Останнім часом у міжнародній пресі з’явилося чимало критичних статей стосовно стану справ у морській галузі України. Здебільшого критика зарубіжних ЗМІ спрямована на діяльність Міністерства транспорту України та експериментального Державного об’єднання «Укрморпорт», яке протягом десяти місяців координує діяльність морських портів України. Партнери України з Німеччини, Австрії, Росії, співпраця з якими триває вже понад десять років, стурбовані політикою, що проводиться новоствореним об’єднанням «Укрморпорт». Прояснити ситуацію, що склалася сьогодні у портовій галузі, люб’язно погодився колишній начальник Одеського морського порту, нині народний депутат України, член фракції НДП Микола ПАВЛЮК.
— Миколо Пантелеймоновичу, скажіть, будь ласка, що спричинило появу критичних статей на адресу Мінтрансу та ДО «Укрморпорт» у зарубіжній пресі?
— Створене у грудні 2002 року Міністерством транспорту України Державне об’єднання «Укрморпорт» за майже рік своєї діяльності продемонструвало, що основними завданнями його створення, всупереч задекларованим у статуті, є перерозподіл фінансових потоків та переділ сфер впливу в морській галузі. Ця фірма фактично перекачує державні кошти, які вона добровільно-примусово збирає з морських портів України. Внаслідок поборів знизився рівень портових послуг.
Австрійські, німецькі, шведські та російські фірми, які працювали, зокрема, в Одеському порту, довели до відома свого уряду ситуацію, що склалася у зв’язку зі створенням нової структури. Інформація іноземних клієнтів отримала досить широкий розголос, а негативні відгуки про політику українського Міністерства транспорту з’явилися в засобах масової інформації їх країн. На жаль, на сьогодні мова йде вже не так про імідж власне Міністерства транспорту України та Державного об’єднання «Укрморпорт», як про престиж нашої держави в очах світового співтовариства.
— Чому діяльність ДО «Укрморпорт» має такий значний вплив на стан справ у морській галузі України?
— По-перше, до складу об’єднання на добровільно-примусових засадах увійшли всі(!) підприємства морської галузі, а це 19 портів України.
По-друге, створення об’єднання «Укрморпорт» на тих положеннях, які декларуються в його статуті, призводить до порушень принципів вільної ринкової конкуренції як важливого економічного чинника, що унеможливлює інтеграцію українських портів в європейську транспортну систему. У таких умовах порти фактично позбавлені можливості розвиватися. Відсутня мотивація для залучення клієнтів у порт та надання якісних і вигідних портових послуг, бо відтепер роль диспетчера на себе взяло об’єднання.
По-третє, протягом майже року це об’єднання «добровільно» вилучає до свого статутного фонду кошти підприємств галузі, що суперечить статті 72/5 Закону України «Про Державний бюджет України на 2003 рік».
Останнє, до чого вдалося керівництво «Укрморпорту», — це кадрова «чистка».
— Маєте на увазі роботу з підвищення кваліфікації фахівців?
— Навпаки. Перед керівництвом «Укрморпорту» стоїть віддалене від сприяння розвитку морської та портової галузі завдання. Їм потрібні «зручні» керівники портів, які виконуватимуть накази. За час існування ДО «Укрморпорт» у портах України було звільнено чимало досвідчених, високопрофесійних кадрів, а на їх місце було призначено чиновників, якими «Укрморпорт» може легко керувати. Той факт, що ці люди не мають досвіду роботи у морській галузі, цікавив новостворене об’єднання найменше. Чистка кадрів триває і нині, що призвело у Маріупольському морському порту до акцій протесту трудового колективу. Докери Маріупольського морського порту не пустили керівника «Укрморпорту» пана Манучарова навіть на територію підприємства. А це промовисто свідчить про той негатив, який наростає у середовищі працівників портової галузі.
Звичайно, «Укрморпорт» мав би перейматися підвищенням кваліфікації спеціалістів, що працюють у морській галузі країни. На базі наших інститутів було б дуже бажано піднімати рівень керівництва та середньої ланки працівників портів. На жаль, об’єднання веде зовсім іншу політику. У самому ДО «Укрморпорт», починаючи з першої особи, «керують» чиновники без спеціальної освіти, а часом навіть без досвіду роботи на керівних посадах.
— Як було задекларовано статутну мету об’єднання «Укрморпорт»?
— За статутом це об’єднання повинно було координувати вантажну базу морських портів, розробляти нові схеми отримання вантажопотоків. Вони могли б виконувати стратегічні завдання, які стоять перед державою з перевалки тих чи інших вантажів. Наприклад, є проблема перевалки експортного зерна, яку можна було б разом з урядом легко розв’язати, побудувавши елеватор на території визначеного порту. Це буде вигідно і для держави, і для підприємства, і для інвестора.
