3 квітня 2014 року набрав чинності Закон України №1165-VІІ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», відповідно до якого відбулося секвестрування бюджету. На сьогодні є очевидним той факт, що секвестру державного бюджету 2014 року в Україні не можна було уникнути. Адже, по-перше, це є однією з умов міжнародних фінансових організацій для отримання Україною фінансової допомоги. По-друге, збалансування головного кошторису шляхом проведення секвестру дасть змогу запобігти фінансової катастрофи в України. По-третє, низка витратних статей, наприклад, такі, як утримання адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів, Верховної Ради, давно потребувала скорочення. Але до питання скорочення фінансування витрат, напряму пов’язаних із добробутом українських громадян, на мою думку, необхідно підходити з великою обережністю.

Одним із найбільш вразливих та актуальних для суспільства питань, безумовно, є сфера охорони здоров’я громадян. Так, унаслідок секвестру державного бюджету відбулося суттєве скорочення фінансування системи охорони здоров’я. Не обійшлося, на мій погляд, і без рішень, яких можна було уникнути або прийняти їх в менш грубому вигляді, що може призвести до непоправних наслідків — погіршення стану здоров’я громадян чи взагалі боротьби за життя...

Останнє відбулося за рахунок скорочення обсягів субвенцій із державного бюджету місцевим бюджетам на придбання медикаментів, виробів медичного призначення та витратних матеріалів. Фактично це означає що на українських громадян покладено додатковий тягар фінансування лікарняних закладів із власної кишені.

Значне занепокоєння викликає те, що під секвестр потрапив пілотний проект із часткового відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб із гіпертонічною хворобою. Відповідна субвенція місцевим бюджетам зменшилась із 191,6 мільйона гривень до 138,9 мільйона, тобто на 52,7 мільйона гривень. Переконаний, що це є неприпустимим, адже на сьогодні Україна посідає друге місце в Європі за показником смертності від гіпертонічної хвороби(!). Так, у 2012 році від інсультів померли 93 тисячі наших співгромадян, а від різних форм ішемічної хвороби серця — майже 400 тисяч. Отже, скорочення фінансування проекту відбулося в умовах зростання його нагальної потреби та зростання довіри громадян до держави, яка за останні два роки зробила істотні кроки щодо підвищення доступності ліків для осіб із гіпертонічною хворобою.

Окремої уваги потребують статті витрат на сферу охорони здоров’я, скорочення за якими було найбільшим. Так, повністю скорочено (на 625 мільйонів гривень) статтю на придбання медичного транспорту для закладів охорони здоров’я. У принципі, закупівлю машин можна продовжити й у наступному бюджетному році, однак у жодному разі не можна зупиняти реформу служби екстреної медичної допомоги. Окрім того, обсяги фінансування санаторного лікування хворих на туберкульоз та дітей із соматичними захворюваннями було скорочено з 614,4 мільйона гривень до 327,8 мільйона, — на 286,6 мільйона гривень. Таке скорочення було спричинено втратою можливості доступу до лікувальних закладів Криму, проте, на жаль, уряд не запропонував зазначеним категоріям хворих альтернативних варіантів їхнього лікування.

Також викликає обурення скорочення на 112 мільйонів гривень фінансування забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру. Адже Міністерство охорони здоров’я України так і не надало роз’яснень, за рахунок яких витрат воно відбулося. Відповідно цілком можна зрозуміти занепокоєння таких категорій пацієнтів, які хворі на рідкісні (орфанні) та тяжкі соціально небезпечні хвороби.

На мій погляд, дещо сумнівним видається скорочення на 43 мільйони гривень обсягів фінансування спеціалізованої та високоспеціалізованої допомоги, яка надається загальнодержавними закладами охорони здоров’я. Така допомога є високовартісною для звичайних українців, і дуже часто такий вид допомоги є безальтернативним для хворого. До того ж сума в 43 мільйони гривень не є настільки критичною для державного бюджету. Отже, цього секвестрування можна було б уникнути.

Не піддається жодній критиці і наступний крок уряду. В той час, як щороку в Україні близько тисячі немовлят потребують термінового кардіологічного хірургічного втручання, уряд приймає рішення про скорочення фінансування на придбання медичного обладнання ДУ «Науково-практичний медичний центр дитячої кардіології та кардіохірургії Міністерства охорони здоров’я України» на 70 мільйонів гривень.

У зв’язку з проведенням секвестру бюджету доволі багато питань виникає до уряду щодо сфер, дотичних до охорони здоров’я. Так, на-приклад, нелогічним видається скорочення фінансування оздоровлення і відпочинку дітей на 79,9 мільйона гривень у дитячому оздоровчому таборі ДЦ «Молода Гвардія». Ураховуючи фактичну втрату можливості оздоровлювати дітей в МДЦ «Артек», логічним є збільшення фінансування «Молодій Гвардії».

Іншим не менш вражаючим прикладом є скорочення на 62,1 мільйона гривень надання фінансової підтримки громадським організаціям фізкультурно-спортивного спрямування та молодіжним і дитячим організаціям для реалізації відповідних заходів, спрямованих на залучення різних верств населення до занять спортом та виконання програм і заходів серед дітей та молоді відповідно. Виправдання уряду щодо неефективності таких витрат не є переконливими, адже загальновідомо, що фізкультура та спорт — найкращі засоби профілактики захворювань, особливо серед дітей та молоді.

Підсумовуючи вищезазначене, треба наголосити, що за будь-яких складних економічних реалій уряд не повинен забувати про найвищу соціальну цінність в Україні — людину, її життя та здоров’я. Відповідно, здійснюючи секвестр державного бюджету на 2014 рік, уряд не має права допустити порушення статті 49 Конституції України, де чітко визначено права громадян на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування.

Володимир ДУДКА, народний депутат України (група «Суверенна європейська Україна).

ЦИФРА

Так, за підсумками проведення секвестру видатки державного бюджету на фінансування сфери охорони здоров’я (в розрізі Міністерства охорони здоров’я України як розпорядника) було скорочено з 9,9 мільярда гривень до 8,7 мільярда, тобто на 1,2 мільярда гривень. Окрім того, обсяг загальнодержавних витрат, розпорядником за якими виступає МОЗ України, було скорочено з 788 мільйонів гривень до 296 мільйонів, тобто майже на 492 мільйони гривень.