Коли у нас іде бюджетний процес, шахтарська тема набуває нової гостроти. Адже, з одного боку, значення вугільної промисловості та власних енергоресурсів в економіці нашої держави важко переоцінити, а з другого — у вугільній галузі накопичилося безліч економічних і соціальних проблем. Тож від того, що буде виділено на вугільну галузь у державній скарбниці, напряму залежатиме, чи стукатимуть знову шахтарські каски об київський асфальт, чи хтось знову використає шахтарів у власних політичних цілях.

За інформацією Державного управління статистики у Донецькій області, три чверті шахтарів працюють у шкідливих умовах. Рівень виробничих травм на шахтах перевищує середній по області показник уп’ятеро. Саме на вугільну галузь припадає 62% від загального числа людей, що загинули на виробництві. Час показав: закриття шахт не завжди себе виправдало. Потреби економіки вимагають, а наявність запасів вугілля дозволяє розвивати галузь. Щоправда, з липня 2003 року вуглевидобуток галузі перестав скорочуватись і почав зростати. Це сталося завдяки збільшенню бюджетного фінансування та інвестицій в основний капітал вугільної промисловості. Мінпаливенерго планує до кінця цього року видобути до 80 млрд. тонн вугілля, що повною мірою забезпечить генеруючі компанії паливом узимку.
Аналіз роботи шахт у першому півріччі 2003 року свідчить про поступове зменшення збитків. За рахунок коштів, виділених у поточному році для технічного переоснащення шахт, у роботу введено 23 лави з середньодобовим навантаженням 590 тонн.
Чого ж очікувати шахтарям наступного року? Згідно з проектом закону про Державний бюджет України на 2004 рік видатки на розвиток вугільної галузі заплановано в обсязі 3,2 мільярда гривень. Але якщо не враховувати обов’язкових відрахувань до фондів соціального страхування, то вугільникам залишиться 2,6 мільярда.
За інформацією Державного департаменту вугільної промисловості, якщо на будівництво і переоснащення шахт буде спрямовано 1,1 мільярда гривень (як пропонує Мінпаливенерго), це дасть змогу продовжити будівництво 62-х нових високопродуктивних лав, завершити будівництво 37-ми діючих шахт тощо. А якщо такі кошти з держбюджету на будівництво і ремонт шахт не надійдуть, доведеться консервувати розпочате будівництво, що потребує понад 420 мільйонів гривень. Це також зменшить обсяги видобутку вугілля і значно погіршить соціальне становище гірників.
Фахівці з Центру економічного розвитку (Київ) та Вугільного консалтингового центру (Донецьк) на замовлення Світового банку дослідили основні проблеми розвитку вугільної галузі та регіону Донбасу. У висновках дослідження йдеться: «Виходячи з реалій стану української вугільної промисловості, на період виводу галузі з кризи необхідно зберегти систему державної підтримки як цільову державну програму. Розміри фінансової підтримки з року в рік мають поступово скорочуватися». Окрім того, експерти рекомендували Мінпаливенерго ініціювати перед урядом підготовку для вугільної промисловості програми приватизації. До речі, цю можливість передбачено проектом Державної програми приватизації на 2003-2008 роки.
Депутати з бюджетного комітету схвально сприйняли останні кроки уряду, спрямовані на розв’язання проблем вугільної галузі. Кабінет Міністрів України в серпні 2003 року затвердив порядок надання і визначення обсягів державної підтримки шахт, а також порядок будівництва і технічного переоснащення підприємств з видобутку кам’яного, бурого вугілля і торфу. Крім того, уряд ухвалив постанову про забезпечення виконання програми «Українське вугілля» на 2003 рік. (Цю програму було прийнято Кабміном у 2001 році, однак через обмежене бюджетне фінансування її не втілено в життя). Парламентарії наполягають збільшити обсяг фінансування програми «Українське вугілля. Варто додати, що тепер фінансування цієї програми виконується лише на 30 відсотків. У Держбюджеті-2004 депутати обстоюють повне, а не часткове (як це передбачено в законопроекті) погашення заборгованості із зарплати шахтарям. Адже є рішення трудового арбітражу між Мінпаливенерго і профспілкою працівників вугільної промисловості про необхідність упровадження нової бюджетної програми «Погашення заборгованості шахтарям із зарплати за минулі роки». У профільного парламентського комітету викликає стурбованість і стаття 84 проекту бюджету, яка призупиняє виплату пенсій працюючим пенсіонерам, а їх у вугільній промисловості задіяно більш як 40 відсотків.
