Телекомунікаційна галузь України дозріла для чергового ривка. Приватні оператори зв’язку, які з’явилися за дванадцять років незалежності держави, накопичили достатньо сил і готові до її переділу. І ринок мобільного стільникового зв’язку, як частина галузі, що найдинамічніше розвивається, не є винятком.

Мобільний зв’язок в Україні практично все десятиліття свого розвитку в масовій свідомості асоціювався з назвою однієї компанії. З UMC мобільний зв’язок починався (саме в її мережі пролунав перший дзвінок) і більшу частину минулих десяти років компанія була безперечним лідером ринку. Так склалося, що довготривала зміна акціонерів на початку нового тисячоліття трохи сповільнила розвиток UMC, що дало можливість іншим операторам упритул наблизитися до неї за ринковими показниками. Прикрою для компанії в цьому процесі стала втрата в 2001 році лідерства за загальною абонентською базою. До 2003 року ринок «завис» у стані сегментованої рівноваги: два головні гравці на ринку UMC і «Київстар» і три аутсайдери — Golden Telecom, DCC і WellCOM. Але...

У тому самому 2003-му питання власності було остаточно вирішено — власником UMC стала лідер східноєвропейського ринку мобільного зв’язку компанія «Мобільні ТелеСистеми». Доступ до фінансових ресурсів, що відкрився (лише найближчими роками нові власники готові інвестувати не менш як 400 млн. доларів), відразу став помітний. Будівництво мережі розпочалося не те що швидкими — скаженими темпами. Кожен літній місяць компанія вводила не менше 100 нових базових станцій, довівши їхню кількість до кінця серпня до рекордних 1886. Підсумок: на даний час UMC покриває 71% території України, на якій проживає більш як 86% населення. До кінця року компанія має намір збільшити цю цифру до 82%. Аналогічний показник, анонсований «Київстар», за такий само період становив 54% території країни.

Стратегія пріоритетності розвитку покриття і ущільнення наявної мережі себе виправдала. Запровадження безплатних вхідних дзвінків 19 вересня, що негативно відбилося на стані мереж деяких операторів, UMC перенесла досить легко. Фахівці компанії, звичайно, відзначили зростання вхідного трафіка, але мережа це подужала, і своїх абонентів за технічні збої і «мовчання в ефірі» їй перепрошувати не довелося.

Найбільше покриття країни є, безперечно, важливим, та аж ніяк не єдиним сигналом формування (а точніше повернення) лідера ринку. Роумінгові угоди, підписані UMC з 232 операторами із 106 країн, ще довго будуть важкодосяжним маяком для колег. Але найбільшою гордістю UMC, а також визнанням її переваг є лідерство за кількістю абонентів. На кінець вересня в мережі UMC працювало понад 2,55 мільйона абонентів, тоді як головний конкурент анонсував 2,51 мільйона. Навіть критики не зможуть заперечити лідерство UMC, адже система підрахунків абонентів у цих двох операторів не різниться: рахують лише активних абонентів, що одержували або робили за останні три місяці дзвінки, а з абонентів передоплатних послуг мобільного зв’язку — тих, хто поповнював рахунок з допомогою скретч-карток. Окремо хотілося б сказати про інновації, якими ринок загалом не особливо балує останнім часом. Упровадження UMC «сімейних» тарифів, повноцінного роумінгу для SІM-SІM, масовий запуск GPRS і MMS, народження віртуального оператора «Джинс», що спричинило міграцію конкурентських абонентів, поки що не знайшли гідної відповіді з боку інших учасників ринку.