Розгляд усіх звернень до Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації з приводу тіньової приватизації державного майна засвідчує, що цей процес — наслідок абсолютно безкарних корупційних діянь представників органів державної влади всіх рівнів.

Досі комісія не виявила жодного випадку незаконного відчуження державного майна, щоб це відбувалося без сприяння або потурання представників органів державної влади, а дуже часто — і представників правоохоронних органів.

Укотре доводиться констатувати, що останнім часом державні чиновники відкрито сприяють незаконному відчуженню державного майна, адже відчувають цілковиту безкарність.

Прокуратура одразу не реагує на звернення до неї з приводу тіньової приватизації, а якщо через декілька років і порушує кримінальну справу, то роками й розслідує її, незважаючи на очевидність порушень законів, а потім, вочевидь «порозумівшися» зі злодіями, закриває справу.

Процес розкрадання державного майна триває постійно і в дедалі зростаючих масштабах, а з екранів телевізорів ми з вами лише чуємо про те, що в державі є дві особи, які привласнювали народне добро, та й то вони займалися цим в минулому столітті, а тих, хто краде сьогодні, прокуратура не бачить.

Це не голослівна заява, а висновки за результатами роботи комісії. І проілюструвати правдивість цього твердження можна будь-яким зверненням до комісії.

Наведу типовий випадок, який наочно демонструє, як за сприяння державних органів влади розкрадають майно підприємства, яке має стратегічне значення для економіки і безпеки держави — заводу «Чисті метали», розташованому в місті Світловодську Кіровоградської області .

Цей завод було створено 1962 року, і нині це — унікальне спеціалізоване підприємство, на якому виробляють широкий спектр напівпровідникових матеріалів.

Можливо, його унікальність і привернула увагу нечистих на руку осіб, які забажали привласнити все майно заводу (будівлі з комунікаціями, обладнання), водночас залишивши державі борги: з платежів до бюджету, із заробітної плати та інші.

Отже, в 2001 році майже все майно ВАТ «Чисті метали» та його дочірнього підприємства «Завод чисті метали» було незаконно передано підприємству «Сілікон», а частину майна продано за ціною, яка в 10 разів нижча від її вартості. Цю «оборудку» здійснив Володимир Волков, який тоді був керівником одночасно всіх трьох підприємств, а нині він міський голова Світловодська Кіровоградської області.

Тобто майно заводу «Чисті метали» — підприємства, контрольний пакет акцій якого належав державі, В. Волков передав «своєму» підприємству «Сілікон», яке було створено винятково на незаконно відчуженому майні ВАТ «Чисті метали» та його дочірнього підприємства «Завод чисті метали». Крім того, «Сілікон» розташований на території ВАТ «Чисті метали» і здійснює діяльність у його приміщеннях та на його обладнанні.

Після того, як Волкова звільнили з посади голови правління ВАТ «Чисті метали» та директора дочірнього підприємства «Завод чисті метали» і на цю посаду був обраний Віталій Лещенко, дії попереднього керівництва щодо відчуження майна, а також стосовно створення підприємства «Сілікон» було оскаржено в судах різних інстанцій.

Рішенням Вищого господарського суду України ще 4 вересня 2002 року скасовано державну реєстрацію «Сілікону».

Однак це рішення суду вже понад рік не виконується, а всі органи державної влади, і навіть правоохоронні органи захищають незаконно створене підприємство «Сілікон», до того ж усіляко перешкоджаючи здійсненню діяльності ВАТ «Чисті метали» та його дочірнього підприємства «Завод чисті метали».

Так, місцеві органи влади тривалий час не видавали ні цьому ВАТ, ні його ДП реєстраційні картки суб’єкта підприємницької діяльності, чим блокувалась виробнича діяльність підприємства, зокрема, реалізація продукції заводу на експорт. Цим заводу завдано чималих збитків.

Крім того, десятки звернень ВАТ «Чисті метали» до органів МВС стосовно крадіжки майна і документації та іншого залишаються без реагування.

Навіть після того, як комісія втретє звернулася до МВС з проханням провести службове розслідування дій працівників міліції, винних у зволіканні розгляду звернень про крадіжки майна та документів, міністерство замість того, щоб провести об’єктивне розслідування, стало всіляко захищати бездіяльність своїх працівників, маніпулюючи фактами та приховуючи достовірну інформацію.

Наприклад, у листі за підписом заступника Міністра внутрішніх справ Віктора Зубчука зазначається: «Матеріали перевірки по кожному із звернень підтверджують наявність документації, оргтехніки... на території підприємства», але приховується факт, що документи ВАТ «Чисті метали» перебувають на території підприємства «Сілікон», працівники якого викрали їх документи. а міліція, в обов’язки якої входить розкриття злочинів, потурає злодіям.

А якщо звернення надсилає керівник «Сілікону» (підприємства, державна реєстрація якого скасована судом ще 2002 року), то всі органи влади, в тому числі і прокуратура, реагують миттєво та сприяють його незаконній діяльності, водночас створюючи перепони для діяльності ВАТ «Чисті метали» та його дочірнього підприємства.