Комітет Верховної Ради з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки у своєму рішенні щодо проекту бюджету на наступний рік також зазначив: «Державна підтримка будівництва та технічного переоснащення підприємств із видобутку вугілля і торфу не покращується. Виділення коштів на ці цілі зі спецфонду, за рахунок цільової надбавки до діючого тарифу на електричну і теплову енергію, створює умови для недофінансування мінімальних потреб вугільної галузі на її розвиток».
Якою ж усе-таки буде державна підтримка вугільної промисловості? Реальною допомогою чи черговою паперовою обіцянкою? Чи отримають нарешті шахтарі те, що заборгувала їм держава за довгі роки? Усе залежить від уряду та бюджетного комітету Верховної Ради. Саме тепер у керівництва країни є шанс допомогти нарешті гірникам, від кропіткої щоденної праці яких залежить те, чи буде в домівках громадян тепло. Якщо цей шанс лишиться невикористаним — буде привід думати, що хтось навмисне тримає в напрузі шахтарів, навмисне тероризує суспільство і загострює кризу в соціальній сфері напередодні президентських виборів.
Юліана ШЕВЧУК, Ліна КУЩ.
Валерій КОНОВАЛЮК, перший заступник голови Комітету ВР з питань бюджету:
— На мою думку, фінансування вугільної галузі, яке закладене в проекті бюджету на наступний рік, не є достатнім. Головна проблема в тому, що не передбачено кошти на повне погашення заборгованостей із зарплати шахтарям. Це при тому, що держава заборгувала гірникам понад мільярд гривень. Окрім того, треба серйозніше підійти до питання технічного переоснащення шахт. Нове, високопродуктивне обладнання дасть змогу збільшити обсяги видобутку вугілля, полегшить щоденну працю шахтарів, зменшить збитки від виробництва. Сьогодні треба спрямувати кошти передусім на ремонт і реконструкцію шахт, а не просто закривати збиткові підприємства, а отже, позбавляти роботи працівників.
Віктор ТУРМАНОВ, член Комітету Верховної Ради з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки, голова ЦК профспілки працівників вугільної промисловості України:
— Непослідовна державна політика щодо вугільної промисловості, систематичне бюджетне недофінансування галузі (лише в 2002 році вугільна промисловість недоотримала 373 млн. грн. бюджетних коштів із передбачених законом) обумовили суттєве відставання введення виробничих потужностей, спричинили падіння обсягів видобутку палива, погіршення техніко-економічних показників більшості вугільних підприємств. Запропоновані у проекті Держбюджету-2004 видатки на вугільну промисловість у розмірі 3,2 млрд. грн. ігнорують потреби в коштах на погашення заборгованості з зарплати, що не дозволить вирішити соціальні питання галузі. Профспілка працівників вугільної промисловості наполягає на необхідності збільшити державні видатки на вугільну промисловість до 5 млрд. 749,1 млн. грн., у тому числі 4500 млн. грн. спрямувати на фінансування програми «Українське вугілля», 795,1 млн. грн. — на погашення заборгованості з зарплати, 254 млн. грн. — на погашення заборгованості з регресів та одноразових виплат, 200 млн. грн. — на забезпечення робітників і пенсіонерів галузі побутовим паливом. Прийняття такого бюджету не лише дасть надію шахтарям на вирішення їхніх соціальних проблем і нові стимули до розвитку галузі, а й дозволить усій економіці України впевнено рухатися по шляху розбудови розвинутої європейської держави.
Михайло БУГАРА, директор шахтоуправління «Південнодонбаське N 1», голова постійної комісії Донецької обласної ради з питань реструктуризації підприємств вугільної промисловості та створення нових робочих місць:
— Наші пропозиції — погасити врешті-решт заборгованість із зарплати, регресних позовів і одноразових допомог шахтарям. Ця процедура тягнеться ще з 1996-97 років. Нашу позицію підтримує і Прем’єр-міністр: щоб частину виплатити цього року, частину — наступного і забути, що таке борги із зарплати у вугільній галузі. Соромно вже: більшість підприємств отримують зарплату вчасно, крім шахтарів.
Тому оголошені 3,2 мільярда гривень не врятують. Якщо спрямувати їх на погашення боргів, не залишиться коштів на капітальне будівництво, на технічне переозброєння галузі, на закриття нерентабельних шахт. На мою думку, потрібно п’ять-шість мільярдів. Це дозволить галузі стабільно працювати два-три роки, а потім вирости в обсягах за рахунок нової техніки та технологій. Але ось уже три роки тупцюємо на місці.
Якщо казати про пріоритети, то я перш за все прихильник капітального будівництва і технічного переозброєння вугільної галузі. Я проти дотацій. Зарплата має зароблятися колективом, а інші статті собівартості може і повинен покривати уряд через бюджет.