У рік президентських виборів виконання бюджету набуває вирішального значення для всіх членів уряду. Особливо — для глави Державної податкової адміністрації Юрія Кравченка. Перед ним на цьому шляху постають найнесподіваніші перепони. Приміром, Верховна Рада планує запровадити змішану (адвалорну) систему визначення акцизних марок на сигарети, що неминуче призведе до падіння бюджетних доходів.
На сьогодні, нагадаємо, акцизний збір на сигарети з фільтром становить 11,5 гривні за одну тисячу штук, ще 2,5 гривні йде до Пенсійного фонду. На сигарети без фільтра відповідно — 5 і 1,5 гривні. Всі ці ставки фіксовані і діють на підставі прийнятих змін до держбюджету на 2003 рік, однак уже з 1 січня наступного року передбачено запровадити змішану систему визначення акцизних марок.
У прихильників нововведення чимало аргументів. По-перше, виробники сигарет замість збору до Пенсійного фонду перераховуватимуть до бюджету 5 відсотків вартості сигарет, чим невимовно порадують казну. По-друге, це сприятиме розвитку малих виробництв. І, по-третє, такий порядок цілком відповідає європейським методам оподатковування. Про проблеми поки що мовчать. Однак вони очевидні. Адже разом з фіксованими ставками акцизного збору зникне й простота їх адміністрування. А з появою змішаної системи надходження до бюджету перестають бути передбачуваними і стабільними. Збирати і контролювати правильність сплати податків у цьому випадку — справа складна, щоб не сказати проблематична.
Податкову службу очікують чималі труднощі при адмініструванні тютюнового ринку, адже ухилятися від сплати податків стане значно легше, ніж зараз. Треба буде контролювати продаж сигарет і ціни не тільки на заводському рівні, а й на рівні роздрібної торгівлі, щоб визначати їх відповідність заявленим у податкових органах. А чи під силу ДПАУ охопити більш як 70 тисяч торгових точок дрібнооптової торгівлі країни?
Очевидно й інше. Прийняття цього закону — лише перший крок на шляху до збільшення адвалорної складової. Звичайно, державі нічого доброго це не обіцяє, адже адмініструвати адвалорну ставку акцизу вкрай складно. Це рівнозначне принципу плати в трамваї не за кількість поїздок, а за кілометраж, коли одного кондуктора вже замало, потрібно десять, щоб устежити за тим, хто скільки проїхав.
Аналізуючи потенційні надходження до бюджету, податкові органи навіть не мають надійної статистики щодо роздрібних цін, цінових категорій і реальних обсягів продажів. Податківці не ведуть такого обліку, тому дані дуже приблизні. А спрогнозувати, як зміниться цінова структура за змішаної системи оподатковування, взагалі ніхто неспроможний, бо вже сьогодні лідери з виробництва сигарет не є лідерами з податкових відрахувань.
Тож кому насамперед вигідні такі радикальні зміни системи визначення акцизних марок? Компанії Brіtіsh Amerіcan Tobacco, яка випускає дешеву продукцію і для якої набагато кращі саме нові ставки акцизів. Цікаво й інше. В одному зі своїх досліджень за 1997 рік ця компанія запевняла, що застосування адвалорної ставки оподатковування спричинює зниження якості продукції. Що змінилося відтоді: заробляти почали менше чи то нікотин уже не ворог здоров’ю?
Цікаво, що думають у ДПАУ з цього приводу? Адже навіть приблизні втрати бюджету вражають. За оцінками експертів, прямі втрати ПДВ від зменшення середньої ціни сигарет перевищують півмільярда гривень. І це без урахування власне акцизного збору і доходів від податку на прибуток.