ПДВ у конверті
Найхитромудріший і найкриміналізованіший податок — податок на додану вартість — нарешті поповзе донизу. На початку минулого тижня Перший віце-прем’єр Микола Азаров назвав конкретні терміни послаблення цього податкового зашморгу на обігові фонди вітчизняних підприємств, що ось уже майже десять років задихаються від хронічного браку цих самих фондів.
Отже, з 1 січня наступного року ставку ПДВ буде знижено з 20 до 17 відсотків, а ще через рік — до 15. Водночас з цим колишній головний податковий інспектор України оголосив про добровільну конвертацію дебіторської заборгованості держави щодо повернення ПДВ підприємствами-експортерами в державні податкові зобов’язання (облігації) внутрішньої позики.
Загалом, з огляду на багатомільярдні суми внутрішнього держборгу за цією статтею, перетворення його на цінні папери — для української скарбниці, безперечно, вихід. Точніше, перепочинок. Адже рано чи пізно, але платити доведеться. Облігації, якщо їх не анулювати, мають конкретні терміни погашення.
Чи будуть тоді гроші в скарбниці і звідки вони візьмуться — поживемо побачимо. Очевидно одне. Фінансистам чесних експортерів, які добровільно погодяться прийняти в рахунок погашення держборгів з ПДВ замість звичайних грошей боргові папери, доведеться засісти за калькулятори. Щоб підрахувати, що вигідніше. Як і раніше, втрачати на «відкочуваннях» і «боковиках», котрі (повторюю, чесні!) експортери платять чиновникам від податкової інспекції і держскарбниці, щоб вирвати у держави власні гроші або ж пускати ПДВ-облігації в обіг, перетворюючи їх на повноцінні безготівкові гроші. Звісно, знову-таки не без втрат, але на дисконті.
Натомість тіньовикам, хто наживався на поверненні ПДВ за липовий експорт, треба буде замислитися над новими схемами обдурювання держави. Втім, у їхній винахідливості сумнівів немає.
Гірко-солодка пігулка
Верховна Рада порадувала пенсіонерів. Прийнято закон, згідно з яким мінімальна пенсія за віком не повинна бути нижча від прожиткового мінімуму, тобто 268 гривень на сьогодні.
Щоправда, тут є кілька нюансів. Закон набуває чинності з 1 січня наступного року. Отож нашим пенсіонерам доведеться почекати. До того ж і за вказаний термін дотягнутися їм до прожиткового мінімуму без додаткового приробітку (звісно, коли на те є сили) також не вдасться. Підвищення пенсій розтягнуто в часі на досить невизначений термін і відбуватиметься воно за найскладнішими схемами. З урахуванням коефіцієнтів трудових звершень кожного пенсіонера, співвідношення їхньої колишньої зарплати з нинішніми зарплатами тих, хто прийшов на зміну ветеранам, одне слово, чиновники від соцзабезпечення без діла не сидітимуть.
Одне лякає. Аби через такий складний алгоритм не довелося нашим немічним дідусям і бабусям заради десяти—двадцяти додаткових гривень (а судячи з усього, саме таким, не більше, буде багаторазовий крок підвищення пенсій) щоразу поневірятися в чергах по чиновницьких кабінетах, доводячи свої права на всі ці коефіцієнти.
І ще. Як буде з тими нашими співгромадянами, хто пішов на пенсію за вислугою років ще до досягнення пенсійного віку? Чи за доглядом за інвалідами дитинства, яких у країні понад 50 тисяч? Чи з самими інвалідами дитинства? Вони що — залишаться без обіцяних апельсинів? Їхні пенсії навіть у далекій перспективі так і не дотягнуть до офіційного прожиткового мінімуму? Адже всі ці категорії пенсіонерів залишилися за рамками прийнятого закону...
Кияни, готуйте гаманці!
Оголошено про те, що кожен столичний мешканець, який має приватизовану квартиру або продовжує таку наймати в держави, за минулий опалювальний сезон змушений буде доплатити теплопостачальним організаціям від 70 до 100 гривень.
Бачте-но, у наших ЖЕКів та УЖГ не зійшлися дебет з кредитом. Усі ті нарахування, за якими кияни розплачувалися за гарячі й не дуже батареї зимовими вечорами, виявилися липовими. За розрахунками теплопостачальників, їм недоплачено 50 мільйонів гривень! Отакої!
Щоправда, незрозуміло, до чого тут ЖЕКи і УЖГ? Адже киянам давно відомо, що всі нарахування на комунальні платежі здійснюють не тітоньки з рахівницями чи калькуляторами, котрі сидять поруч з паспортистками у житлових конторах, а єдиний комп’ютеризований обчислювальний центр за заздалегідь відомими тарифами і параметрами.
І ще один штрих. Антимонопольний комітет провів нещодавно показовий для абсурду наявних розрахунків за тепло експеримент. Два багатоквартирні геть однакові будинки брали в ньому участь і від однієї тепломережі живилися. На одному поставили загальний лічильник тепла і його мешканці платили за реально вживані гуртом калорії. Пропорційно до квадратних метрів, що їх вони займають. Мешканці другого — так, як платять усі кияни. Так-от, перші заплатили на 70 відсотків менше! Знову-таки, неабияка різниця.