Вітчизняні ентузіасти кинули виклик визнаним яхтобудівникам світу.
Корабели зазвичай люди забобонні. Допоки судно на стапелях — це, вважай, дитина в лоні матері. Не дай Боже наврочити! А тут ще й первісток! Тому в Черкасах спуск на воду яхти не афішувався широкому загалу і проходив без звичних у подібних ситуаціях урочистостей, промов і почесних гостей. Колективи Київського науково-виробничого підприємства «Оріон» та однойменної черкаської верфі спільними зусиллями лише за рік збудували яхту і 10 червня тримали відповідальний іспит на право входження до професійної касти суднобудівників.
Завершальна операція «приводнення» серйозно ускладнювалася відсутністю необхідної інфраструктури. Але тим-то й дорожчою стала ця перемога.
Впродовж години досвідчений кранівник, на якого молилися і якому підсобляли всі: конструктори, інженери, робітники, — обережно підіймав на канатах зі стапелів білосніжну сорокатонну красуню з біблійною назвою «Генезис», що означає українською «початок початку».
Від надійності техніки і вправності людей залежало багато. Хвилювалися всі. Особливо — директор верфі Володимир Ковтун. Бо це був момент істини. Від успіху операції залежала доля численного колективу висококласних фахівців, майбутні замовлення.
Напруження спало лише тоді, як кіль судна торкнувся поверхні води і корпус рівно і м’яко ввійшов у її стихію. За традицією, розбили пляшку шампанського на щастя, викупали керівників, дали волю почуттям...
Ще кілька років тому сама можливість здійснення цього проекту в Черкасах, на підприємстві, яке досі спеціалізувалося лише на ремонтах річкових суден, здавалася прожектерською. Для багатьох, та не для людей, одержимих мрією дитинства — будувати кораблі. Ця мрія свого часу об’єднала міцною дружбою інженерів-будівельників Олександра Бородянського та Геннадія Станецького. Олександр Юлійович до того, як став керівником Київського науково-виробничого підприємства «Оріон» і генеральним конструктором яхти «Генезис», мав честь проектувати вітрильну яхту для морських прогулянок самій королеві Великої Британії. Її Величність залишилася задоволена роботою нашого земляка і рекомендувала українського корабела-конструктора до престижного англійського яхт-клубу, членством у якому він особливо дорожить. А ще Олександр Бородянський тривалий час працював з голландськими та італійськими провідними фірмами, що спеціалізуються на будівництві пасажирських морських суден.
Досвід, набутий у ті роки, тепер у пригоді. Його результатом і стала моторна яхта престиж-класу, яка годиться і для морських просторів, і для великих річок, бо є уособленням принципів: швидко, далеко, надійно, комфортно.
Це судно ще в кресленнях захопило Геннадія Станецького. І він узяв на себе клопіт пошуку інвестицій, необхідних матеріалів і обладнання.
— Спочатку, — згадував він, — ми задумали простіший варіант, а потім вирішили: якщо будувати, то не гірше, ніж у світі.
Віднедавна Геннадій Станіславович — народний депутат України і тепер вже на парламентському рівні переймається проблемами вітчизняного виробництва.
— Світовий ринок суден такого класу досить динамічний і перспективний. Україна може і повинна мати на ньому власну нішу, — вважає депутат. — «Генезис» — це лише перша ластівка. Я радий, що тепер ми можемо вийти на нього з конкурентоспроможним товаром, який відповідає усім міжнародним стандартам. І навіть більше: зарубіжні фірми в будівництві корпусів зазвичай використовують склопластик, який має невисокий експлуатаційний ресурс. Корпус української яхти зроблено зі сталі. До того ж в оздобленні використовувалися тільки натуральні вітчизняні матеріали, що також високо цінується замовниками. І найважливіше — ціна. Пілотний проект української яхти вийшов удвічі дешевший од зарубіжних аналогів. Усе це дає підстави сподіватися на успіх.
Судно, розраховане на 8—10 чоловік, матиме попит на ринку країн СНД, які нічого схожого не виробляють. Ми розраховуємо і на вітчизняних замовників. Адже таку яхту можуть використовувати прикордонники, портовики, патрульні служби, туристичні фірми, вона ідеальна для відпочинку і для представницьких цілей. Судно ми можемо обладнувати відповідно до призначення. Кожен замовник отримає те, що хоче.
Директор Київського регіонального представництва Реєстру судноплавства України, яке здійснювало технічний нагляд за будівництвом, Сергій Злотоябко, вітаючи колектив, високо оцінив якість роботи черкаських корабелів.
Новозбудованій яхті ще належить пройти ходові випробування, одесити укомплектують її спеціальними меблями, а кияни зможуть побачити цю елегантну красуню на водах Дніпра в День незалежності.
А на «Оріоні», в очікуванні нових замовників, розширюється виробнича база, яка дасть змогу будувати за рік не менше трьох моторних яхт престиж-класу.