Ми продовжуємо на сторінках нашої газети дискусію на тему проведення політичної реформи в Україні. Сьогодні над перспективами конституційних змін розмірковує голова Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки та оборони, член тимчасової спеціальної комісії ВР з опрацювання законопроектів про внесення змін до Конституції Георгій КРЮЧКОВ (фракція Компартії):

— Конституційний Суд не раз брав до розгляду законодавчі пропозиції про внесення змін до Основного Закону. Були й випадки, коли КС приймав законопроекти безпосередньо від народних депутатів і давав стосовно них висновки. Хоча порядок направлення законопроектів до КС і не було визначено. Нині парламент ухвалив постанову, яка передбачає, що законопроекти конституційних змін, які вносяться двома суб’єктами законодавчої ініціативи (Президент і не менш як 150 народних депутатів), реєструються у Верховній Раді, після чого можуть бути направлені до КС або безпосередньо суб’єктами законодавчої ініціативи, тобто Президентом, народними депутатами, або Головою ВР. (Глава парламенту в даному випадку вже скористався цим правом).

У постанові також вказано, що такий порядок діє до законодавчого врегулювання цієї проблеми. На мій погляд, це може бути виписано в окремому законі про Регламент ВР, адже йдеться про процедурне питання. Мене насторожує таке: за Законом про Конституційний суд, якщо з одного і того самого питання внесено різні законопроекти, то вони об’єднуються в одне провадження. А нині КС чомусь роз’єднав питання у дві справи і призначив двох суддів-доповідачів.

— У чому основні відмінності між депутатським і президентським законопроектами?

— І Президент, і народні депутати виходили з головної тези: про потребу перетворення України з президентсько-парламентської республіки на парламентсько-президентську. Президент вважає, що депутатський законопроект робить безправним главу держави. Звичайно, з переходом до парламентсько-президентської республіки у Верховної Ради збільшаться повноваження, а у Президента — зменшаться. Але говорити, що Президент буде взагалі безправним або, як висловився Л. Кучма, «лояльним», — абсолютно неправильно. За главою держави зберігається достатньо прав для виконання ним конституційних повноважень.

Леонід Кучма вважає, що уряд треба поділити на дві частини: одну затверджує парламент за поданням прем’єра, призначеного Верховною Радою, другу (силові міністри, міністр закордонних справ, керівники податкової, митної служб та деякі інші) —безпосередньо Президент. Ми виходимо з того, що не можна ділити уряд на дві частини. Уряд має затверджуватися як єдина команда і нести однакову відповідальність. Але Президент як гарант дотримання Конституції має ефективно впливати на цей процес. А тому в депутатському законопроекті є така норма: силовики призначаються у тому ж порядку, що й інші міністри, але пропозиції стосовно них Прем’єр-міністр узгоджує з Президентом.

Нам імпонує пропозиція глави держави про можливість розпуску парламенту, якщо Верховна Рада не зможе протягом 60 днів сформувати уряд. Але ми не можемо підтримати ідею про право розпуску новообраного парламенту, якщо протягом місяця не буде створено постійно діючу більшість. Згідно з Конституцією єдиним законодавчий орган в Україні — Верховна Рада. А пропозиція Президента може призвести до того, що частина парламенту узурпує повноваження всієї ВР. Викликає побоювання у законопроекті Президента і ще одна підстава для припинення повноважень ВР — якщо до 1 грудня не буде затверджено держбюджет на наступний рік. Але тоді можливий такий сценарій: накинули вочевидь нереальний бюджет — і розпустили неугодний Президентові парламент. І в цьому питанні ми вважаємо за можливе піти назустріч, пропонуючи: якщо впродовж двох місяців після початку бюджетного року парламент не затвердить бюджет, то його повноваження можуть бути достроково припинені.

Ще одне серйозне розходження з Президентом — про проведення усіх виборів протягом одного року. Якщо буде прийнято президентський законопроект, то повноваження нинішнього парламенту продовжаться ще на рік — до 2007 року. Протягом двох місяців після внесення змін до Конституції парламент повинен буде прийняти закон, який визначатиме рік, коли вибори до Верховної Ради і глави держави проводитимуться водночас. Таким роком може стати 2007-й. Це автоматично продовжує повноваження нинішнього Президента на три роки. Закон про дату проведення одночасних виборів прийматиметься 226 голосами. Тобто пропрезидентська більшість може продовжити повноваження нинішнього Президента... Я слабкості до алкоголю не маю, але хочу, щоб Леонід Кучма поставив мені пляшку.

— Як ви сприйняли заяву Президента про можливість відкликання з КС свого законопроекту?

— У заяві Президента багато несправедливих звинувачень на адресу парламенту і народних депутатів. Вона свідчить про образу Л. Кучми на парламентську більшість, яка не змогла направити до КС лише один, президентський законопроект. Створюється враження, що радники Президента дезорієнтовують його і штовхають на порушення Конституції, на кроки, які компрометують главу держави. Леонід Кучма заявляє, що конфронтацію створив парламент після того, як Президент проголосив політреформу. Але ж проект про перетворення України з президентсько-парламентської на парламентсько-президентську республіку було внесено до парламенту ще 1999 року, і на нього вже є висновок КС. То чому Президент, створивши конституційну комісію, жодного разу її не зібрав?

Доопрацьований депутатський законопроект підтримала більшість членів конституційної комісії, у тому числі й деякі представники пропрезидентських фракцій. І підписали його обидва співголови комісії — соціаліст Олександр Мороз і Перший заступник Голови ВР Геннадій Васильєв, якого навряд чи можна віднести до опозиції.

— Як, на ваш погляд, розвиватимуться події у разі відкликання Президентом його законопроекту?

— Хотів би сподіватися, що Президент не піде на такий крок. Але боюся, за цим стоїть щось значно більше. Відомо, що Віктор Ющенко категорично заявляє про несвоєчасність внесення змін до Конституції, що Основний Закон потрібно змінювати після президентських виборів. Він уже вважає себе президентом і не хоче обмежених повноважень. Боюся, під тиском Заходу Президент пішов на те, щоб дати путівку Ющенку: спочатку затвердити його главою уряду, а потім відкрити шлях до президентства. Якщо Леонід Кучма відкличе свій законопроект і до парламенту з висновком КС повернеться лише один, депутатський проект, то пропрезидентська більшість за вказівкою з Банкової проголосує проти цих змін, що відповідатиме інтересам Ющенка. І тоді ідею політреформи буде поховано. Хоча, Президент, звісно, знову звинуватить у всьому парламент.

Записала Юліана ШЕВЧУК.