мірою брати участь у суспільному житті, є гарантією від нестабільності та конфліктів.
У червні цього року засідання «круглого столу» з питань організаційного та матеріального забезпечення місцевого самоврядування відбулося в Чернігові. Для обговорення теми стосовно його фінансової самостійності проект зібрав фахівців Одеської області наприкінці жовтня.
Коло учасників засідань включило керівництво обласних та міських рад, голів постійних комісій, районних, міських, селищних і сільських голів. У засіданнях взяли участь народні депутати представники комітетів Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, з питань бюджету, з питань економічної політики, управління народним господарством, власності та інвестицій, представники Інституту законодавства Верховної Ради України, Управління із зв’язків з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування апарату Верховної Ради України, Академії правових наук України. Актуальність та значущість теми зібрали велику кількість учасників, яка сягнула 160 осіб.
Варто підкреслити їх всебічну зацікавленість та професіоналізм. Викладення проблем практичного характеру знаходило вихід у визначенні міри ефективності законодавчих норм та змістовних пропозиціях щодо застосування правових засобів з метою усунення недоліків, які не дозволяють повною мірою розвивати місцеве господарство, забезпечувати життєві потреби мешканців сіл, селищ, міст тощо.
Наголошено, що принципи організаційної, матеріальної та фінансової самостійності місцевого самоврядування в Україні досі, на жаль, не одержали повноцінного законодавчого наповнення і тому не є дієвими на практиці.
Верховна Рада України має низку важливих напрацювань у вигляді законопроектів, що направлені на конструктивне розв’язання окремих проблем місцевого самоврядування.
Учасниками докладно розглянуто проекти законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» (нова редакція), «Про адміністративно-територіальний устрій України», «Про право комунальної власності та управління об’єктами права комунальної власності», про внесення змін до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», проект Бюджетного кодексу України (нова редакція).
Досвід роботи, набутий завдяки необхідності щоденно приймати життєво важливі рішення в інтересах територіальних громад, наснажив практиків місцевого самоврядування на формулювання обґрунтованих, постатейних пропозицій до законопроектів.
Зокрема, запропоновано конкретизувати правові механізми вирішення спільних інтересів громад сіл, селищ, міст, районів і областей; передбачити координацію дій місцевих рад з боку обласних і районних рад з метою надання методичної допомоги, консолідації зусиль в тому числі на розв’язання соціальних питань.
Прийняття Верховною Радою України Закону України «Про адміністративно-територіальний устрій України» визнано учасниками вкрай необхідним, оскільки гарантуватиме удосконалення роботи органів місцевого самоврядування. При цьому зазначено, що наявний проект зорієнтований лише на числовий аспект, передбачає зміни кількості рад, їх статусу, чисельності населення, і зовсім не враховує необхідність проведення адміністративно-територіальної реформи з огляду на фінансово-економічний потенціал, інфраструктуру, регіональні, історичні, національні, природно-кліматичні та ландшафтні особливості територій.
Загальна думка учасників щодо проекту нової редакції Бюджетного кодексу України є позитивною. Підкреслено доволі професійний, комплексний, прагматичний та новаторський підхід авторів до вирішення проблем фінансового забезпечення діяльності саме органів місцевого самоврядування. Вартості цьому документу додає його обґрунтована зорієнтованість на загальновизнані європейські стандарти, позитивний міжнародний досвід. Його аж ніяк не можна вважати засобом косметичної реконструкції.
Отже, прийняття такого Бюджетного кодексу створить необхідність значного удосконалення чинного законодавства та відповідних законопроектів.
Тим більш цінною є думка професіоналів, котрі працюють у сфері місцевого самоврядування, яка, безумовно, слугуватиме потужним поштовхом для законотворців.
Проект, націлений на зміцнення демократії в українському суспільстві, триває і набирає обертів. Його наступний крок —Полтавщина. До того ж Інститут законодавства Верховної Ради України працюватиме над узагальненням найбільш важливих матеріалів проаналізованих у ході проекту.
Алла САНЧЕНКО,Святослав ГРОМКО,Інститут законодавства Верховної Ради України.