У гонитві за чистоганом
Останнім часом стало поширеним перевезення пасажирів мікроавтобусами. Ці транспортні засоби здебільшого належать приватним власникам (до 70%), а це ускладнює контроль за їхнім технічним станом та медичним оглядом водіїв.
Статистика свідчить, що з вини водіїв приватних автобусів скоюється значно більше ДТП, аніж з вини їхніх колег з установ, підприємств та організацій. Так, за 4 місяці поточного року через неправильні дії «приватників» сталося 167 ДТП, в яких загинуло 33 та поранено 233 людини. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість ДТП зросла на 25%, загиблих — у два рази та на чверть більше людей отримали поранення.
Крім того, технічний стан та конструктивна відповідність згаданих транспортних засобів не завжди відповідають нормам. Перевізники, намагаючись отримати якомога більший прибуток, нерідко нехтують безпекою. Нині всюди можна побачити: в салоні машини не лише сидять, а й стоять пасажири. Така їзда, як видно на практиці, не тільки позбавляє пасажира комфорту, а й створює небезпеку при маневруванні, поворотах та гальмуванні транспортних засобів. Так, нещодавно в Черкасах з маршрутного мікроавтобуса «Мерседес-208» під час руху випала людина й загинула від отриманих травм.
Жодний автобус не випускається на маршрут без сертифіката відповідності певним вимогам. Однак, за результатами перевірки Державтоінспекції, більшість таких автобусів не відповідає стандартам. Найбільше порушень — зі встановленням додаткових сидінь та нехтуванням належним плануванням салону. Чимало власників та водіїв авто вдаються до обману: перед техоглядом знімають сидіння, а виходячи на лінію, знову їх ставлять. Наприклад, у травні поточного року в Броварах та Борисполі (Київська область) з 31 перевіреного мікроавтобуса у 26 виявлено саме такі порушення.
Аварія очима наукових дослідників
Уявімо собі картину: ми є свідками аварії мікроавтобуса ГАЗ-322132 з пасажирами, котра сталася на швидкості 55 км/год. Її наслідки — кузов відірвався від рами і змістився вперед на 200 мм, вітрове скло лопнуло, горловина бензобаку відірвалася, у салоні випали плафони освітлення. Такі результати показала запланована аварія згаданого мікроавтобуса з шістьма пасажирами і водієм у вигляді манекенів. Вмонтовані датчики засвідчили: двоє людей загинуло, стільки ж отримали травми, несумісні з життям, а троє стали інвалідами. Тяжкі наслідки ДТП — саме через розміщення сидінь всупереч нормам і стандартам.
Вочевидь, настав час, щоб міністерства і відомства, відповідальні за маршрутні перевезення, об’єднали свої зусилля для створення безпечних умов дорожнього руху.
Володимир ДУШНИК, начальник Науково-дослідного центру безпеки дорожнього руху МВС України.