— Більш як сотня моделей в асортименті ТОВ «Хустська фабрика фетрових головних уборів «Хуст-фільц». Особливо подбали про жінок та дітей. Залучили до розробок і фабричних модельєрів, і провідні агентства, у тому числі Юдашкіна й Зайцева, — каже директор Іван Луп’як. — Тепер не лише йдемо з модою в ногу, а й диктуємо її. Це підтверджують численні виставки в Україні та за її межами. З них додому не веземо жодного капелюха. Так було й нещодавно на ювілейній, двадцятій, виставці товарів та обладнання текстильної і легкої промисловості «Рослегпрому» в Москві. Звідти ми, окрім листа-подяки за участь у виставці та запрошення до подальшого співробітництва, привезли ще й 15 контрактів. А ще — відчуття гордості за державу, яку представляли, бо наші вироби виготовлені з вітчизняної сировини, за вітчизняною технологією й нічого чужого в них нема. На багатьох виставках нам надано навіть право вибору місця...
Хочете модель «а-ля Горбачов»?
Магазин-салон, що працює на території фабрики, не омине увагою ніхто. Саме напередодні відвідали його швейцарці та німці, котрі відпочивали в сусідній оздоровниці «Шаян». Милувалися вони широкополими, як у ковбоїв, чоловічими капелюхами, дивувалися, розглядаючи різноколірні граціозні жіночі капелюшки та хвацькі дитячі кепі. А коли директор зім’яв у руках улюблений усіма мисливцями тірольський капелюх, у котрогось з гостей вихопилося: «Не треба!». Тієї ж миті Іван Михайлович розправив капелюха, і він набув свою попередню форму. Директор пояснив, що це завдяки тому, що виріб виготовлений із чистого кролячого пуху, без найменших домішок іншої сировини. В салоні залунали оплески.
— Іване Михайловичу, кажуть, що ваші фахівці можуть виконати будь-яке індивідуальне замовлення?
— Правду кажуть. І замовляють. У тому числі й зірки естради. Але ми не відмовилися і від колишніх моделей. Якщо комусь подобається капелюх «а-ля Горбачов» — будь ласка.
— І куди мандрують нині хустські капелюхи?
— До Росії, Білорусі, Прибалтики, Польщі, Канади, США, Ізраїлю. До слова, багато хасидів уподобали собі саме хустський виріб. Тих, хто хоче мати з нами контакти, є багато, але наш поки що непевний, «підвішений», стан не дає можливості їх розширювати. А контракти пропонують вигідні — і для підприємства, і для держави. Якщо у процесі судів-пересудів нас не пустять під укіс, хустський капелюх доведе, що річ таки в ньому. Для цього треба єдине: хоча б малесенька не просто декларована, а реальна підтримка вітчизняного виробника.
— Фабрика за часів втрати ринків збуту (а виробляла вона колись понад два мільйони капелюхів на рік) обросла боргами. Врятувала підприємство висока марка виробів, — каже директор ТОВ «Хустська фабрика фетрових головних уборів «Хуст-фільц» Іван Луп’як. — Фабрика «Хуст-фільц» стала його санатором, узявши на себе й борги, що перевищують мільйон гривень. Довелося починати не те, що з нуля, а з мінуса. Мусили взяти кредити. А їх треба повертати. Будь-якою ціною. І вчасно.
Торік ми реалізували продукції на 2 мільйони 400 тисяч, отримавши 300 тисяч прибутку. Нинішнього року виробництво збільшиться на 30 відсотків, і за умови відтермінування борги покриємо і встанемо з колін. Отже, збережемо і фахівців, котрих тепер ніхто не готує, і унікальне не лише для нашого регіону виробництво.
Бувальщина в тему
Поїхав хустянин до родича в гості до Праги і в одному з магазинів придбав капелюха. Повернувся додому й хвалиться дружині: «Дивись, якого капелюха придбав. Закордонний, не такий, як наш. Хоча й дорожчий, але ж це річ! Та й купив я його без блату». Дружина, милуючись капелюхом, на вивороті натрапила на фірмовий напис: «Хустська фетрофільцева фабрика головних уборів»...
 
Хуст Закарпатської області.