Разючі зміни за останні два роки та великий якісний ривок Кам’янець-Подільського державного університету в науковій, освітній, громадській діяльності визнано на міжнародному рівні. Про це наша розмова з ректором закладу Олександром Завальнюком.

— Ми реально оцінюємо набутки вищої європейської освіти, беремо звідти все краще, але не забуваємо про своє, не менш цінне. Наприклад, перебуваючи у Парижі, наші аспіранти дуже вразили колег рівнем знань з літератури, історії, географії, права. У Європі вища школа занадто, на мою думку, професіоналізована за рахунок зменшення кількості дисциплін. Тож ми повинні не ідеалізувати закордонні вузи, а запозичувати тільки корисне.

Вважаю, головне — не гонитва за розширенням кількості факультетів та кафедр, а створення умов для повноцінної праці кожного з підрозділів. Із 6423 студентів найбільше готуємо кадри для школи. Рейтинг наших випускників високий у кожній із 12 областей, куди їх направляємо.

— Оновлення університету важко не помітити. Переобладнано аудиторії, їдальні, гуртожитки... Де ви берете на це кошти?

— У нас єдине джерело — надходження від контрактників. Ректор несе особисту відповідальність за цільове призначення коштів.

— Чи не позначається комерціалізація освіти на її якості, на розвитку науки?

— Ще й як. Зазвичай заяви на платне навчання подають ті, хто має нижчий бал атестату. Відтак на студентську лаву потрапляють молоді люди без особливого потягу до науки. Цього року вступні іспити, за винятком перевірки музичних, спортивних здібностей, навичок іноземного мовлення, були письмові. Підтримую метод зовнішнього тестування, яке апробує Міністерство освіти і науки.

Платна освіта — нелегкий тягар на плечах багатьох батьків, котрі не заробляють у нашій державі стільки, скільки потребують витрати на навчання. Але поки що це єдиний спосіб утримувати вищу школу.

— Університет — лідер у проведенні міжнародних та всеукраїнських наукових форумів, виданні науково-дослідницької літератури. Видання книги «Кам’янець-Подільський державний університет: минуле і сьогодення» — зайвий раз підтверджує це.

— Дослідження історії української школи, освіти та педагогіки набуває особливо актуального значення у зв’язку з процесами реформування освітньої галузі, зокрема вищої школи. У вузі величезний потенціал, і свого головного слова він ще не сказав. Наші зусилля стануть внеском у пошук оптимальних шляхів розвитку не лише нашого закладу, а й вітчизняної освіти та науки в цілому.

Хмельницька область.