Не все, що робиться — на краще. В цьому, схоже, переконалися миколаївські акціонери з державного холдингу «Чорноморський суднобудівний завод».
Вони, звичайно, розуміли, що двоє господарів в одному домі — не на добре. Але 2002 року змушені були посунутися і пустити на свою територію ТОВ «Нібулон», відомого регіонального зернотрейдера з україно-угорсько-англійським родоводом. Пустили, зрозуміло, з вигодою для себе, продавши об’єкт незавершеного будівництва «Реконструкція східної добудовної набережної». Коштів на неї не було з 1996-го, та й діючі добудовні набережні готові виконувати обсяги робіт 1991 року. Були б замовлення.
А саме їх останнім часом і потребували корабели. До того ж катастрофічно бракувало коштів на добудову танкера для замовника з Греції. Зрив виконання угоди погрожував держпідприємству міжнародним скандалом і штрафами.
Аж тут на горизонті з’явилися червоні вітрила надії у вигляді ТОВ «Нібулон». Його керівництво запропонувало продати згаданий об’єкт, щоб на його базі реалізувати солідний інвестиційний проект, тобто побудувати перевантажувальний термінал для зернових і олійних культур.
Влада області та зацікавлені міністерства дали «добро», тодішній прем’єр-міністр — відповідні доручення, і оборудка відбулася. Згідно з договором від 05.02.2002 р. покупцеві передано частину земельної ділянки Державної акціонерної холдингової компанії (ДАХК) «ЧСЗ».
Товариство з обмеженою відповідальністю мало за договором досить широкі, та все-таки обмежені права. Скажімо, йому дозволялося перевозити територією заводу 60 тисяч тонн вантажів на місяць залізницею і 30 тисяч тонн — автошляшами. За рік — 1,08 мільйона тонн. «Нібулону» виділили місце під контрольно-пропускний пункт, термінал, надали можливість користуватися комунікаціями, електроенергією, дорогами. Хоча досі угод на окремі послуги не укладено. Чому?
Ось тут, так би мовити, і зарито собаку. У двох господарів в одному домі різні погляди на проблеми, скажімо, забезпечення охорони режимного об’єкта, яким є ДАХК, використання транспортних магістралей, КПП, земель водного фонду, збільшення (порівняно з угодою) вантажоперевезень товариством і контролю за ними з боку ТОВ тощо.
Будівництво державного холдингу цілком резонно вважає, що, задовольнивши нові вимоги керівництва «Нібулону», порушиться режимність «ЧСЗ», графік і технологічний цикл суднобудування, посилиться зношення доріг і в такий спосіб буде завдано шкоди виробництву, що зменшить інвестиційну привабливість ДАХК «ЧСЗ».
Чи міг Кабмін спокійно спостерігати за тим, що відбувається на величезному заводі, який внесено до списку підприємств стратегічного призначення і підлягає, до слова, приватизації?
Прем’єр-міністр Віктор Янукович висловився однозначно: інтереси держави вимагають глибокого вивчення конфліктної ситуації в Миколаєві й відповідного виваженого рішення.
За дорученням Кабміну на ДАХК виїздила міжвідомча комісія, до складу якої увійшли представники восьми міністерств, СБУ, ФДМ та Миколаївської облдержадміністрації.
Перевіряльники відзначили, що за рік з лишком ТОВ «Нібулон» сплатило суднобудівникам 54,6 мільйона гривень, із яких майже 30 мільйонів витрачено на добудову грецького танкера, решта коштів пішли на техоснащення, сплату боргів із зарплати і податки.
Здавалося, попутного вітру вам, партнери. Користуйтеся своєю часткою, будуйте термінал, створюйте робочі місця.
Одне слово, дійте згідно з договором.
І діяли б, треба гадати, якби не втрутилася міська влада. Вона без погодження з керівництвом заводу і ФДМ, що розпочав процес приватизації, видала свідоцтво про право власності ТОВ на залізничну колію завдовжки 1208 метрів, автодорогу (345 м), контрольно-пропускний пункт площею майже 49 кв. метрів. Усі ці об’єкти, зазначимо, розміщені на території «ЧСЗ» і відчуження їх неприпустиме. Та вийшло, як просили... Хто?
Товариство, мабуть, не проти поступово підім’яти під себе всі ласі об’єкти й території? Інакше як пояснити те, що вже нині ТОВ, судячи з урядового звіту, накинуло оком на транспортні артерії, частину водної акваторії, стенд розмагнічування суден; і має збільшити вантажопотік до 1,3 мільйона тонн на рік і т. д. й т. п. Чи не паралізувати роботу заводу (для початку) хочуть пани з ТОВ? Чи не роль троянського коня відіграє договір від 05.02.02 р.: головне зайти на територію, а потім...
Такі аж ніяк не пусті запитання напрошуються після ознайомлення зі звітом згаданої міжвідомчої комісії. Висновки її та пропозиції, гадаю, відомі Прем’єр-міністрові Віктору Януковичу. За ним і слово. Остаточне слово на користь здорового глузду і на благо держави.