Щасливими, мабуть, можна вважати людей, які присвятили життя улюбленій справі. Вони не лише швидше виявляють здібності, але й нерідко вражають нас багатьма гранями свого таланту. Саме до таких належить письменник Аркадій Стругацький, чию річницю з дня народження (1925) оце відзначаємо. Більш як тридцять років він разом з братом Борисом творив і жив неповторним світом фантастики.
Шлях його в літературу був типовим з огляду на тогочасну дійсність, та головне — доля завжди була прихильною до нього. Про це свідчать скупі рядки біографії. Перші дні Великої Вітчизняної війни шістнадцятирічний юнак зустрів на будівництві оборонних укріплень Ленінграда та в гранатній майстерні. Наприкінці січня 1942 року його разом із батьком евакуюють із блокадного міста. У дорозі дивом вижив — єдиний з усього вагона. Батька поховав у Вологді, а мати з молодшим братом залишилася в оточеному ворогом місті.
До творчості спонукало, безперечно, й те, що після закінчення в 1949 році Військового інституту іноземних мов, де опанував англійську та японську мови, викладав у Канській школі військових перекладачів, служив перекладачем на Далекому Сході, а після демобілізації чимало років працював у редакції «Реферативного журнала», у видавництвах «Детгиз» та «Гослитиздат», редагував перші книжки наукової фантастики, збірник «Мир приключений». Дебютував на ниві творчості повістю «Попіл Бікіні» 1958 року (у співавторстві з Л. Петровим).
Цього-таки року вихід у світ науково-фантастичної повісті «Зовні» знаменував появу на літературному небосхилі тандему братів Стругацьких. Відтоді кожен із них окремо (за обопільною домовленістю) міг друкуватися лише під псевдонімом. Слід зауважити, що Борис, який закінчив механіко-математичний факультет ЛДУ з дипломом астронома і працював у Пулковській обсерваторії, відіграв неабияку роль у подальшій творчості старшого брата. Та хоч би там що, а Аркадій і Борис в одній супрязі за більш як тридцять років створили десятки книжок і збірок з НФ, сценаріїв, стали лідерами нового напряму у вітчизняній літературі і справили на неї неабиякий вплив. Щоправда, майже все надруковане невдовзі переробляли і видавали в новій редакції. Аркадій Натанович, окрім того, перекладав (під псевдо С. Бережков) твори англійських, американських та японських авторів.
Уже першим НФ оповіданням і повістям братів Стругацьких притаманні психологічна розробка характерів, жива мова, оригінальна тематика, співзвучність епосі — романтика космічних польотів та освоєння ближніх до Землі світів, завершення мирного переходу від розділеного суспільства до всепланетного комунізму («Країна Багряних Хмар», «Шлях на Амальтею», «Стажисти», «Генеральний конструктор», «Повинен жити», «Полудень, ХХII ст. (Повернення)», «Білий конус Алаїда», «Свічки перед пультом» та ін.). У 60-і письменники видали одну з найкращих своїх книг, котру вважають вагомим набутком світової НФ літератури, — повість «Важко бути богом». Її разом з «Далекою райдугою» було екранізовано. У повісті «Хижі речі часу» фантасти задумали розвінчати споживацьку «утопію» — рай ситих і бездуховних міщан, який є благодатним грунтом для зародження фашизму.
У 70-80-і роки Стругацькі значно розширили тематику і жанри, поглибили драматизм і психологізм творів, чим іще більше привабили читачів до архіпопулярних на той час науково-фантастичних видань. З-під їхнього пера вийшли філософські багатопланові повісті і збірки, що стали помітним явищем у вітчизняній літературі: «Понеділок починається в суботу», «Пікнік на узбіччі», «Равлик на схилі», «Жук у мурашнику», «За мільярд років до кінця світу», «Вибране» у двох томах. Старший із братів, Аркадій, видав окремо (під псевдо С. Ярославцев) повість «Експедиція до пекла» та оповідання «Подробиці життя Микити Воронцова». З останніх творів Стругацьких резонансною можна вважати п’єсу «Жиди міста Пітера, або Невеселі розмови при свічках» (1990).
Літературний тандем братів Стругацьких виявився напрочуд вдалим і продуктивним. Ще за життя Аркадія (помер 1991 року) письменників-фантастів вважали класиками жанру, вони були широко відомі за кордоном. На початок 1991 року, приміром, їхні твори друкувало 321 видавництво у 27 країнах світу.