Спеціальна контрольна комісія Верховної Ради з питань приватизації розглянула стан виконання рішень про відновлення цілісного майнового комплексу ВАТ «Чисті метали». Гостре занепокоєння комісії цілком зрозуміле: адже це питання вона розглядала двічі — 13 травня та 2 липня цього року. Після ретельного вивчення та аналізу стану справ приймали конкретні рішення. Та, як з’ясувалося, ніхто не спромігся чи не вважав за потрібне їх виконувати.
Відкрите акціонерне товариство «Чисті метали» створено Фондом держмайна України у 1994 році. А в наступному державний пакет акцій ВАТ «Чисті метали» перейшов до статутного фонду «Кредитно-гарантійної установи».
Нині Фонд держмайна має 57,2 відсотка акцій ВАТ «Чисті метали», працівники підприємства — 15,8 відсотка, інші фізичні та юридичні особи — 27 відсотків.
За час, доки контрольний пакет акцій перебував у статутному фонді «Кредитно-гарантійної установи», ВАТ «Чисті метали» у супрязі з дочірнім підприємством (ДП) «Завод чисті метали» та приватним підприємством ОКБ «Червоний прапор» виступили засновниками спільного українсько-російського підприємства «Силікон».
До статутного фонду «Силікону» було передано виробничі площі ДП «Завод чисті метали», а також основне технологічне, енергетичне та інше обладнання, інженерні мережі головного технологічного корпусу. Однак усе це було поціноване у 5—10 (!) разів нижче від їх залишкової вартості та існуючих тоді ринкових цін.
«Силікон» у 2001 році придбав головний технологічний корпус ДП «Завод чисті метали» за 2,3 мільйона гривень за його вартості у 29 мільйонів.
Створення «Силікону» призвело до втрати цілісного майнового комплексу ВАТ «Чисті метали», а отже — значного зменшення виробничого потенціалу та обсягів виробництва. Це означало також виведення з-під контролю держави виробничих площ ВАТ «Чисті метали», на яких розміщено єдине в Україні виробництво напівпровідникових матеріалів та сполук, що має важливе оборонно-стратегічне значення.
Отож, оскільки низка дій і рішень з боку колишнього керівництва ВАТ «Чисті метали», а також ДП «Завод чисті метали» здійснювалися з порушенням чинного законодавства, їх оскаржили у судовому порядку.
Ухвалами господарських судів різних інстанцій було скасовано реєстрацію «Силікону» й зобов’язано повернути законному власникові (тобто ВАТ «Чисті метали») все нерухоме майно та обладнання.
Однак Світловодський міський суд (травень 2003 року) виніс ухвалу, що право власності на головний технологічний корпус ВАТ «Чисті метали» має належати... ДП «Силікон». Тобто підприємству, державну реєстрацію якого рішенням суду було скасовано ще у 2002 році!
Паралельно світловодське підприємство комунальних тепломереж ініціювало розгляд справи... про банкрутство (?!) ВАТ «Чисті метали».
На засіданні голова парламентської комісії Валентина Семенюк підкреслила:
— Зважте, комунальне підприємство домагається банкрутства товариства, контрольним пакетом акцій якого володіє держава! Окрім цього, повідомляю, що всупереч рішенню Верховного Суду України від 25 березня 2003 року, де чітко зазначено: «... постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 3 жовтня 2002 року скасувати, а рішення господарського суду Кіровоградської області від 3 липня 2002 року залишити в силі», Світловодський міський суд своїм рішенням визнав право власності на майно головного технологічного корпусу ВАТ «Чисті метали» за... так званим ДП «Силікон»! Це взагалі виходить за межі не лише законодавчих норм, а й просто здорового глузду. Адже у постанові Верховного Суду записано — «Постанова остаточна і оскарженню не підлягає». Такого ще не бувало!
Напруженість під час обговорення цього питання на засіданні комісії була висока. «На килимі» під час дачі пояснень пекли раків представники Кіровоградської облдержадміністрації, Фонду держмайна, Генеральної прокуратури. Ще б пак! Вони не змогли дати якогось вірогідного пояснення, чому не поставили надійної перепони беззаконню, яке чинилося у Світловодську. А пояснення, на думку членів комісії, одне: бюрократично-байдуже ставлення до виконання рішень про забезпечення законності та збереження державної власності.
Але члени комісії твердо заявили, що не потерплять збиткування над законністю і нехтування майновими інтересами держави. У прийнятому рішенні, зокрема, зазначено:
«Комісія встановила, що органи державної влади не вживають дійових заходів, спрямованих на повернення незаконно відчуженого майна ВАТ «Чисті метали» —підприємства, яке має стратегічне значення для економіки і безпеки держави. Крім того, посадові особи органів місцевого самоврядування та правоохоронних органів Світловодська Кіровоградської області сприяють подальшому відчуженню майна підприємства, контрольний пакет акцій якого перебуває у державній власності».
Окрім того, комісія вирішила:
«Звернутися до Координаційного комітету з боротьби з корупцією та організованою злочинністю при Президентові України з проханням скоординувати дії Генеральної прокуратури України, Служби безпеки України та Міністерства внутрішніх справ України щодо організації перевірки наявності ознак службових злочинів та корупційних діянь у діях посадових осіб органів місцевого самоврядування та правоохоронних органів Світловодська Кіровоградської області і вжиття відповідних заходів.
Звернути увагу Кабінету Міністрів України, Генеральної прокуратури, Міністерства внутрішніх справ, Міністерства юстиції України та Фонду державного майна України на невиконання ними рішення Комісії від 13 травня 2003 року про вжиття заходів для відновлення цілісного майнового комплексу ВАТ «Чисті метали» та запропонувати до 10 жовтня 2003 року поінформувати Комісію про вжиті заходи.
Звернутися до Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, до Комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією та до Вищої ради юстиції з проханням дати правову оцінку діям суддів під час прийняття рішень про визнання права власності на майно ВАТ «Чисті метали» без участі відповідача та інших рішень.
Звернутися до Міністерства праці та соціальної політики України, до Міністерства юстиції України з проханням здійснити правову оцінку типовій формі контракту з головою правління ВАТ, розробленій Фондом державного майна України. Фонду держмайна привести у відповідність з трудовим законодавством типову форму контракту з головою правління відкритого акціонерного товариства і чинні контракти та не допускати порушення законодавства при звільненні керівників підприємств».