Господарство начальника залізничної станції Херсон Юрія Юренка — надто складне і надзвичайно відповідальне. Залізниця, вважає він, це наче гаряча лінія фронту — вкрай ризикована, вкрай небезпечна. Не прощає ні найменшого прорахунку чи недбальства. Навіть незначної «нестиковки» у процесі роботи не приховаєш від начальства — вік комп’ютеризації! Все одразу покаже екран. Тож у роботі ти — мов на долоні. І якщо перепаде на горіхи, то найперше — керівникові...
— А огріхи, звісно, трапляються — як і в кожного, хто працює, — не намагається прикрашати дійсність начальник. — То потяг пізніше відійшов, то не туди вантаж пішов. Адже цілодобово на станції формуються, приймаються, обслуговуються, відстоюються, обробляються вантажні й пасажирські поїзди. Із 60 тисяч тонн вантажу 12 тисяч — херсонські. 300 тисяч гривень заробляємо в казну Одеської залізниці. Тож на шиї не сидимо, годуємо себе самі. Середня зарплата на станції нині становить 730 гривень.
Клієнт радий... штрафам
Основним стратегічним вантажем уже тривалий час на станції залишаються нафтопродукти — 90 відсотків вантажів забезпечує місцевий нафтопереробний завод. Залізниця нині вийшла на рівень обсягів 1991 року.
Але за клієнта треба змагатися. З автомобільним транспортом — найпершим конкурентом. Чим брати? Звичайно, якістю послуг і, насамперед, оперативністю. І тут виникають свої «але». Взяти, приміром, митників. Залізниця працює цілодобово, а в них субота-неділя — вихідні. Аби розмитнити вантаж, треба платити за підвищеним тарифом. Тож клієнт не поспішає — йому дешевше сплатити штраф за затримку вагона, ніж за послугу митникам.
Загалом, стосунки з клієнтом — особлива «стаття». Щоб досягати хороших показників у роботі, залізничники змушені постійно з ним... лаятися! За те, що не звільняє вагони. Йому, бачте, вигідніше тримати вагон у вигляді тари, доки не використає вантаж, і платити штрафи, ніж оплачувати розвантаження. Але ж вагон має «крутитися», не простоювати. Їх і без цього не вистачає. З тих 270 тисяч, що дісталися Україні при поділі майна Москвою, нині «здрастують» лише 160. Напевне, щось тут, у питанні зі штрафами, недопрацьовують «нагорі»...
За кожним пенсіонером — черга
Станція Новоолексіївка, що в Генічеському, найвіддаленішому, районі Херсонщини, належить до Придніпровської залізниці. КМС-137 (колійно-машинна станція, номер успадкувала ще від союзних часів) — найпотужніше, працююче, бюджетотворче підприємство. Однойменний населений пункт по праву називають селищем залізничників.
На них тут поглядають із заздрістю — ще б пак: люди при роботі. Штатний розклад — 462 особи — постійно укомплектовано. Пенсіонери йдуть на відпочинок, а на кожне місце — море бажаючих, вакансія одразу заповнюється. Раніше колійники так і жили на колесах. Їздили цілими сім’ями в обладнаних під «квартири» вагонах. І працювали, зазвичай, сім’ями. Діти змінювали школу по кілька разів на рік. Тепер живуть осіло. А на будівництво їдуть, як у тривале відрядження. Супроводжують їх і кухня, і лазня.
Цього літа на станції було майже порожньо.
— І люди, і техніка — всі перебували на спорудженні швидкісного сполучення. Міністр Кирпа видав наказ: до 1 серпня відкрити швидкісний денний рейс Дніпропетровськ — Київ, і відкрили без запізнень, — каже заступник начальника станції Олександр Ілляшенко. — Пасажирам зручно: сів зранку у комфортабельний вагон, а обідаєш уже в столиці. Головне — економічно виграємо: час ставить нові вимоги до якості залізниці. Не станемо на нові швидкісні колії — вантажопотоки підуть повз нас.
До обов’язків колійників входять капітальний ремонт шляхів, спорудження нових. Тому станція — це величезний, 30-гектарний парк різноманітної техніки. Від малогабаритного навантажувача до потужного крана, що піднімає і «стелить» готовий 18-тонний шмат полотна — закріплені на бетонних шпалах сталеві рейки. (Зізнаюся, уявлялося, що залізниця робиться по-іншому: кладуться шпали, по одній, а на них уже рейки).
Практично людині «з вулиці» на роботу тут не влаштуватися — в колективі працюють родинні династії. Машиністи ВПР (випробувально-підбивально-рихтувальної машини) Костянтин Шкурко та Олександр Петрушин  — залізничники не в першому коліні. Самохвалові, Браги, Семеруніни, Балонські — це все також професійні династії колективу. Від батька до сина, від діда до онука успадковується ремесло залізничника.
Лише для залізничників
— У нас сьогодні відповідальний день — атестація медсестер. Керівники медичної служби з Одеси приїхали екзамен приймати, — з порога повідомляє головний лікар Віктор Павловський. — За рівнем кваліфікації медпрацівників стежимо ретельно, адже вся дорога — перед нашими очима.
Віктор Терентійович, відома в медичних колах людина, депутат обласної ради чотирьох скликань, уже 29 років очолює відділкову лікарню станції Херсон Одеської залізниці. Охоче розповідає про досягнення лікарняного закладу, не зовсім охоче — про його проблеми.
— Ось як виграємо суд у енергетиків, котрі, вважайте, безпідставно «накручують» рахунки на світло і погрожують відключеннями, тоді буде чим пишатися, — каже головний лікар.
— Херсонська лікарня і сьогодні на хорошому рахунку, — зазначає начальник медичної служби Одеської залізниці Дмитро Коренга. — Тут працюють фахівці високої кваліфікації. Адже нині набагато більше уваги, ніж раніше, приділяється здоров’ю залізничників. Медичний огляд кожен працівник проходить перед початком зміни і після її завершення. Величезне надбання — страховий поліс. Два роки працювали над цим, і нині кожен залізничник та член його сім’ї двічі на рік може проходити курс лікування, оздоровлення, реабілітаційний комплекс процедур.
Для відновлення здоров’я у лікарні є все необхідне. Спорудили навіть сольову шахту, єдину в області. Для цього спеціально з Донецька привезли 12 тонн шахтової солі і з «цеглинок» звели кімнату, де пацієнти із захворюваннями дихальних шляхів приймають сеанси лікування.
З турботою про людей, з любов’ю до пасажирів
Дбають на станції Херсон і про відпочинок своїх співробітників. На березі Чорного моря, у мальовничому селищі з промовистою назвою Більшовик, розташувалася база відпочинку херсонських залізничників. Нині там ще триває «оксамитовий» сезон. З початком літа щоп’ятниці автобуси перевозять усіх бажаючих, до послуг яких —дво-, тримісні окремі будиночки. Купайся, смагни досхочу!
Спеціальний оздоровчий табір діє й для підростаючого покоління. Путівки для дітвори у приморську Рибаківку, що в сусідній Миколаївській області, обходяться батькам у символічну платню.
Так піклуються на станції про своїх працівників. Але не забувають і про пасажирів. Цього року капітально реконструйовано перон та будівлю вокзалу. Сіра похмура споруда засяяла вишуканістю та оздобою —у поєднанні білого кольору та «кави з молоком». Такі ошатні залізні «ворота» — щедрий дарунок херсонцям та гостям міста до 225-літнього ювілею Херсона.