Наприклад, незважаючи на те, що «Сілікон» не оплачує послуги, які надає йому ДП «Завод чисті метали» (заборгованість на 22.07.03 р. становила 326,4 тис. грн.), і як наслідок ДП «Завод чисті метали» не може вчасно виплатити заробітну плату працівникам та сплатити платежі до бюджету, представники органів влади відверто чинять тиск на дочірнє підприємство. Так, Світловодський міжрайпрокурор Любов Петренко надіслала лист голові правління ВАТ «Чисті метали» В. Лещенку, в якому зазначає, що «в разі припинення надання послуг («Сілікону»)... відносно Вас буде застосовано заходи кримінального характеру».

Отже, правоохоронні органи, які більш як два роки не вбачали підстав для порушення кримінальної справи за фактом незаконного відчуження майна ВАТ «Чисті метали», хоч цей факт був визнаний судом, миттєво реагують на звернення «Сілікону» та погрожують керівнику підприємства з державною часткою майна, щоб він не припиняв надавати послуги приватному підприємству, хоча «Сілікон» ці послуги не оплачує.

Слід зазначити, що лише після неодноразових звернень комісії до Генеральної прокуратури України, в травні нинішнього року нарешті таки порушено кримінальну справу за фактом незаконної реалізації майна ВАТ «Чисті метали».

Проте розслідування цієї справи зволікається, а всупереч нормам Кримінально-процесуального кодексу України досі не порушено кримінальну справу проти міського голови Світловодська Володимира Волкова, хоч встановлено, що внаслідок саме його дій було відчужено майно ВАТ «Чисті метали», і незаконність відчуження майна визнано судом.

На захист незаконно створеного підприємства «Сілікон» став і суддя Світловодського міського суду Кіровоградської області Віктор Кравченко, водночас цинічно порушуючи закони.

Після того, як Верховний Суд України визнав недійсним договір купівлі-продажу, за яким «Сілікон» викупив будівлю головного технологічного комплексу з комунікаціями вартістю 29 млн. грн. за 2 млн. грн., (чим Верховний Суд підтвердив, що будівля належить заводу «Чисті метали»), голова Світловодського міського суду В. Кравченко виніс рішення, що це майно належить «Сілікону».

Це засідання суду відбувалося за відсутності представників підприємства «Завод чисті метали» ВАТ «Чисті метали», яких спеціально не було повідомлено про засідання суду. Мало того, щоб відповідачі не мали змоги оскаржити це незаконне рішення, їм навіть не було його надіслано.

І це тоді як Фонд державного майна звертався до судді В. Кравченко з проханням вжити всіх можливих заходів, щоб не допустити завдання збитків державі, оскільки контрольний пакет акцій ВАТ «Чисті метали» перебуває в державній власності.

Крім зазначеного, ВАТ «Чисті метали» намагаються також приватизувати і через процедуру банкрутства.

За заявою комунального (!) підприємства — Світловодського підприємства теплових мереж (міський голова В. Волков) — ухвалою Господарського суду Кіровоградської області порушено провадження у справі про банкрутство ВАТ «Чисті метали».

Одночасно Світловодський міський голова В. Волков звернувся до Фонду державного майна України та Кіровоградської облдержадміністрації з проханням звільнити з посади голову правління ВАТ «Чисті метали» та з посади директора його дочірнього підприємства В. Лещенка і призначити на цю посаду працівника «Сілікону» Володимира Комлача. Одним із аргументів такого прохання В. Волкова є те, що ВАТ «Чисті метали» планує припинити надання послуг підприємству «Сілікон» (приховується водночас, що ці послуги «Сілікон» не оплачує).

Фонд державного майна України, не маючи для цього жодних правових підстав, порушуючи чинне законодавство, своїм наказом «Про укріплення керівництва ВАТ «Чисті метали» звільнив його керівника В. Лещенка та всупереч статуту товариства, яким встановлено, що у разі звільнення керівника його обов’язки виконує перший заступник, поклав виконання обов’язків голови правління ВАТ «Чисті метали» на працівника «Сілікону» В. Комлача.

Мало того, що Фонд держмайна безпідставно звільнив голову правління, за діяльності якого підприємство працювало прибутково та який намагався повернути незаконно відчужене майно, то ще й додумався призначити виконувати обов’язки голови правління ВАТ «Чисті метали» представника «Сілікон», підприємства, яке незаконно заволоділо майном заводу «Чисті метали».

Пригадується, що коли у травні нинішнього року фонд ухвалював рішення про призначення Лещенка керівником ВАТ «Чисті метали», Голова ФДМУ Михайло Чечетов сказав: «Я прийняв рішення, керуючись державними інтересами» і мовив це так, ніби проявив надзвичайний героїзм, а не виконав свій обов’язок державного службовця. Тепер, коли це рішення ним і скасовано, так і хочеться запитати в головного опікуна державного майна, чому державними інтересами під час прийняття рішень він керується дуже рідко і швидко їх відміняє, надаючи право розпорядження державним майном сумнівним структурам.

