Відкритий лист Фармацевтичної асоціації України Голові Верховної Ради України Володимиру Литвину та Прем’єр-міністру України Віктору Януковичу
Проаналізувавши проект закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік» та звернення фармацевтичної громадськості до правління нашої асоціації, надсилаємо цього відкритого листа.
Викладене у проекті Державного бюджету на 2004 рік твердження, що «головним пріоритетом бюджету і надалі залишається фінансове забезпечення заходів з вирішення найбільш нагальних соціальних проблем і програм, спрямованих на підвищення добробуту населення», вселяє надію на поліпшення життєвого рівня найнезахищеніших верств населення.
Водночас фармацевтична громадськість не розуміє наміру Кабінету Міністрів зупинити в 2004 році дію Закону України «Про податок на додану вартість» у частині звільнення від оподаткування операцій з продажу лікарських засобів та виробів медичного призначення, в тому числі надання послуг з такого виду діяльності аптечними закладами.
На нашу думку, твердження, що йдеться про зупинення галузевих пільг, не відповідає дійсності. У чинній нині законодавчій нормі стосовно пільг з ПДВ на лікарські засоби враховано особливості споживання їх у країні, соціальну значущість захисту державою найвразливіших верств населення. Вказані пільги фактично визнають державну, а не галузеву адресну допомогу малозабезпеченим хворим на купівлю ліків.
На жаль, під час підготовки проекту Державного бюджету на 2004 рік не враховано обіцянки Президента України і самого уряду знизити ціни на ліки, зробити їх доступнішими.
У зв’язку з обмеженим фінансуванням галузі охорони здоров’я на сьогодні більш як 75 відсотків медикаментозного забезпечення здійснюється за рахунок коштів населення країни. Тому під час введення ПДВ на ліки можливі негативні наслідки:
— збільшення роздрібних цін на лікарські засоби;
— ускладнення доступу до ліків для найнезахищеніших верств населення і — як наслідок — збільшення темпів захворюваності населення країни;
— зниження обсягів виробництва і реалізації ліків. А отже — зменшиться прибуток, з якого сплачують податки вітчизняні виробники та дистриб’ютори;
— багато аптечних закладів не зможуть фінансувати власні витрати, тому частина потужніших і економічно міцніших піде в «тінь», а дрібні, особливо в сільській місцевості, просто збанкрутують;
— зростання соціальної напруженості в суспільстві і відсутність бажаних надходжень до державного бюджету.
Припущення, що зростання цін стримуватиметься виробниками та торговельними фірмами за рахунок власних коштів, може призвести до зниження рентабельності підприємств фармацевтичної промисловості, а також постане питання про спроможність самофінансування галузі.
Крім того, однією з основних небезпек введення ПДВ на лікарські засоби стане збільшення нелегальної «чорної» складової фармацевтичного ринку. Збут нелегальних і фальсифікованих лікарських засобів стане практично неконтрольований.
Спробу ввести ПДВ на лікарські засоби Кабінет Міністрів уже робив раніше. Так, 19 червня 2003 року було прийнято Закон України «Про податок на додану вартість», яким з січня 2004 року планувалося введення ставки ПДВ на лікарські засоби та вироби медичного призначення в розмірі 17 відсотків. Однак на підставі звернень фармацевтичної громадськості, правління Фармацевтичної асоціації України, інших громадських та державних організацій Президентом України було накладено вето на цей закон.
З огляду на вищевикладене звертаємося до вас з проханням вилучити із доходної частини проекту закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік» надходження від ПДВ на лікарські засоби.
За дорученням правління — Юрій СПІЖЕНКО, президент Фармацевтичної асоціації, академік АМН України.