Вечірнє засідання 1 жовтня

Відбулися парламентські слухання на тему — «Державний бюджет України, реальні джерела наповнення та розширення відтворення фінансових ресурсів держави». Голова Верховної Ради Володимир Литвин у вступному слові наголосив, що тема слухань надзвичайно актуальна і так само чутлива з огляду на прийняття бюджету-2004. «Це має бути такий бюджет, який враховував би хоч мінімальні потреби країни, суспільства, людей». Відтак мету слухань, зазначив В. Литвин, можна визначити як необхідність реальної оцінки динаміки розвитку публічних фінансів, визначення кроків і пошук шляхів нарощування бюджетних ресурсів для повноцінного фінансування і збалансованості бюджету.
Доповідь зробив Перший віце-прем’єр-міністр, Міністр фінансів Микола Азаров. Він зазначив, що бюджетна політика постійно перебуває у центрі уваги суспільства. Адже в ній найгостріше виявляються та акцентуються життєво важливі суспільні інтереси, визначаються реальні пріоритети.
Далі М. Азаров зупинився на основних здобутках і проблемах бюджетної політики. Так, за 8 місяців нинішнього року приріст ВВП становив 5,3 відсотка. Збільшилися обсяги промислового виробництва: продукції машинобудування — на 32,8 відсотка, харчової промисловості — на 21. Зведений бюджет по доходах за цей період виконано у сумі 46,7 млрд. грн.
Щодо податкової системи як одного з чинників фінансових надходжень до бюджету. У суспільстві назріла і вже настійно лунає вимога зменшення податкового тиску: ставку прибуткового податку на громадян встановити на рівні 15 відсотків, а ставку податку на прибуток підвищити до 30 відсотків. Вживаються заходи щодо підтримки низки державних програм. Зокрема, розвитку житлово-комунального господарства. На це буде направлено 800 млн. гривень. На фінансування вугільної галузі видатки збільшуються на 300 млн. Ще 600 млн. буде направлено на розвиток видобутку альтернативних видів палива. На потреби сільського, лісового, рибного господарств видатки збільшуються на 600 млн. грн. Уперше, сказав М. Азаров, передбачено кошти на формування державного замовлення у сумі 1 млрд. грн. На потреби місцевих бюджетів плановано виділити 43,4 відсотка видатків.
Із співдоповіддю виступив голова Комітету з питань бюджету Петро Порошенко. «Я хотів би наголосити, — сказав він, — що проект бюджету, запропонованого на 2004 рік, не є соціальним». І ось чому. Зокрема, оплата праці у бюджеті-2004 становить лише 4,4 відсотка від ВВП, тоді як у 2002 році вона становила 4,9. Це при тому, наголосив П. Порошенко, що ВВП за 8 місяців цього року зріс практично на 5,3 відсотка. Отже, ВВП зростає, зарплата — знижується...
Ще кілька цифр. Так, частка видатків на соціальний захист населення у 2002 році становила 16,4 відсотка, у бюджеті 2004 — 13,9 відсотка. На соціальний захист пенсіонерів — відповідно 9,7 відсотка та 7,8. На освіту у 2002 році направляли 11,2 відсотка ВВП, зараз — 9,9.
П. Порошенко висловив упевненість, що є реальні джерела збільшення надходжень. І, найперше, — «детінізація» економіки, встановлення рентної плати за видобуток корисних копалин, підвищення акцизів на тютюн та нафтопродукти і чимало інших. Резерви є, треба лише їх розумно, по-державному використати, наголосив П. Порошенко.
У виступах суть пропозицій зводилася до того, що пошук бюджетних надходжень має бути зорієнтований на збільшення національного доходу, запровадження системи поміркованих податків, підвищення ефективності управління державним майном, приборкання корупції та казнокрадства, на ліквідацію тіньової економіки, перекриття «дев’ятого валу» ввезення імпортного непотребу під виглядом «секонд-хенду» та ін. Водночас, наголошували учасники слухань, не можна заощаджувати на урізанні соціальних програм.  Більшість учасників слухань висловила рішучу незгоду з намірами уряду замінити пільги на так звані адресні виплати.