Колегія Рахункової палати за результатами перевірки бюджетного процесу упродовж першого півріччя дійшла своєрідних висновків.
Фігурально бюджетне фінансування нагадує стару добру гру у підкидного: Міністерство фінансів підкидає нам субвенції, трансферти, ми — податки. Зважаючи на те, що гра йде на мільйони платників податків, якими, зрештою, покриваються видатки на пенсії, охорону здоров’я, соціальне забезпечення та багато чого іншого, грою в дурня це аж ніяк назвати не можна. Але Рахункова палата, судячи з інформаційного повідомлення, розповсюдженого прес-службою, саме так і вважає. До пересмикувань власних доходів, щоб ухилитися від сплати податків, ми вже звикли. Але цього разу йдеться про «пересмикування» Міністерства фінансів — і це асоціюється з грою в дурня. Міркуйте самі, чого вартий такий висновок Рахункової.
«Виконання доходної частини загального фонду державного бюджету в першому півріччі досягнуто головним чином за рахунок численних коригувань встановленого бюджетним розписом плану надходження доходів, залучення додаткових джерел, а також неповного відшкодування податку на додану вартість». В народі кажуть простіше: завдяки підтасовці.
Рахункова палата стверджує, що «в результаті неодноразових змін до бюджетного розпису планова сума доходів на перше півріччя зменшена Міністерством фінансів на 456,7 мільйона гривень. Фактичні доходи загального фонду становили 19 мільярдів 244,2 мільйона гривень, або 102 відсотки скоригованого планового обсягу та 99,7 відсотка попередньо запланованого з урахуванням змін до закону про державний бюджет»...
Ми зателефонували першому заступникові Міністра фінансів Федору Ярошенку, щоб дізнатися, що він думає з цього приводу. Той, певно, почувався спустошеним.
— Та ніякої ж перевірки не було! Перевіряли окремі статті видатків Державного казначейства за перше півріччя — так, але щоб загальний фонд державного бюджету — ні. Висновки Рахункової палати лежать переді мною — цілковита нісенітниця. Я стверджую, що бюджетний процес у першому півріччі відбувався згідно з чинним законодавством.
Мабуть, будуть запитання до Рахункової палати і в Державної податкової адміністрації, бо у висновках є й таке: «... упродовж звітного періоду податок на додану вартість фактично використовувався як інструмент для регулювання рівня виконання держбюджету... невідшкодований вчасно держбюджетом ПДВ завищив суму доходів на 1,1 мільярда гривень... прострочена бюджетна заборгованість за цим податком зросла на 4 мільярди гривень». Враховуючи все це та зважаючи на економічне зростання, зазначає колегія Рахункової палати, надходження доходів проти минулого року фактично скоротилися на 0,7 мільярда гривень (на 4,1 відсотка).
Тож чи варто дивуватися, що, на думку перевіряльників, видатки фінансувалися не найліпше? Інакше кажучи, їх також, на думку таємничих перевіряльників, «пересмикнули» на 1 мільярд 569,8 мільйона гривень. Федір Ярошенко назвав ці результати спецзамовленням. Може, й справді граємо в дурня?