20 червня світова громадськість широко відзначила Міжнародний день біженців
4 грудня 2000 року Генеральна Асамблея 00Н оголосила 20 червня Міжнародним днем біженців. Заснування його дало можливість ще раз підтвердити цінності, на яких грунтуються міжнародні угоди із захисту біженців.
Дату обрано не випадково: 20 червня збігається з Африканським днем біженця. Відзначення цього дня — цілком слушна нагода і для підбиття підсумків зробленого в Україні в цій галузі, і для визначення пріоритетів. 
Причини міграції
Проблеми біженців для нашої країни вкрай актуальні. Україна з огляду на особливості свого геополітичного розташування опинилася у центрі сучасних міграційних потоків, передусім зі Сходу на Захід.
На світовій арені по-новому й активно заявив про себе міжнародний тероризм.
За останнє десятиріччя в Україну з різних регіонів колишнього СРСР прибули десятки тисяч осіб — представників раніше депортованих народів. Багато іммігрантів є вихідцями із зон збройних конфліктів: Абхазії, Придністров’я, Чечні. До того ж їх чисельність збільшилася за рахунок вихідців з Центральної Азії внаслідок військових дій в Афганістані та Іраці.
За висновками експертів ООН, кількість осіб, визнаних біженцями, у нашій країні — одна з найвищих у Центральній та Східній Європі.
Станом на 1 січня 2003 року в управліннях (відділах) у справах національностей та міграції облміськдержадміністрацій на обліку перебували 2966 офіційно зареєстрованих біженців із 48 країн Європи, Азії та Африки.
Дані обставини змусили Україну вживати необхідних заходів для вдосконалення правового регулювання у галузі міграційної політики й захисту біженців.
Чимало зусиль у цьому доклали народні депутати України — члени нашого профільного комітету.
Визнання статусу біженця
А по суті, створення окремої системи захисту біженців почалося після прийняття у 1993 році Закону України «Про біженців».
Цим законом керувалися державні та місцеві органи, розв’язуючи проблеми біженців. Протягом досить короткого терміну в нас сформувалася певна система визнання статусу біженця. Шукачі притулку отримали можливість подавати заяви в усіх регіонах нашої держави.
Уже з 1994 року органи міграційної служби почали діяти на всій території України. Структурно ці органи сформувалися як відповідні підрозділи (відділи чи управління) облдержадміністрацій, уряду Автономної Республіки Крим та міських держадміністрацій Києва і Севастополя.
Незважаючи на кадрову нечисленність даних служб, з початку здійснення ними процедури надання статусу біженця — а це законом було визначено 1996 року —розглянуто понад 10 тис. звернень іноземців з більш як 40 держав світу. Майже чотири тисячі з них отримали позитивне рішення.
Після прийняття Закону «Про біженців» — ще в 1993 році — порушувалося й питання приєднання до Конвенції ООН про статус біженців.
Тоді було вирішено, що для реального виконання зобов’язань за Конвенцією ООН спочатку треба створити для цього належні умови.
З огляду на незавершеність розробки нормативно-правових документів, украй обмежені фінансові можливості, а також відсутність належного досвіду в роботі з біженцями така позиція України була цілком аргументованою. Тоді вона знайшла повне розуміння з боку управління Верховного комісара ООН у справах біженців.
Разом з тим практика реалізації закону України 1993 року, по-перше, виявила наявність у ньому серйозних юридичних прогалин, а по-друге, засвідчила, що життя породило у сфері дії цього закону нові проблеми, які потребують негайного розв’язання.
Внесення змін до цього закону було також зумовлено потребою приведення законодавства про біженців у відповідність з Основним Законом та міжнародно-правовими актами, зобов’язання про виконання яких взяла на себе наша держава вже після 1993 року.
Передусім це стосувалося статусу біженця в Україні, правового режиму його перебування, пересування по території країни тощо.