Про те, що статут треба виконувати, керівництво «Укрморпорту», мабуть, забуло. Основною метою цього об’єднання на сьогодні можна вважати хіба що збір коштів, а точніше, податі з підприємств морської галузі. У статуті написано, що підприємства можуть сплачувати добровільні внески. Добровільність полягає в тому, що є список портових підприємств, в якому чітко визначено, яку суму має перераховувати кожен порт до статутного фонду цього об’єднання. А керівники змушені виконувати ці директиви під пресом кадрових маніпуляцій. До того ж «Укрморпорт» не вважає за потрібне звітувати, куди спрямовано перераховані гроші. Я вважаю, що відповідним органам варто було б поцікавитися, на що використовуються «добровільно» перераховані кошти.
Це експериментальне об’єднання сьогодні намагається монополізувати всі портові послуги. Керівництво об’єднання на одній з прес-конференцій заявило про наміри монополізувати агентську діяльність, експедиторські послуги, страхування, матеріально-технічне забезпечення підприємств та все, що пов’язане з діяльністю морської галузі. Звичайно, це повний нонсенс, який лише підтверджує некомпетентність нинішнього керівництва «Укрморпорту».
— Які результати діяльності ДО «Укрморпорт»?
— Діяльність ДО «Укрморпорт» має негативний результат для морської галузі та країни загалом. Окрім поступу назад на шляху розвитку цивілізованих відносин між Україною та країнами Європи і світу, об’єднання підриває престиж України як держави з ринковою економікою. Його створення засвідчило, що в Україні існує бездумний диктат чиновників міністерств, а не ринок. Відтік вантажопотоків, втрата висококваліфікованих фахівців, дестабілізація роботи галузі, зростаючі невдоволення у трудових колективах портів — це лише перші кроки на шляху до занепаду морської галузі та втрати Україною статусу морської держави.
Хоча об’єднання було створено в досить благополучний для галузі час, його «висококваліфікованому» керівництву не вдалося бодай зберегти позитивні тенденції розвитку морської галузі. Нині, якщо підбивати підсумки з перевалки вантажів, то зокрема в Одеському порту за сім місяців порівняно з минулим роком недовантажено більш як 600 тисяч тонн металу. Якщо помножити на нижню ставку в 5 доларів, то неважко порахувати, що чисті втрати від цього становлять 3 мільйони доларів. У зв’язку із ситуацією, що склалася, втрачено транзитні вантажопотоки металу з Росії та Білорусі. Жодних заходів для розробки та впровадження стратегії для залучення вантажопотоків не вжито. Просто йде перерозподіл та викачування коштів з підприємств морської галузі. Раніше керівники портів були зацікавлені у підвищенні рівня обслуговування, а сьогодні через активну діяльність «Укрморпорту» вони перетворюються на чиновників, яким згори вказують, що робити і скільки грошей віддавати. Зниження рівня портових послуг та некерованість ситуацією у порту відлякує клієнтів. Через непрофесіоналізм керівництва «Укрморпорту» на сьогодні створено умови, коли порти змушені залишати клієнти, які співпрацювали з ними не один рік.
— Чи відстоює «Укрморпорт» у законодавчому плані інтереси морської галузі?
— Жодних законопроектів, що спрямовані на розвиток морської галузі, вони не подавали. Проте, за словами пана Манучарова, «Укрморпорт» має на меті лобіювати закон «Про порти», який був розроблений ними і нині перебуває у Верховній Раді України. Вони пропонують внести до закону поправки, які мають узаконити питання фінансування ДО «Укрморпорт». Звичайно, такий законопроект не пройде у парламенті.
— Хто раніше координував роботу морської галузі?
— Державний департамент морської галузі. На сьогодні у результаті створення об’єднання ДО «Укрморпорт» цей департамент позбувся важелів впливу. Державний орган більше не координує діяльність морської галузі. Оскільки державний департамент рахунку не має, було створено новий господарчий механізм для того, щоб перекачувати в нього гроші портовиків. У мене складається враження, що держдепартамент взагалі намагаються ліквідувати.
— Який ви бачите вихід із ситуації, що склалася?
— Потрібно відновити стару схему управління, яка є законною та відпрацьованою десятками років. У державному департаменті ще збереглися кваліфіковані кадри, які розуміють проблеми морської галузі та можуть допомогти в їх розв’язанні. «Експеримент» з ДО «Укрморпорт» необхідно припинити та доручити правоохоронним органам притягнути посадових осіб, винних у нанесенні збитків державі, до відповідальності.
Друкується в рахунок квоти фракції Народно-демократичної партії.