У статті президента УСПП Анатолія Кінаха в «Голосі України» звернув увагу на оцінку ситуації, яка склалася в країні з малим та середнім бізнесом: «Питання розвитку малого та середнього бізнесу для нас має не тільки важливе соціально-економічне, а й суспільно-політичне значення. Цей бізнес — джерело формування в Україні міцного середнього класу, який є основою не лише політичної стабільності, а й незворотності демократичних ринкових реформ». Але чи все в країні та й у столиці робиться для його розвитку?
Розвиток підприємництва в Києві характеризується найліпшими в Україні показниками. Втретє прийнято Київську міську програму розвитку малого підприємництва до 2004 року. На 10 тисяч населення в місті припадає 130 малих підприємств, або в 2,7 разу більше, ніж у середньому по Україні. Обсяг виробленої продукції всіх підприємств малого бізнесу досяг 5,1 мільярда гривень.
Однак загалом підприємницький клімат у Києві ускладнюється. Певною мірою це обумовлено об’єктивними обставинами: поступовим насиченням ринку і посиленням конкуренції, зростанням фінансового порогу входу навіть у малий бізнес тощо. Крім того, на перешкоді бізнесу стоїть і так званий «чиновницький» чинник.
На жаль, важливі регуляторні документи готуються в закритому режимі, практично відсутнє їх публічне обговорення, не враховуються зауваження підприємців, не здійснюється аналіз впливу місцевих регуляторних актів на стан підприємництва.
Наприклад, такий важливий документ, як Київська міська програма розвитку малого підприємництва на 2003—2004 роки, так і не був погоджений з уповноваженим Державного комітету з питань регуляторної політики та питань підприємництва, Міністерством економіки України.
Три місяці юридична рада при уповноваженому працювала з управлінням з питань майна КМДА над проектом типового договору оренди нерухомого майна комунальної власності. Було узгоджено переважну більшість спірних питань. Однак на затвердження сесії винесено варіант, який фактично нехтує позицію підприємницької громадськості і містить положення, що суперечать чинному законодавству. І депутати прийняли редакцію договору, яка вимагає індексації авансових платежів за оренду приміщення, що не передбачено чинним законодавством, надає орендодавцеві право стягувати з орендаря завдані збитки, що за чинним законодавством можливо лише за рішенням суду тощо.
Більш як півроку я за дорученням підприємницьких кіл, висловленим під час громадського обговорення проекту Київської міської програми розвитку малого підприємництва на 2003—2004 роки, намагався з’ясувати предмет та ефективність цільового використання бюджетних коштів, передбачених на розвиток малого підприємництва у столиці в 2001—2002 роках. Відповіді структур Київської міської державної адміністрації на численні запитання містили інформацію лише про чотири відсотки витрачених 23 мільйонів гривень. Пропозиції про посилення громадського контролю над використанням бюджетних коштів не були враховані і під час розробки програми на 2003—2004 роки.
Негативно позначається на підприємницькому кліматі в Києві низька виконавча дисципліна чиновників нижчої та середньої ланки. Усупереч вимогам та протокольним дорученням столичного голови практично в усіх районах міста примусового стягують платежі з підприємців до позабюджетних фондів та на соціально-економічний розвиток району.
Хочу звернутися й до депутатів Верховної Ради. На жаль, іноді закони, що тут приймають, мають серйозні недоліки. Вже кілька місяців в Київській міській раді за ініціативою групи депутатів і за підтримки міського голови йде розробка й обговорення проекту постанови «Порядок надання земельних ділянок у користування», яка має на меті абсолютно точно відтворити механізм цієї процедури відповідно до Земельного кодексу України. Слушно, що київський проект намагається максимально спростити процес, узгодити взаємодію між відповідними виконавчими структурами. Однак процедура все одно вимальовується заплутана і складна.
У таких випадках варто поряд з нормами матеріального права прописувати процесуальні, в яких чітко регламентувати обов’язки саме державних структур з реалізації права наших громадян на підприємницьку діяльність.
Микола ГЕОРГІЄВСЬКИЙ, уповноважений Держкомпідприємництва з питань захисту прав підприємців у Києві, заступник голови ПППУ з питань розвитку підприємництва.