Наш профільний комітет провів масштабну роботу з підготовки нового законопроекту. Її здійснювали із залученням широкого кола фахівців та науковців, в тому числі з міжнародних організацій, зокрема УВКБ ООН в Україні. Було проведено консультації та обговорення законопроекту, присвяченого проблемам біженців, у Женеві на рівні міжнародних експертів.
І як результат, у 2001 році у справі вдосконалення законодавства України стосовно біженців було здійснено справжній прорив. Підготовлений у нашому комітеті й ухвалений Верховною Радою новий Закон України «Про біженців», за свідченням фахівців, у цілому забезпечив відповідність норм національного законодавства міжнародно-правовим стандартам у цій галузі.
Аналізуючи якісні переваги нового закону, потрібно передусім підкреслити, що принциповими є зміни, внесені у саме визначення «біженець» (стаття 1). Воно максимально наближене до тексту Конвенції ООН про статус біженців. У новій редакції немає обмеження, що містилося у законі 1993 року. Там біженцем вважався лише той, хто офіційно набув в Україні такого статусу. Згідно з новим законом біженцем є особа, котра перебуває за межами країни попереднього постійного проживання, а обов’язково змушена була залишати її територію, як це вимагав закон 1993 року.
Новий Закон «Про громадянство України» (до речі, теж готувався у нашому комітеті) врахував вимоги Конвенції ООН (стаття 34) про полегшення «натуралізації», тобто набуття біженцями громадянства.
Уперше у вітчизняному законодавстві (у статті 23 Закону «Про біженців») зазначається: «Україна співпрацює з УВКБ ООН, іншими міжнародними організаціями з питань захисту біженців».
Міжнародна співпраця
Вона, в тому числі з розв’язання проблем біженців, здійснюється, як правило, в рамках міжнародної договірно-правової бази. Так, ще у вересні 1996 року було підписано Угоду між урядом України та УВКБ ООН. Верховна Рада ратифікувала її у жовтні 1999 року. Отже, це засвідчило відповідність законодавства України вимогам статей 35—36 Конвенції ООН. Вони присвячені співпраці «національних властей зі структурами Організації Об’єднаних Націй».
Повертаючись до тих часів, хочу нагадати: здійснений тоді порівняльний аналіз основних статей Конвенції ООН і чинного законодавства України з питань біженців показав, що в них немає суперечностей. Мало того, за свідченням незалежних експертів, зобов’язання, які взяла на себе Україна, значно ширші, ніж передбачені Конвенцією ООН.
З огляду на такі обставини цілком логічним і закономірним результатом стало прийняття Верховною Радою підготовленого нашим комітетом Закону «Про приєднання України до Конвенції про статус біженців».
Ми вважаємо, що ратифікація ВР Конвенції ООН про статус біженців — справедлива акція. Адже Україна вже тривалий час докладає значних зусиль для захисту. Навіть коли була ще поза конвенцією, практично опікувалася біженцями набагато масштабніше, аніж деякі з країн-учасниць.
Нині в Комітеті Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин підготовлено проект закону «Про порядок надання притулку в Україні іноземцям та особам без громадянства». Документ хоча й не має безпосереднього стосунку до захисту прав біженців, але істотно розширює сферу та можливості отримання притулку в Україні в цілому. Мета законопроекту — реалізація визначених частиною другою статті 26 Конституції України норм стосовно надання іноземцям та особам без громадянства притулку у порядку, встановленому законом. Згідно з пунктом 26 статті 106 Конституції Президент України приймає рішення про надання притулку в нашій країні.
Цей законопроект з ініціативи комітету направлено на експертизу до Ради Європи та управління Верховного комісара ООН у справах біженців.
Отже, можна із задоволенням констатувати, що в нашій країні успішно завершується формування міграційного законодавства, чим створюється дійовий і розгалужений механізм захисту прав біженців і тих, хто шукає притулку.
Геннадій УДОВЕНКО, народний депутат, голова Комітету ВР з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин.