Люди завжди не проти отримати щось на дурняк. Радіємо кожній дрібничці. Що вже казати про ситуацію, коли можливий виграш перевершує всі наші сподівання!.. І хоч застерігає нас відомий вислів про безплатний сир у мишоловці, ми знову й знову готові ловити кольорові мильні бульки обіцянок, дивуючись липкому сліду образи — єдиному, що лишається після погоні за примарою.

Ви — переможець! Платіть гроші

«13 грудня 2002 року отримала лист, в якому повідомлялося, що я виграла автомобіль Daewoo Lanos! У конверті лежав папірець, на якому треба було стерти срібну плівочку. Я стерла, а там — напис «Виграш» і варіанти призів. Я обрала телевізор. Цей сертифікат на машину та картку на виграний телевізор я мала відправити якомога скоріше. Що я й зробила наступного дня. А в конверт поклала також замовлення на товари, які пропонувала фірма.

10 лютого цього року на моє ім’я надійшла посилка із замовленими речами. Я позичила гроші (це моя півторамісячна пенсія) і всього заплатила 153 гривні 18 копійок. Час минув, але виграних мною машини й телевізора я так і не дочекалася... Вирішила звернутися до редакції «Голосу України», який передплачую багато років. Надсилаю вам усі папери. Прошу вас розібратися, чому мені не вручили мої призи? Допоможіть отримати мій виграш!.. З останньою надією — Ніна Бойко. Охтирка, Сумська область».

Маленькі літери не брешуть

Читаю папери — і щиро вірю в те, що читачка виграла щасливий квиток. Великими літерами: 

«Ніна Бойко — фінальний переможець розіграшу Daewoo Lanos. Приз чекає вручення. Ми запрошуємо вас отримати Daewoo Lanos, який ви, Н. Бойко, щойно виграли». «Ми із задоволенням повідомляємо, що готові вручити Вам Daewoo Lanos того кольору, який ви вибрали...». «Незабаром новий Daewoo Lanos буде припаркований за адресою: Охтирка...»

Все це надруковано в друкарні. І не на якомусь сірому папірці, а на кольоровому глянцевому аркуші. З фотографією омріяного авто та чарівної дівчини, яка, щиро і приязно усміхаючись, протягує посвідчення на машину з іменем та адресою нашої читачки та зі словами: «Як Вам повезло! Хочу вручити Вам ключі від Daewoo Lanos». Всі листи підписані Аллою К., менеджером з подарунків (яка чудова посада!).

Вірю від першого до останнього слова! Уявляю, як у пані Ніни серце на мить зупиняється, сльози радості затьмарюють очі: де вже розгледіти малесенькі міліметрові літери поряд з кожним із цих привітань? А там примітка, що все це дійсне, «якщо ви вчасно відправите купон, який виграє Головний приз згідно з правилами...» Серед умов, за яких можна отримати все й одразу, є й такі: замовте товари, відправте поштою сертифікат, одразу заберіть замовлення («чудові товари, які принесуть вам таке велике щастя!») і... «Якщо ви зараз відправите Сертифікат, що виграє, — ви гарантовано отримаєте Daewoo Lanos бажаного кольору». «Якщо ви відправите ваш сертифікат із затримкою навіть на один день, ви одразу позбавляєтеся подарунків, які могли б виграти». Тільки скоріше, не обмірковуючи, не зволікаючи...

Отже, суворі правила, фантастичний приз, на тлі якого додаткові витрати в півтори сотні гривень не видаються надмірними. От тільки наша читачка вже вважала його своїм, а до виграшу ще було як до неба.

Що отримала пані Ніна...

Ніна Бойко не зволікала й протягом доби відправила всі необхідні папери. А що отримала? Дуже необхідні для пенсіонерки речі: набір рушників за 37 гривень, книгу «Макіяж обличчя» за 52, моделюючі колготки за 39. Плюс доплата за пересилання та пакування — 18 грн. та 7 грн.

І лист від Комітету Нагород за підписом тієї ж Алли К., тільки посада вже інша — Директор із зв’язків з громадськістю (напевне, після вдалої «акції» вона пішла на підвищення). Радісний тон листа не залишає сумнівів, що пані Ніні знову пощастило. Цитую: «Неймовірний попит спустошив наші запаси товарів. (До чого тут товари, якщо йдеться про Daewoo Lanos? —Авт.). Тому ми були не в змозі вислати вашу посилку так швидко, як ми зазвичай це робимо. Ми запізнилися з доставкою. (Самі визнають, що Н. Б. не взяла участі у розіграші через їхню затримку. — Авт.). А в цей час Ганна Шишова виграла новий Lanos. Але вам повезло! Ви отримуєте право на наступну машину Skoda Octavіa. Уявіть себе за її кермом! Тому ПРЯМО ЗАРАЗ ідіть на пошту і заберіть посилку. Не дозволяйте цій можливості пройти повз вас...».

