Тривалі дискусії навколо обрання напрямку транспортування нафти нафтопроводом «Одеса-Броди» нарешті наближаються до кінця. Більш ніж через два роки після введення в експлуатацію нафтопровід стоїть порожній, і контрактів на його заповнення, як зізнався головний нафтотранспортник Олександр Тодійчук, досі немає. Поштовх до завершення балачок та прийняття єдиного можливого у даній ситуації рішення — погодження на пропозицію російських компаній транспортувати магістраллю 9 млн. тонн нафти за рік — днями дав Леонід Кучма.
На прес-конференції Президент України, коментуючи вибір напрямку транзиту нафти нафтопроводом «Одеса-Броди», заявив: «Я не хочу виступити за чи проти якогось із проектів, але давайте рахувати гроші. Я ставлю просте запитання: заповнили трубу, дійшли до Бродів, а потім нафту куди? Цистернами в Польщу? Та хоч одна з компаній, що видобувають нафту на Каспії, виявила бажання постачати нам нафту? І де покупець у Європі на цю нафту?».
Зі слів Президента, в Європі поки що немає покупців на каспійську нафту, а в Україні вести мову про неї почали лише після того, як з’явилися пропозиції російських компаній про реверс нафтопроводу. Нині труба не тільки простоює. В ній немає навіть технологічної нафти, яка необхідна для запуску нафтопроводу. Про щось конкретніше, ніж попередні домовленості, ні з виробниками, ні з покупцями каспійської нафти не йдеться. Тож зрозуміле запитання Президента України: хто нам дасть гарантії на $100 млн., щоб заповнити порожню трубу?
Нині «каспійський варіант» не можуть економічно обґрунтувати навіть його ідеологи. Адже прокачана до Бродів нафта коштуватиме дорожче, ніж така сама сировина, доставлена в Європу морським шляхом. Підтвердженням цього є відсутність контрактів з боку і каспійських постачальників нафти, і її покупців — нафтопереробних заводів Центральної Європи. І це при тому, що Президент уже не вперше констатував наявність прогалин в економічному аспекті використання нафтопроводу.
За такої ситуації негайний початок роботи нафтопроводу просто необхідний. Нині пропозиція стосовно експлуатації нафтопроводу «Одеса-Броди» є. Ще навесні британсько-російська «ТНК-ВР» запропонувала Україні негайно завантажити нафтопровід, а технологічну нафту надати у товарний кредит на три роки за зниженою відсотковою ставкою. Проте окремі члени Кабміну майже півроку гальмували прийняття рішення урядом.
Тепер час балачок минув. «Нехай уряд чесно і відверто ухвалить рішення», — поставив завдання Леонід Кучма. І, незважаючи на супротив деяких урядовців та їхніх прибічників, цього разу уряд, мабуть, таки визначиться і дасть зелене світло нафтогонові. Адже далі зволікати з прийняттям остаточного рішення просто не можна. По-перше, держава і так втратила від простою труби вже більш як $100 млн. По-друге, тон, яким Президент робив свої зауваження стосовно долі нафтопроводу «Одеса-Броди», свідчить про те, що це попередження урядовцям — останнє.