Комітет Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності підтримав більшість пропозицій Президента України до Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України».

Зокрема, у пропозиціях зазначається, що з 1 січня 2004 року запроваджується оподаткування податком на додану вартість за ставкою 17 відсотків лікарських засобів і виробів медичного призначення, крім ліків, лікарських засобів, медичних пристосувань та медичних засобів, визначених життєво необхідними за переліком, який затверджує Кабінет Міністрів України.

Президент України вважає, що (за прогнозними оцінками Міністерства охорони здоров’я) це спричинить зростання оптових і роздрібних цін на 20—25 відсотків. Підвищення цін на ліки зменшить їх доступність, істотно знизить можливість пільгового забезпечення ліками незахищених верств населення тощо. Водночас суттєвих збитків зазнає вітчизняна фармацевтична промисловість. Передусім це зумовить падіння обсягів виробництва і, як наслідок, зменшення надходжень до бюджету, уповільняться темпи реалізації продукції та модернізації виробництва відповідно до вимог європейських стандартів.

З огляду на те, наголошує Президент України, що доступність лікарських засобів визначено як один із пріоритетних напрямів державної політики у галузі охорони здоров’я, підвищення цін на ліки негативно позначиться й на авторитеті державної влади.

За даними Державного комітету статистики України, 2002 року забезпечення населення медикаментами здійснювалося більш як на 75 відсотків за рахунок коштів населення, а сума бюджетних коштів і компенсацій за відпуск лікарських засобів окремим категоріям хворих становила лише 2,7 відсотка від загальної реалізації. Щодо переліку ліків і лікарських засобів, що їх Кабінет Міністрів України має визначити як життєво необхідні, то на сьогодні немає критеріїв їх віднесення до такого переліку.

За підсумками обговорення члени комітету вирішили погодитись із пропозицією Президента України, однак розглянути це питання під час обговорення держбюджету на наступний рік.

Народні депутати не підтримали зауваження Президента України про вилучення нової редакції статті 2 Закону «Про податок на додану вартість», яка визначає платником податку уповноважений державний орган, який здійснює продаж конфіскованого, арештованого або нічийного майна безпосередньо покупцеві або за посередництвом іншої особи у встановленому законодавством порядку.

На думку членів комітету, звільнення від оподаткування операцій із продажу конфіскованого майна створює підстави для корупції в органах державної влади, порушує встановлені законом і Конституцією України правила боротьби з недобросовісною конкуренцією та призводить до податкових ухилень.

Відбулася дискусія і щодо норми закону, якою запропоновано слова «до пункту перетину митного кордону України» замінити словами «до пункту першого призначення на митній території України» і дано визначення нового терміну.

Президент України вважає, що зазначене не відповідає ані вимогам чинного Митного кодексу України, ані вимогам Митного кодексу України, що набуває чинності з 1 січня 2004 року, в частині визначення такого поняття, як митна вартість. До того ж «визначення зазначеного терміну не може бути нормою Закону «Про податок на додану вартість». Крім того, у чинному законодавстві з митної справи та зовнішньоекономічної діяльності такого поняття, як «фактичне вручення вантажу імпортеру на митній території України», не існує. Адже неможливо таким чином заборонити чи обмежити право імпортера-резидента отримувати у власність товари, які передбачається імпортувати в Україну, поза межами її митної території».

Члени комітету аргументували прийняття цієї норми тим, що «зазначена пропозиція спрямована на усунення численних випадків подвійного оподаткування тієї самої вартості за різних базисів поставки». Народні депутати наголосили також, що вона повністю відповідає нормам 6 Директиви ЄС, що, у свою чергу, відповідає міжнародним зобов’язанням України.

Інформаційне управління Верховної Ради України.