Будівництво чернівецької об’їзної дороги може призвести до екологічної катастрофи
Широко розрекламоване речниками облдержадміністрації ударне будівництво чернівецької об’їзної дороги може завдати непоправної шкоди мешканцям Боян, Припруття та інших сіл. Намагаючись вкластися в обіцяні Президенту терміни, буковинська влада, як основний виконроб об’єкта, фактично дозволила несанкціоноване виймання піщано-гравійної суміші з берега Пруту поблизу майбутньої магістралі. Для прискорення робіт на повороті до імпровізованого кар’єру, який з кожним днем дедалі більше перетворюється на кількакілометровий каньйон, навіть установлено світлофор. КрАЗи, МАЗи та іноземні самоскиди з вінницькими, хмельницькими, чернівецькими номерами, доверху навантажені галькою, рухаються з інтенсивністю одна вантажівка за дві-три хвилини.
Щодня їх завантажують до десятка екскаваторів, але й за таких умов водіям доводиться стояти у черзі. Піщано-гравійну суміш вибирають і з заплави Пруту, і з прилеглих земель сільськогосподарського призначення, де донедавна рясно родила кукурудза. Але селяни стурбовані не так втратою посівних площ (а вони ще не скрізь розпайовані), як масштабами вилучення гальки з територій, прилеглих до води. Адже мешканці тут добре знають круту вдачу гірської річки. Тому, на відміну від керівників будівництва та керманичів із будинку з левами, прекрасно усвідомлюють, до чого може призвести ця «комсомольська» будова. Повінь, переконані місцеві селяни, може змити не тільки частину Боян чи Припруття, а й взагалі катастрофічно змінити русло Пруту.
Ті чиновники, з якими вдалося поспілкуватися, були небагатослівні. Мовляв, так, ліцензії на видобування гальки нема, дозволу облводгоспу, управління сільського господарства та сільської ради — так само, але вони на стадії доопрацювання, і відповідне рішення буде винесено на сесію обласної ради заднім числом. Тобто кар’єр під Боянами розпочне свою роботу тоді, коли з нього уже виберуть сотні тисяч тонн гравію. На запитання, як процентують цей сучасний будівельний матеріал, ніхто певної відповіді не дав, хоча дехто намагався похмуро пожартувати: процентують як привізний житомирський щебінь. Отож газета сподівається отримати офіційне роз’яснення від влади.
Екологи заявили, що об’єкт іще не потрапив у поле їхнього зору, але вони незабаром планують провести там виїзне засідання комісії, котра зробить відповідні висновки.
Ось що розповіли посадові особи, причетні до цього питання.
Володимир Сівак, начальник Державного управління екології та природних ресурсів у Чернівецькій області:
— Питання видобування гравію з кар’єрів у Магалі біля річки Прут з нами частково погоджено, частково не погоджено. Ми вивчатимемо ситуацію. Насправді гравій вибирають із заплави річки, але дозвіл надає Облводгосп, це їхня справа.
Обласне управління з меліорації та водного господарства. Начальник одного з відділів (не назвався):
— Це так само справа екологів, як і наша. Роботи на двох кар’єрах погоджено, але під це будівництво кожен копає шутер, де хоче. Руйнуються системи берегоукріплення, не виконуються протиповеневі заходи. Ми давали приписи ШБУ-60, службі автодоріг, попереджували. Інших важелів впливу ми не маємо. Наприклад, коли кримський екскаватор копає, де хоче, бо екскаваторнику так наказали, що ми можемо вдіяти?
Іван Чернушко, голова Магалянської сільської ради:
— Мене було обрано сільським головою після смерті попереднього голови, виконую обов’язки з першого вересня, тому не можу дати вичерпної відповіді. Здається, ці кар’єри розташовані на землях, які є державною власністю, і, можливо, вони навіть не були розпайовані. Ну хто захоче вирощувати щось на гравії (поряд із кар’єром непогано росте кукурудза, але прибутки від гравію неможливо порівняти з доходами від сільгоспкультур — Авт.). Чи давала дозвіл сільська рада на відчуження земель — не знаю. Треба дивитися документи.
Василь Гостюк, голова правління сільськогосподарського кооперативу «Дружба»:
— В кооператив віддали свої паї не всі власники. Саме ті землі, де тепер кар’єри, колись були пасовищами, а під кукурудзою поряд — земля не кооперативу, а сільської ради. Нам пообіцяли відремонтувати й заасфальтувати вулиці села. Людей це задовольняє. Мені сказали, що там зроблять ставок... (ставок точно буде, Боян може не бути. — Авт.)
Хто ж тоді відшкодує державі збитки за знищення земель сільськогосподарського призначення?
...Тим часом день і ніч потужні машини везуть і везуть гальку. Схоже, об’їзну дорогу будують в об’їзд здорового глузду. Головне — вчасно перерізати стрічки, а там хоч Прут не течи.