Нещодавно, як, утім, і кожної попередньої осені, Одеський міський голова Руслан Боделан мусив їхати до столиці, щоб відстоювати там більш-менш прийнятний для міста бюджет на наступний рік. Адже, за прогнозами, Одеса може недолічитися 120 мільйонів гривень.

Не викликає оптимізму і те, що загалом бюджет міста на 2004 рік повинен зрости приблизно на 20 мільйонів гривень. Адже за структурою видатків картина вимальовується така: 80 відсотків — зарплата бюджетників, 12 — оплата енергоносіїв і лише 8 відсотків залишається на різні господарські потреби. Як із таким мізером «латати» численні «дірки», розвиватися? Одеса до того ж є містом-донором: у неї вилучають більшу частину зібраних грошей для когось іншого та на загальнодержавні потреби. І що більше вона збере, то більше й вилучають. Такий ось, з дозволу сказати, «стимул».

— Так, на жаль, є, але так не повинно бути, — каже заступник голови Комітету ВР з питань бюджету Валерій Асадчев. — Проблеми місцевих бюджетів, а отже, й місцевого самоврядування загалом виникають насамперед через відсутність законодавчих стимулів для їх розвитку.

В. Асадчев разом з відповідальними працівниками апарату ВР та науковцями презентував в Одесі, у рамках спільного проекту офісу Координатора проектів ОБСЄ в Україні та органів державної влади України, нову редакцію Бюджетного кодексу, що саме і передбачає запровадження стимулюючої системи для місцевих бюджетів. І хоча тему засідання «круглого столу», до участі в якому запросили широке коло відповідальних працівників місцевих рад різного рівня, було сформульовано дещо по-іншому — «Законодавче забезпечення місцевого самоврядування», два дні розмова велася здебільшого навколо бюджетних проблем і тих переваг, що їх несе новий законопроект порівняно з нині чинним.

Загалом схвально зустрінуто статті нової редакції Бюджетного кодексу, що по-іншому, ніж    нині, встановлюють взаємовідносини між Державним та місцевими бюджетами, значно спрощують трансфертні стосунки між ними та реалізують принцип незалежності бюджетів різних рівнів. Але ненормально те, казали учасники зустрічі, що держава, делегувавши органам місцевого самоврядування низку функцій, самоусунулася від фінансування заходів з їх реалізації, переклавши більшість витрат на місцеві бюджети, внаслідок чого, по суті, не лишається коштів на утримання, облаштування, розвиток територій.

Нова редакція БК врегульовує питання систематизації, унормовує єдину класифікацію доходів та видатків, передбачає внутрішній та зовнішній контроль за використанням бюджетних коштів, конкретизує відповідальність за правопорушення, які завдають бюджетам збитків, тощо.

Учасники засідання обговорили також законопроекти про внесення змін до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», вдосконалення оплати праці та пенсійного забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування. Багато уваги приділили питанням добору, навчання кадрів.

Результатом дводенної роботи стало звернення учасників «круглого столу» до народних депутатів України, в якому вони зазначають, що розглянуті законопроекти є життєво необхідними для подальшого розвитку місцевого самоврядування, становлення нашої країни загалом, а тому зволікати з їх прийняттям аж ніяк не можна. Запропоновано до розгляду в парламенті й низку конкретних змін до чинних нині законів. На переконання Валерія Асадчева, «якісний законодавчий продукт народжується у професійній дискусії», яка й відбулася в Одесі.

Одеса