Після численних публікацій на захист київського міського голови Олександра Омельченка своє слово вирішили сказати і законодавці.

Сьогодні на прохання Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування оприлюднюємо роз’яснення, прийняте 3 вересня ц. р. на його засіданні.
Роз’яснення щодо особливостей статусу Київського міського голови та здійснення виконавчої влади у місті Києві
Відповідно до Конституції України територіальні громади сіл, селищ, міст на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування обирають терміном на 4 роки, відповідно, сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях (частина друга статті 141). Ці конституційні права територіальної громади відтворені також Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно до якого сільський, селищний, міський голова визначається як головна посадова особа територіальної громади — первинного суб’єкта місцевого самоврядування, основного носія його функцій і повноважень (частина перша статті 6, частина перша статті 12).
Що стосується посадових осіб місцевого самоврядування, то їх статус визначається Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування», в якому, зокрема, зазначено, що граничний вік перебування на службі в органах місцевого самоврядування становить 60 років для чоловіків, 55 років для жінок, проте ці обмеження не поширюються на посадових осіб місцевого самоврядування, яких обирають на відповідні посади (стаття 18).
Системний аналіз зазначених вище положень Конституції та законів України дає змогу дійти висновку, що вікові обмеження не стосуються сільського, селищного, міського голови у разі досягнення ним граничного, в тому числі і 65-річного віку, якщо термін його перебування на посаді ще не закінчився.
Згідно з Конституцією України особливості здійснення місцевого самоврядування та виконавчої влади у місті Києві визначаються окремим законом (частина друга статті 118, частина друга статті 140), яким є чинний Закон України «Про столицю України —місто-герой Київ». Цей закон відтворює у своєму тексті (статті 7, 10, 13, пункт 2 розділу VІІ Прикінцевих положень) положення частини другої статті 141 Конституції України та частини першої статті 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з тією лише особливістю, що Київський міський голова очолює виконавчий орган Київської міської ради, який вона формує на базі відповідної Київської міської державної адміністрації і який паралельно виконує функції державної виконавчої влади.
Отже, оскільки Законом України «Про столицю України — місто-герой Київ» визначено особливості здійснення виконавчої влади в м. Києві, як того вимагають стаття 118 і пункт 10 розділу XV «Перехідні положення Конституції України», то з набранням чинності цим законом виконавчу владу у м. Києві має здійснювати Київська міська державна адміністрація як виконавчий орган Київради. При цьому з моменту врегулювання Законом України «Про столицю України — місто-герой Київ» особливостей здійснення виконавчої влади у м. Києві та статусу міського голови законодавчо унеможливлено призначення голови міської державної адміністрації у м. Києві шляхом видання відповідного Указу Президента України, зважаючи на те, що функції здійснення виконавчої влади у м. Києві безпосередньо цим законом покладено на виконавчі органи відповідних рад та їх керівників за посадою.
Отже, київський міський голова, очолюючи згідно з Конституцією та законом за посадою виконавчий орган Київради, забезпечує згідно із законом України «Про столицю України — місто-герой Київ» здійснення виконавчої влади у м. Києві як керівник виконавчого органу відповідної ради із назвою за цим законом — «Київська міська державна адміністрація».
Крім того, відповідна послідовність законодавця з питань здійснення виконавчої влади у м. Києві вбачається також і в припиненні фінансування Київської міської державної адміністрації як органу виконавчої влади з Державного бюджету (закони України про Державний бюджет України, відповідно, на 2002 та 2003 роки).
Ці особливості виключають можливість відсторонення обраного Київською територіальною громадою київського міського голови, зокрема, О. Омельченка, від виконання ним за посадою конституційних обов’язків з очолювання виконавчого органу Київради — «Київської міської державної адміністрації».
Комітет також вважає, що згідно із законом України «Про столицю України — місто-герой Київ» Київська міська державна адміністрація є нині виконавчим органом Київської міської ради, утвореним рішенням Київради. Тому під час вирішення питання про можливість дострокового припинення повноважень його керівника слід керуватися Законом «Про службу в органах місцевого самоврядування» (стаття 18), а дія норми статті 23 Закону України «Про державну службу» на нього не поширюється, оскільки Київський міський голова не перебуває на державній службі.
А відтак, О. Омельченка не може бути звільнено у зв’язку з досягненням граничного віку від виконання ним функцій та повноважень керівника виконавчого органу Київської міської ради до закінчення його повноважень як міського голови.
Разом з тим, зазначаємо, що офіційне тлумачення Конституції та законів України згідно з Конституцією України (статті 147, 150) здійснює Конституційний Суд України.