Отже, виграш — це право мати право платити за право мати право... 

А ось і нові горизонти співпраці (лист уже не кольоровий, але зі щасливим дівочим обличчям на фото). «Тисячі людей, як ви, задоволені, і тепер вони — наші найкращі клієнти. Тому ми відчуваємо, що повинні вам віддячити... за все. Крім чудового міні-радіо, яке вже всередині посилки, ви можете виграти один з наших головних призів...» Тобто наша пісня гарна й нова, починаймо її знову: заплатіть багато за дешеве радіо, замовте товари і...

Усе чесно?

Впадає у вічі грамотно складений текст і професійний дизайн. Зверніть увагу, що все чесно, жодного примусу чи погроз. Навіть шантажем це не назвеш, бо міліметровим шрифтом там все-таки наведено кілька обмовок, що відповідають дійсності. Кожна літера запевняє вас, що «Ви — вже Переможець», і цей «позитив» може психологічно підкосити будь-яку тверезо мислячу людину.

Адреси фірми не зазначено на жодному з листів. Лише назва: Товариство з обмеженою відповідальністю «Євродірект», абонентська скринька на Київському головпоштамті та розрахунковий рахунок в банку «Аваль». Тому не кожен обурений знайде фірму... 

Не назвала мені адресу й оператор «Євродіректу», куди я зателефонувала за номером, який дізналася в міськдовідці. Алла К. вже у фірмі не працює, повідомила дівчина-оператор без імені. Поспілкуватися з директором мені також не пощастило.

«Ви — наступний у черзі»

Можливо, хтось дійсно виграв — хоча б один з мільйона тих, хто довірливо купив собі право на надію. Але я таких не зустрічала. І наче для того, щоб спростувати сумніви, остання листівка, надіслана нашій читачці. В ній — портрет Світлани П. з села Сосновського невідомо якої області (на іншому папірці чомусь вказано село Сновське, та хіба так важливо, де живуть переможці? — Авт.) з виграним телевізором в обіймах та її розповідь про себе: «Я виграла телевізор Sanyo завдяки тому, що замовила товари від компанії «Євродірект» та отримала посилку по пошті. Ви — наступний у черзі. Вітаю Вас!»

Коментар полковника міліції, головного спеціаліста Головного управління карного розшуку МВС України Миколи РОЩИНА

— Шахрайство це чи ні? — запитала я Миколу Васильовича. Та не встигла назвати фірму, як він угадав «героя» матеріалу.

— Ви про «Євродірект»? Знаю цю фірму. Так, у їхніх діях є ознаки шахрайства, але довести це складно. І цим подібні фірми користуються. Виправдовуються вони тим, що це всього-на-всього лотерея, і вони попереджають людей про вірогідність виграшу. А те, що ціни на товари завеликі (за тоненьку книжечку, яка на розкладці коштує троячку, беруть 40 та більше гривень), то це лише пропозиція, реклама... Наскільки мені відомо, «Євродірект» існує близько трьох років. За час існування фірма справді розіграла один автомобіль. Статистики незадоволених по країні у мене немає, але тільки до нашого управління з початку року надійшло понад десять скарг. А звертаються не всі.

— Чому спрацьовує технологія обману?

— Все прораховано до дрібниць! Механізм і поетапність надсилання і отримання листів, психологія впливу на людей, їх територіальна розпорошеність... Повний «курс» коштує 500 гривень: саме цю суму частинами віддають найдовірливіші — ті, хто не може зупинитися в гонитві за оманливим авто і знову й знову дають себе обдурити. Зі ста потенційних «клієнтів», на адресу котрих надходить псевдопривітання про виграш, на гачок потрапляють п’ять-шість осіб. Переважно це пенсіонери або самотні люди. Дуже ображалася одна 88-річна кримчанка. Вона паралізована, а їй написали: «Уявіть себе за кермом; тепер ваше життя зміниться на краще!» Хоча б не глумилися з немічних... Навіть якщо людина й виграє автомобіль (уявімо подібний випадок), то скоріше за все вона відмовиться від нього. Адже вона має сплатити ПДВ у розмірі 20 відсотків вартості машини та ще й прибутковий податок! А де візьме таку суму звичайна людина?

— Чи можна і чи варто в цьому випадку звертатися до суду?

— Можна і потрібно, щоб хоча б повернути власні гроші, не кажучи вже про відшкодування моральної шкоди. На Заході за таку «рекламу» обов’язково притягнули б до відповідальності. І хоча в нашій країні суд переважно стає на бік організацій, треба добре обгрунтувати вимоги і діяти гуртом.