Тепер уже мало хто пам’ятає, що перші розмови про створення місцевої міліції почалися на державному рівні майже шість років тому. Наприкінці 1997-го, на зустрічі з керівниками органів місцевого самоврядування, Президент України Л. Кучма запропонував розробити законопроект про утворення муніципальної міліції.

Одним з аргументів цієї слушної пропозиції був позитивний світовий досвід поєднання інтересів державних органів і територіальних громад у забезпеченні громадського спокою на конкретній території. Проте цим підрозділам так і не судилося з’явитися в Україні. Сьогодні причетні до розв’язання цієї проблеми посадові особи та народні депутати намагаються наздогнати упущене, але на шляху створення підрозділів місцевої міліції постають нові й нові перепони. Які саме і чим вони спричинені? Про це, а також про ймовірний розвиток подальших подій ми попросили розповісти начальника відділу Головного штабу МВС України Юрія ЛОТОЦЬКОГО.

— Забезпечення громадського спокою у конкретному районі міста, в селі або селищі — це, з одного боку, обов’язок держави, а з другого — добра воля тих людей, які там мешкають. Тобто вочевидь зацікавленість обох сторін. На цьому і грунтується ідея створення місцевої міліції, яка і стане гарантом виконання обов’язків держави в забезпеченні прав громадян. Територіальна громада через депутатів розглядатиме на сесії питання охорони громадського порядку та заслуховуватиме керівництво міліції і в межах своїх можливостей та повноважень надаватиме правоохоронцям допомогу — чи то шляхом придбання транспорту та технічних засобів (чого не може подолати державний бюджет), чи то запровадженням й утримуванням додаткових посад міліціонерів.

Здавалося б, усе дуже просто і зрозуміло. Але раптом постало питання: кому підпорядковуватимуться підрозділи місцевої міліції? І з цього приводу розпочалася велика дискусія, яка тривала, аж поки ми не дочекалися у січні минулого року указу Президента «Про утворення місцевої міліції». На його виконання Кабінет Міністрів України як законодавчу ініціативу підготував законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України про утворення місцевої міліції. І майже водночас з’явився альтернативний депутатський законопроект «Про міліцію місцевого самоврядування». Обидва ці документи було внесено на розгляд Верховної Ради.

Основна розбіжність згаданих законопроектів полягає саме в підпорядкуванні місцевої міліції. Урядовий передбачає, що ці підрозділи входитимуть до складу органів внутрішніх справ, а утворюватимуть їх — рішеннями обласних, міських та районних рад, на території яких ці органи функціонують. Інакше кажучи, якщо є райвідділ, то місцева влада може утворити у його складі місцеву міліцію. А там, де ОВС немає (села, селища), органи місцевого самоврядування матимуть право вносити пропозиції для створення додаткових посад і самостійно утримувати їх — скажімо, фінансувати роботу дільничного.

А ось депутатський законопроект передбачає, що рада будь-якого рівня може утворювати міліцію як структурний підрозділ свого виконавчого комітету, і, відповідно, її працівники мають бути службовцями цієї системи самоврядування. Міністерство внутрішніх справ категорично проти цього. Не можна створювати кілька міліцій. Вона має бути єдиною і діяти згідно із Законом України «Про міліцію».

Урядовий законопроект, у разі його прийняття, допоможе розв’язати і ще одну важливу проблему, яка постала після прийняття Бюджетного кодексу України, — фінансування місцевої міліції. Раніше, як відомо, підрозділи міліції утримувались коштом республіканського та місцевих бюджетів. Але норми чинного Бюджетного кодексу України перекреслили таку можливість, заборонивши фінансування однієї організації з бюджетів різних видів. У результаті під загрозою скорочення опинилося понад 30 тисяч працівників. Спочатку проблему частково розв’язували за допомогою закону про бюджет, де передбачено перелік підрозділів, які дозволено фінансувати з місцевих бюджетів. Цього року для утримання зазначеної чисельності в державному бюджеті було передбачено 214,8 млн. гривень. З прийняттям урядового законопроекту з’явиться реальна можливість спрямовувати кошти державного бюджету як державні трансферти до місцевих бюджетів, а органи місцевого самоврядування отримають право (не обов’язок, а право!) використовувати ще й власні кошти на утримання місцевої міліції. До її складу входитимуть вже наявні підрозділи (ППСМ, ДПС, служба дільничних інспекторів тощо), тому не йдеться про створення якогось нового формування, а отже, додаткові бюджетні кошти для цього не потрібні. Щоправда, в різних регіонах з огляду на місцеві особливості органи місцевого самоврядування можуть ініціювати створення нетрадиційних підрозділів, скажімо, з дотримання суспільної моралі, або підрозділів кінної, вертолітної міліції (для гірської місцевості) тощо. Інакше кажучи, урядовий законопроект надає відповідні повноваження і розширює можливості місцевої влади. Щодо методично-організаційного та оперативного підпорядкування, то ці підрозділи мають залишитись у структурі органів внутрішніх справ України.

Нині законопроект готують до прийняття на сесії ВР у другому читанні. Сподіваємося, що парламентська більшість підтримає позицію уряду та Президента і дасть цьому законопроекту «зелену вулицю».