У народних депутатів канікули. Це період і відпочинку, і зустрічей у регіонах та виборчих округах, і продовження роботи у комітетах. Канікули — це умовне поняття для парламенту і його апарату. Реєструються законопроекти, затверджено календарний план проведення четвертої сесії Верховної Ради України четвертого скликання, опрацьовано проект переліку питань до порядку денного. Інформаційний ресурс поповнюється.
Що являє собою інформаційний ресурс Верховної Ради України? Як створюється, якими засобами і за допомогою яких сучасних технологій підтримується, ми вирішили докладніше дізнатися в управлінні комп’ютеризованих систем апарату Верховної Ради України. Перший заступник керівника управління Тетяна Дрогаль погодилася стати нашим екскурсоводом.
— Тетяно Григорівно, які основні функції покладено на ваше управління?
— Управління є структурним підрозділом, який здійснює програмно-технічне та інформаційне забезпечення законотворчого процесу Верховної Ради України. Зокрема, підтримує програмно-технічні комплекси супроводження: пленарних засідань (система «Рада»), законотворчого процесу (система «Законотворець»). Забезпечує доступ до ресурсів глобальної інформаційної мережі Інтернет. Адмініструє бази даних «Законодавство», «Законопроект», веб-сайт Верховної Ради України. Розробляє проекти технічних та нормативно-правових документів з питань порядку функціонування комп’ютеризованих інформаційних систем Верховної Ради України.
— Чи можна дати, так би мовити, узагальнюючу характеристику інформресурсу парламенту?
— Увесь інформаційний ресурс Верховної Ради України можна поділити за його призначенням: загальний, спеціалізований та суто технологічний.
Загальний ресурс є основним і передусім стосується законотворчої діяльності українського парламенту: закони, постанови Верховної Ради, бюлетені із стенограмами пленарних засідань, інформація про народних депутатів та їхню діяльність.
Зазначу, що, хто працює з Інтернетом, тому знайома веб-сторінка Верховної Ради (www. rada. gov. ua), яка, за оцінками експертів, є однією з найбільш насиченою серед органів державної влади і дуже корисна, і для фахівців, і для пересічного громадянина.
Наведу тільки одну цифру: до нашого веб-сайту щоденно звертається понад 30000 юридичних та фізичних осіб, а це — в середньому мільйон звернень щомісяця.
Спеціалізований ресурс — це інформація, яка потрібна для забезпечення діяльності Верховної Ради України на кожному етапі законотворчого процесу (плани, графіки, проекти законів та постанов, висновки, порівняльні таблиці, внутрішні розпорядження, листи, аналітичні записки тощо). Автоматизовану обробку цього виду інформації у ВР забезпечує комплекс програмно-технологічних автоматизованих систем. Зокрема, «Кадри», «Діловодство», «Звернення громадян», «Адміністративно-територіальний поділ» та інші. Ці системи встановлено на робочих місцях працівників апарату, які виконують відповідні функціональні обов’язки.
Технологічний ресурс — це інформація та бази даних про технологію створення та проходження даних у Верховній Раді України, про схеми їх зберігання, про користувачів цієї інформації. Доступ до зазначеного ресурсу регулюється Законом України «Про захист інформації в автоматизованих системах», і її використовують фахівці управління комп’ютеризованих систем для забезпечення роботи всієї інформаційної та телекомунікаційної інфраструктури Верховної Ради.
Відповідно до розподілу інформресурсів розробляються та впроваджуються комп’ютеризовані технології збору, обробки, зберігання інформації. Вирішуються питання розмежування доступу до всіх їх видів.
— Чи є труднощі у підтримці та розбудові інформаційних комп’ютеризованих систем Верховної Ради?
— Щоб підтримувати парламентський інформаційний ресурс, спроектовано, впроваджено та промислово експлуатується велика кількість автоматизованих комплексів, інформаційних баз даних, системних, базових та прикладних програм, технічних комплексів, обладнання для мереж. Усі вони різних поколінь і видів.
Наші фахівці мають навички роботи з різноманітними програмними та комп’ютеризованими засобами. За аналогією можна сказати: ми вміємо керувати «Запорожцями» і сучасними іномарками, комбайнами і тракторами. Господарство велике. Якщо постійно його не модернізовувати, не робити профілактичні роботи, то воно швидко вийде з ладу. В програмних комплексах треба постійно проводити модифікацію функцій та алгоритмів, тому що парламентське життя розвивається дуже динамічно і технології законотворення змінюються.
Бази даних постійно треба поповнювати, чистити, перевіряти дані на повноту та достовірність. Ми знаємо всі ці проблеми і поетапно їх вирішуємо. Щоправда, не так швидко, як хотілося б. Але це проблеми всього суспільства. Ми теж живемо в умовах фінансових, кадрових, організаційних обмежень.
— Чи відчуває управління зниження парламентського напруження в період між сесіями Верховної Ради України?
— Міжсесійний період для нас завжди «гарячий». Торік апаратом, його організаціями і підприємствами була виконана масштабна і складна робота з впровадження нової системи «Рада-3». Крім того, в цей же період управління облаштувало автоматизовані робочі місця кожному народному депутату України. В цьому році насамперед треба модернізувати комп’ютерну мережу та збільшити потужності її центрального вузла. Це планова і вкрай необхідна робота, яка вимагає залучення висококваліфікованих фахівців і, звичайно, певного часу.
З 14 липня 2003 року управління комп’ютеризованих систем апарату Верховної Ради України проводить профілактичні та ремонтні роботи серверів та мережного обладнання, які триватимуть, орієнтовно, до 15 серпня 2003 року. У цей період відбуватиметься поетапне відключення мережі в окремих адміністративних будинках Верховної Ради України. З цим може бути пов’язано уповільнення роботи інформаційно-пошукових систем, можливі збої у роботі Інтернету, та електронної пошти.
Управління використовує міжсесійний період і для подальшого нарощування функціональних потужностей фактично всіх діючих програмно-технологічних ресурсів та баз даних. Триває дослідна експлуатація «Бібліотечного електронного каталогу», проектується система «Міжпарламентські зв’язки».
Діяльність Верховної Ради України є відкритою і прозорою. В цьому суть парламентаризму. Ми сьогодні працюємо над розширенням технологій інтерактивного зв’язку з користувачами інформаційних ресурсів Верховної Ради України — над створенням таких розділів нашого веб-сайту, як «Анонси подій», «Форум», «Опитування». Так що і в міжсесійний період турбот вистачає.
Ми попрощалися з нашим доброзичливим екскурсоводом Тетяною Дрогаль біля великої скляної шафи, де привітливо миготіли зелені вогники, сповіщаючи про те, що сервери працюють і вхід до веб-сторінки парламенту відкритий. Парламентська «матриця» не спить.