Фонд держмайна оголосив конкурс із продажу 98,81 відсотка акцій ВАТ «Дніпровський металургійний комбінат ім. Дзержинського». У конкурсі з продажу ДМК уперше серед умов до претендентів ФДМУ висунув вимоги щодо прозорості походження капіталу.
Цей крок ФДМУ зумовлює контекст нової державної політики з управління держвласністю. Згідно з додатковими умовами конкурсу на пакет може претендувати тільки компанія, в якої загальний обсяг реалізації продукції за кожен з останніх двох років був не менший за обсяг реалізації ДМК ім. Дзержинського за 2002 рік, яка має досвід керування підприємствами гірничо-металургійного комплексу, а її оподатковуваний прибуток у 2003 році не менший за 50 відсотків початкової вартості пакета акцій, запропонованого на продаж. Покупець має за 60 днів погасити майже 300 тис. дол. заборгованості підприємства перед бюджетом, укласти до кінця 2005 року 14,2 млн. дол. у завершення капітального ремонту і реконструкції доменної печі № 10, зберегти робочі місця й обсяги виробництва на рівні 2002 року.
Коментуючи умови конкурсу з продажу ДМК ім. Дзержинського, Міністр економіки і з питань євроінтеграції Валерій Хорошковський зазначив: «У будь-якому разі, легальний дохід є немаловажною частиною в приватизаційному процесі. Тому такі спроби ФДМУ випередити залучення офшорних капіталів або якихось інших позитивні. Дай Боже, щоб у нас залишилися претенденти з достатнім обігом грошей, які можуть його легально показувати».
У свою чергу Міністр Кабінету Міністрів Анатолій Толстоухов зазначив, що сьогодні хоча б на окремих підприємствах необхідно продемонструвати, яка має бути приватизація. «Якщо ФДМУ вийшов з такою ініціативою, її потрібно тільки вітати, тому що прозорість таких дій — це прозорість у взаєминах влади і суспільства».
Голова парламентського Комітету з питань економічної політики Станіслав Гуренко підкреслив важливість нових правил гри в приватизації з урахуванням подальшої співпраці з міжнародними організаціями: «В принципі, походження грошей необхідно знати і майбутніх власників, щоб нам не довелося згодом виправдуватися перед міжнародними організаціями».
Керівництво ВАТ «ДМК імені Дзержинського» запропонувало своєму представникові у конкурсній комісії відстоювати інтереси трудового колективу і майбутнього розвитку комбінату, зважаючи на те, що прихід нового власника, який володітиме 98,8 відсотка акцій, практично зумовить, без винятків, усю політику підприємства. Як сказав генеральний директор ДМК ім. Дзержинського Енвер Цкітішвілі, «насамперед ми очікуємо, що новий власник відверне банкрутство, яке загрожує, тому дуже актуальна є вимога до претендентів — акумулювати контрольний пул боргів — чи то через пряму їхню купівлю або через договори, які дозволять їхню реструктуризацію». Цкітішвілі зазначив, що у такий спосіб цілком знімається ризик виникнення корпоративної війни між власником акцій і реально керуючою справами радою кредиторів.
Експерти зазначають, що найважливішим аргументом для майбутнього підприємства є легітимність походження капіталу, прямо пов’язаного з інвестуванням. На ринку іноземних інвестицій є загальноприйняте правило про надання власних коштів у розмірі 10—15 відсотків від необхідної суми запозичень у західних банківських інституцій. Докорінна модернізація комбінату на найближчі 2—3 роки потребуватиме суми, що в 4—5 разів перевищує вартість пакета акцій, який продаватимуть на конкурсі. Шляхом зворотного ліку легко підрахувати, що від інвестора буде потрібно майже 300 млн. гривень власних коштів на період 8—9 років, які необхідно буде вкласти в спільному пулі з іноземним капіталом, до того ж ці гроші мають бути легітимними, інакше кажучи, враховувати сплату податку на прибуток державі.
Приватизація ДМК ім. Дзержинського — один з найбільших продажів протягом останніх років, до того ж держава продає одразу цілковитий контроль над підприємством. Коментуючи починання ФДМУ, заступник голови Комітету ВР з питань правової політики Микола Онищук сказав: «Треба ж колись починати, і найбільший приватизаційний об’єкт України гідний того, щоб саме з нього це запроваджувати».