Чи запрацює і коли нафтопровід Одеса—Броди—Гданськ?
Передусім зауважимо: такого нафтопроводу поки що немає, є лише споруджений Україною в 1995—2001 роках його 674-кілометровий відрізок Одеса—Броди. А далі, до польського міста Плоцьк, звідки є труба до портового Гданська, нафтопровід ще належить збудувати. І тільки тоді цей транзитний шлях зможе виконувати свою роль постачальника нафти зі Сходу до країн Західної Європи, як і замислювалося. Та від задуму до його реального втілення дистанція виявилася, як писав класик, величезного розміру. Стільки вже міжнародних зустрічей проведено, стільки протоколів про наміри підписано, відбулася навіть презентація проекту нафтопроводу Одеса—Броди—Гданськ в Європейському союзі, який, начебто, його підтримав, та віз, як мовиться, і нині там. Тобто не зроблено жодного реального кроку щодо здійснення проекту.
У червні нинішнього року сталася подія, поспішно названа деякими ЗМІ «проривом» на шляху до реалізації міжнародного проекту: в Одесі, під час проведення там VІ економічного форуму «Україна — Польща», в присутності президентів двох країн — Леоніда Кучми і Александра Квасневського, керівники української компанії «Укртранснафта» і польської «Лотос» Олександр Тодійчук та Павел Олехнович підписали протокол про наміри транспортувати три мільйони тонн каспійської нафти щороку трубопроводом Одеса—Броди—Гданськ. Підписання те проходило не без помпезності, під оплески сотень учасників форуму. А що далі?
Насамперед зазначимо (про це змушений був сказати Президент України), що досі жодна з транснаціональних компаній, які працюють в Каспійському басейні, не підтвердила своїх намірів поставляти сировину євроазійським коридором, про який іде мова. То, питається, де взяти оті, поки що віртуальні, три мільйони тонн нафти? Вони, може статися, підуть зовсім іншим шляхом. Припустімо, що «Укртранснафта» і «Лотос» спільними зусиллями таки знайдуть постачальників сировини, але як її доставити до Гданська, де польська компанія має нафтоперегінний завод, до інших переробних підприємств Польщі? Сторонами розглядається не зовсім прийнятний, з точки зору вигоди й термінів доставки, варіант транспортування нафти від станції Броди залізницею. Це, однак, як крайній вихід із становища. А оптимальний варіант, звичайно, — той-таки трубопровід до Плоцька. Чи наблизить згаданий протокол про наміри його спорудження? Навряд. На тому самому економічному форумі зазначалося: потрібні конкретні кроки Європейської комісії, що гарантували б завершення будівництва нафтопроводу. А їх, на жаль, поки що немає. Отож маємо те, пошлемося на вислів відомого політика, що маємо. 
Принагідно не можемо не зазначити: ще кілька років тому, коли тільки розпочиналося спорудження нафтопроводу Одеса—Броди та «прив’язаного» до нього нафтотермінала «Південний» (місто Южне під Одесою), «Голос України» в кількох своїх публікаціях, деякі інші ЗМІ передбачали саме таку сумну їхню перспективу, вказували на необхідність негайного пошуку потенційних постачальників та споживачів нафти, укладання з ними міжнародних угод, що гарантували б, у майбутньому, ефективну експлуатацію цих вельми обтяжливих, з огляду на витрати, об’єктів. Урядовці, керівники нафтотранспортних компаній до цього, на жаль, тоді не прислухалися. Високопоставлені чиновники здебільшого заявляли: головне — ув’язатися в бійку за нафту. А буде транспортна мережа — знайдуться і постачальники, і споживачі. Не знаходяться, як бачимо. Точніше, вони є, Європа без нафтопродуктів не сидить, але сировину транспортуємо не ми — наші далекоглядніші та кмітливіші, без отієї ментальності «якось воно буде», конкуренти.
Голова правління «Укртранснафти» сам визнає: транзит каспійської нафти для «Лотоса» розпочнеться, очевидно, тільки після того, як нафтопровід Одеса—Броди буде добудовано до Плоцька, і статися це може, за найоптимістичнішими прогнозами, не раніше 2005 року, за песимістичними — ще через рік-два.
Утім, до якого б з варіантів не пристати, а оті віртуальні три мільйони тонн нафти, як мовиться, — крапля в морі. За проектом, і термінала, і нафтопроводу потрібно на перших порах принаймні втричі більше, — тільки тоді є сенс в їх експлуатації. А надалі, з нарощуванням потужностей, потік нафти мав би збільшитися ще вчетверо. Поки що все те — «фата моргана».
Ну а поки що, щоб якось утримувати нафтотермінал і трубопровід, їхні недалекоглядні «батьки» прагнуть налагодити транспортування сировини проти течії, тобто: 52-кілометровий відрізок трубопроводу Одеса—Броди поставляє російську нафту до термінала «Південний», там вона перекачується в танкери (а мала б тут вивантажуватися), що прямують за моря-океани. Російська Тюменська нафтова компанія, як стало відомо, пропонує закачувати сировину в трубопровід аж у Бродах, звідки б вона пішла до Одеси, і таким чином нарощувати транзит за варіантом «проти проектної течії». Багато хто вважає такий перекручений варіант невигідним для України. Із заявою з приводу цього виступила, зокрема, фракція блоку «Наша Україна», наголосивши, що «національним інтересам відповідає тільки прямий шлях цього нафтопроводу», бо він дасть змогу, що особливо важливо, диверсифікувати поставки енергоресурсів для потреб України. Депутати-«нашоукраїнці» вважають, що у представників вітчизняної влади і керівництва нафтогазовою галуззю немає єдиного розуміння цілей та пріоритетів енерготранзитної політики, і закликали їх чітко визначити свою позицію щодо використання нафтопроводу.
В останній день липня під час роботи в Донецьку україно-польського бізнес-форуму за участі Прем’єр-міністра України Віктора Януковича та Голови Ради міністрів Республіки Польща Лешека Міллера було підписано новий документ — Меморандум про створення СП з добудови нафтопроводу Одеса—Броди до польського Плоцька. Однак про конкретні терміни будівництва та обсяги капіталовкладень не йшлося. Все тепер залежатиме лише від промисловців, заявив Лешек Міллер. А український прем’єр наголосив на тому, що слід активно «попрацювати із нашими партнерами з Каспію, щоб наповнити трубу». Отож все, як і раніше, поки що оповите туманом невизначеності: і терміни завершення будівництва нафтопроводу до Плоцька (з подальшим підключенням Гданська), і хто та в яких обсягах поставлятиме нафту, щоб усунути у велетенському трубопроводі протяги, через які щодень видуваються чималі кошти вельми небагатої нашої країни.
 
Одеса — Южне.