Одразу після зміни керівника заводу «Чисті метали», новопризначений сіліконовець розгорнув бурхливу діяльність із збагачення «Сілікону» за рахунок ВАТ. Як стало відомо, заборгованість «Сілікону» перед ВАТ «Чисті метали» у півмільйонна гривень одразу була скасована. Внаслідок чого у ВАТ стало бракувати коштів на виплату заробітної плати працівникам, і завод змушений брати кредит та платити за нього відсотки. Виробництво продукції у вересні знизилось на 30 відсотків, а в жовтні очікується зниження взагалі на 50—60 відсотків.

Ось такі наслідки рішення Голови Фонду держмайна України М. Чечетова стосовно «укріплення керівництва ВАТ «Чисті метали». Зміцнив!

Цинізм, з яким чиновники, які повинні виконувати функції держави, діють усупереч державним інтересам, завдаючи шкоди цій державі, в нашому суспільстві вже нікого не дивує. Адже відомо, що безкарність породжує злочинність.

Тому держава бідніє, а державні чиновники, зарплата яких дає змогу придбати хіба що велосипед, купують престижні автомобілі, квартири, котеджі, утримують власну охорону.

Цілком очевидно, що функції з управління державним майном надають органам (а точніше їх представникам), які здійснюють ці функції, необмежену владу та можливість збагачення. Здійснення таких функцій державні службовці перетворили на вигідний бізнес.

Тому в Україні час від часу право «поуправляти» державним майном передають від одного органу іншому за принципом: цей збагатився, тепер передай другому.

За уже встановленою схемою всі органи, які бажають «поуправляти», зазвичай звертаються до Президента (хоч за Конституцією мали б до уряду) та розповідають, як неефективно управляють державним майном інші, а що вони управлятимуть «дуже ефективно».

Домігшися свого, такий орган починає розвивати бурхливу діяльність (на папері звичайно). Наприклад, займається розробкою концепцій, мабуть, «забувши», що згідно з Конституції управління об’єктами державної власності здійснюється відповідно до закону.

Одночасно, пам’ятаючи, що право «поуправляти» то надають, то відбирають, представники такого органу поспішають прихопити собі шматок державного пирога.

Я навела як приклад незаконне відчуження державного майна заводу «Чисті метали», тому що проти цього підприємства застосовано майже всі відомі схеми тіньової приватизації:

передача майна у новостворені товариства;

продаж майна за цінами, котрі в 10 разів нижчі за ринкові;

надання майна в заставу під кредит;

втягування судів у процес незаконного привласнення державного майна;

порушення справи про банкрутство заводу;

і нарешті, заміна керівника заводу на сіліконівця — особу, наближену до В. Волкова, тобто того, до хто пограбував раніше завод ВАТ «Чисті метали», залишивши державі лише вивіску з назвою заводу та борги.

Тепер злодії святкують перемогу: фінансові потоки в «надійних» руках.

І якщо не спрацюють усі попередні схеми, то за останньою (в якій бере безпосередню участь Фонд державного майна України) заплановано так, як це уже відбувалося на тисячах підприємств, зокрема і ВАТ «Рівнеазот». Якщо тільки підприємство починає працювати прибутково, змінюють його керівника, фінансові потоки спрямовують на збагачення приватних фірм (а також представників органів управління), підприємство умисно доводять до банкрутства і швиденько продають за ціною металобрухту. Все. Немає державної власності — немає проблем для фонду. Таким гаслом керується Фонд ДМУ. Так він намагався вчинити і з ВАТ «Чисті метали». Незважаючи на те, що від заводу залишилася лише вивіска, фонд замість того, щоб вжити заходів для повернення незаконно відчуженого майна, намагався продати його вивіску. Не треба пояснювати, які кошти надійшли б до державного бюджету, а яку «винагороду» одержали б чиновники за таку «оборудку». І тільки рішення нашої комісії завадило фонду здійснити цей намір.

Які наміри не декларував би Фонд державного майна, практичні його дії відомі всім: державні об’єкти продають за безцінь. Тому до бюджету надходять суми коштів у декілька разів менші, ніж ті, які можна було б отримати за ефективного управління державним майном.

На жаль, ні прокуратура, ні інші органи не вбачають в таких діях чиновників не лише корупційних діянь, а й навіть жодних порушень законів.

Тому комісії і доводиться по декілька разів звертатись то до Міністерства внутрішніх справ, то до Служби безпеки, то до Генеральної прокуратури України з проханням вжити заходів для захисту майнових прав держави та забезпечити додержання законів, по декілька разів заслуховувати на засіданнях комісії представників органів державної влади.

Зважаючи на бездіяльність зазначених органів, комісія звернулася до Комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю з проханням провести спільне засідання з питання невиконання рішень комісії, спрямованих на повернення незаконно відчуженого майна.

Сподіваюся, що комісія разом з комітетом зможе відстояти державну власність.

Валентина СЕМЕНЮК, голова Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації.