В одному із столичних продуктових магазинів стався випадок, який свідчить про безпрецедентну безвідповідальність деяких торгових працівників і нашу незахищеність перед ними.
...Спекотного дня громадянка К. зайшла зі своїм п’ятирічним онуком до магазину. Малюк попрохав купити «Кока-колу». Ковтнувши напій, дитина раптом заплакала і поскаржилася, що у ротику пече, а сама водичка погано пахне.
У відповідь на здивування бабусі з підсобки вийшла директор магазину і обурено сказала продавцю: «Я ж сказала тобі, прибери з прилавка цю оліфу!».
З’ясувалося, що у відомій пляшці була оліфа —лакофарбова, токсична речовина, що за кольором нагадує «Кока-колу».
Негайно викликана «Швидка допомога» забрала дитину до однієї з кращих дитячих лікарень. Із слів бабусі, на лікування у них одразу пішло 630 гривень, і це лише початок. Пізніше до лікарні приїжджала міліція, було складено відповідний протокол, однак попри серйозність ситуації у магазині ніхто і не подумав компенсувати хоча б якісь витрати на лікування дитини, що постраждала.
Що робити в такому разі? Оцінимо ситуацію з правової точки зору.
Помилки покупця
Звичайно, бабуся не взяла під час купування чек. Окрім того, вона залишила пляшечку з оліфою в магазині і вже потім, на прохання лікарів «Швидкої допомоги», повернулася туди. У такому разі, незважаючи на відсутність чека, доводити факт купівлі можна за допомогою свідків, а також медиків, які приїхали на виклик. Але! Чек потрібно брати завжди — це один із непорушних законів покупця.
Права покупця
Відповідно до статей 16, 17, 24 Закону України «Про захист прав споживачів», ст. 440-1 Цивільного кодексу покупець має право вимагати компенсацію за завдану матеріальну та моральну шкоду.
Зазначимо, всі проблеми зі здоров’ям треба фіксувати під час звернення до лікарів. Чеки на придбані медикаменти, а також квитанції про оплату процедур у лікарні радимо зберігати.
Хто допоможе покупцеві?
Потерпілим покупцям необхідно звернутися з письмовою претензією в магазин (з позначкою про вручення на копії або надіслати поштою з повідомленням про вручення). У претензії варто викласти прохання про компенсацію матеріального збитку, який оцінюється вартістю лікування. Крім того, можна зажадати відшкодування і морального збитку, що його оцінюють самі потерпілі. Максимального розміру моральних страждань немає, є мінімум, встановлений законом: п’ять мінімальних заробітних плат.
Відповідно до Закону «Про звернення громадян» магазин зобов’язаний дати письмову відповідь. Якщо відповіді не буде чи вона виявиться заперечною, можна звернутися з таким позовом до суду. До того ж слід звернутися з письмовою заявою до управління у справах захисту прав споживачів, де не тільки мають вжити відповідних заходів до порушників правил торгівлі, а й можуть також зажадати від працівників магазину задовольнити вимоги споживача про компенсацію завданих збитків.
Також можна письмово заявити про те, що сталося (теж у двох примірниках, з позначкою про вручення) до районної санепідемстанції, котра зобов’язана перевірити дотримання санітарно-гігієнічних норм у магазині.