Вже багато років ведеться мова про добудову другого енергоблока на Хмельницькій атомній електростанції. Функціонування енергоблока має задовольнити потребу в електроенергії України після закриття Чорнобильської атомної електростанції. До цього будівництва прикута увага світової спільноти, влади та народу України.
Але сьогодні у народних депутатів від Хмельницької області викликає занепокоєння стан виконання доручення Президента України від 9 липня 2003 року, яким передбачено забезпечити добудову і введення в експлуатацію енергоблока № 2 Хмельницької атомної станції до 24 серпня 2004 року, а також завершення будівництва об’єктів інфраструктури, в тому числі житлових та комунально-побутових об’єктів.
Будівництво енергоблока № 2 Відокремленого підрозділу ХАЕС розпочалося 1983 року. Оголошений мораторій на спорудження об’єктів ядерної енергетики в Україні, що тривав до 1994 року, призвів до зупинки будівництва другого енергоблока на рівні 80 відсотків готовності базового проекту.
У період 1997—2002 рр. добудова енергоблока фінансувалася за залишковим принципом. За цей час, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 28.11.1997 № 1323, було нараховано за рахунок цільової добавки до тарифу 1203,9 млн. грн., але отримано і використано лише 599,6 млн. грн., тобто недофінансовано 604,3 млн. гривень.
Усього з початку будівництва енергоблока № 2 ВП ХАЕС освоєно 1257,3 млн. грн. капітальних вкладень і за експериментальними оцінками фахівців НАЕК «Енергоатом» для завершення добудови і пуску блока в серпні 2004 року потрібно 1104,8 млн. грн., у тому числі на закупівлю ядерного палива — 284,7 млн. грн. і на розвиток 30-кілометрової зони — 60,6 млн. гривень.
У 2003 році заплановано освоїти капітальних вкладень на будівництві енергоблока в сумі 440 млн. грн., проте за сім місяців фактично освоєно лише 130 млн. грн., або 29,5 відсотка до плану.
У серпні поточного року розпочато фінансування добудови блока за рахунок коштів спеціального фонду держбюджету України. Кабінетом Міністрів України 17 липня 2003 р. прийнято постанову № 1098, яка визначає механізм фінансування за рахунок коштів цього фонду. Відповідно до цієї постанови із спеціального фонду на добудову ХАЕС-2 до кінця року буде направлено 133 млн. гривень.
Решту коштів для покриття дефіциту на поточний рік (понад 300 млн. грн.) планується отримати за рахунок запозичень шляхом випуску боргових цінних паперів ДП НАЕК «Енергоатом». Однак відповідну постанову Кабінету Міністрів України, якою має бути визначено механізм фінансування за рахунок цих коштів, не прийнято. Як наслідок — графік завершення будівництва енергоблока, розрахований на відповідне ритмічне фінансування, не виконується.
Не повністю визначені на сьогодні джерела фінансування добудови енергоблока № 2 ВП ХАЕС, обмежені обсяги надходжень коштів (щомісячна потреба до кінця року становить близько 80 млн. грн.) ставлять під загрозу виконання доручення Президента України щодо пуску енергоблока № 2 ВП ХАЕС 24 серпня 2004 року.
Особливу стурбованість в регіоні викликає відсутність фінансування будівництва об’єктів соціального призначення у 30-кілометровій зоні Хмельницької атомної станції.
Чинне законодавство передбачає для населення територій, на яких розташовуються ядерні об’єкти, право на соціально-економічну компенсацію ризику від їхньої діяльності, а саме на використання частини коштів, що інвестуються на будівництво об’єктів соціального призначення.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 березня 2003 року № 146-р на таке будівництво у 30-кілометровій зоні ВП ХАЕС затверджено фінансування в обсязі 60,6 млн. гривень. Узгоджено та затверджено механізм розподілу цих коштів: 43 млн. грн. —Хмельницькій, 17,6 млн. грн. — Рівненській областям. Визначено замовника будівництва, підготовлено відповідну угоду щодо механізму фінансування та порядку будівництва об’єктів соціального призначення.
Водночас надходження в область передбачених коштів неприпустимо затримується, будівництво об’єктів не ведеться.
Ця гостра проблема викликає серйозне занепокоєння не лише у керівництва області — вона породжує соціальну напругу серед мешканців 30-кілометрової зони, постійно порушується засобами масової інформації. Тим більше, що серед об’єктів будівництва є цілий ряд невідкладних, зокрема школи, окремі з яких за наявності фінансування можна було б здати в експлуатацію до початку 2003—2004 навчального року.
4 вересня численна група мешканців м. Славути і навколишніх сіл прибула до Нетішина з категоричною вимогою до керівництва Хмельницької атомної станції невідкладно розпочати фінансування об’єктів соціального призначення у 30-кілометровій зоні. Люди з обуренням говорили про початок навчального року у приміщеннях, що не відповідають жодним вимогам. З усіх навчальних закладів Хмельниччини лише у Славуті через затримку будівництва діти навчаються у дві зміни.
На прилеглій до атомної станції території не впорядковано дороги, не газифіковано більшість сіл, відсутні побутові зручності, трапляються перебої із постачанням води, світла, тепла.
Масовий мітинг у Нетішині — перша громадська акція людей, доведених до відчаю; в разі ненадходження коштів на соцоб’єкти його учасники запланували вдатися до ще одного мітингу за місяць.
Тим часом Мінпаливенерго України затримується з вирішенням питання щодо джерел фінансування будівництва об’єктів соціальної інфраструктури на прилеглих до ХАЕС територіях. Так, рішенням своєї колегії від 22.08.2003 р. міністерство передбачило розробку механізму фінансування лише до 1 жовтня цього року, а розроблена угода між управлінням капітального будівництва облдержадміністрації і ВП ХАЕС, у якій визначено цей механізм, тривалий час чекає узгодження в НАЕК «Енергоатом».
Враховуючи викладене, з метою своєчасного пуску енергоблока № 2 ВП ХАЕС, уникнення зростання соціальної напруженості і подальших проявів невдоволення серед населення 30-кілометрової зони атомної станції, десять народних депутатів від Хмельницької області подали запити до Президента та Прем’єр-міністра України стосовно вирішення зазначеної проблеми, які було підтримано більшою частиною народних депутатів України.
Окрім цього, під час проведення Дня депутата обласної ради у Нетішині, в якому брали участь обранці до обласної ради та народні депутати України, було прийнято рішення про те, що обласна рада не дасть згоду на запуск другого енергоблока доти, доки згідно з чинним законодавством не буде виконано будівельні роботи на об’єктах інфраструктури.
Тільки цілеспрямованими та узгодженими діями влади в центрі і на місцях можна вирішити, нарешті, питання про прискорення фінансування будівництва енергоблока Хмельницької атомної електростанції та розвитку її 30-кілометрової зони.
Віталій ОЛУЙКО, народний депутат України.