Найближчим часом на розгляд Верховної Ради України виноситься (на друге читання) ініційований народним депутатом С. Терьохіним проект закону України «Про внесення змін і доповнень до Закону України «Про податок на додану вартість».
Пропонований законопроект містить нову редакцію п. 5.1.20., яка, зокрема, передбачає скасування пільг з обкладання податком на додану вартість робіт з будівництва нового житла. Перспектива ухвалення такої норми викликає серйозну стурбованість і в будівельних організаціях України, і в суспільстві в цілому. Адже це неминуче призведе до підвищення цін на новозбудоване житло щонайменше на 15 відсотків і серйозно вдарить насамперед по кишені громадян, які намагаються будувати квартири власним коштом.
Принагідно нагадаємо, що сьогодні питома вага інвестицій фізичних осіб у загальному обсязі житлового будівництва в Україні становить 97 відсотків.
Як правило, квартири намагаються будувати молоді сім’ї, котрих держава не може підтримати і заохотити пільговим кредитуванням. Тому таке різке підвищення цін на первинному ринку житла віддалить на багато років перспективу новосілля для десятків тисяч наших співвітчизників, що суперечить проголошеній Президентом України соціально орієнтованій політиці держави.
На жаль, ініціатори цього нововведення чомусь забули, що на ці граблі Україна вже наступала у 1997 році. Тоді ліквідація пільг, що тривала з квітня по вересень, спричинила скорочення будівництва квартир коштом громадян на третину. І замість доходів бюджет недорахувався значної частини податків за іншими статтями.
Адже очевидно, що навіть незначне зниження інвестиційної привабливості галузі внаслідок скасування пільг матиме серйозний негативний вплив не лише на динаміку житлового будівництва і, як наслідок, на фінансовий стан підприємств будівельної індустрії. Неминучих втрат зазнають і виробники будівельних матеріалів, транспортники. Не слід забувати й те, що роль і місце будівельного комплексу в економіці держави не обмежується лише обсягами збудованого житла. Це і сплата в бюджет податку на прибуток (а для виробників будівельних матеріалів — того самого ПДВ), десятки тисяч робочих місць, забезпечених стабільною заробітною платою, це відрахування на соціальне страхування, сплата прибуткового податку, істотний внесок у розвиток соціальної, транспортної інфраструктури міст, обов’язкова передача певної частини житлової площі місцевим органам влади для забезпечення черговиків.
Зважаючи на це, сумнівною, на наш погляд, є перспектива збільшення надходжень до бюджету за рахунок ліквідації пільг з ПДВ у галузі будівництва.
Депутатська фракція Промисловців і підприємців України та «Трудова Україна», керуючись інтересами виборців і стратегічною лінією держави на розв’язання гострих проблем соціальної сфери, вважає запропоновані зміни до Закону України «Про податок на додану вартість», що позбавляють будівельні організації пільг з обкладання ПДВ, економічно невиправданими та такими, що завдають величезної шкоди галузі, не сприяють реалізації конституційного права громадян на житло, провокують у суспільстві соціальну напруженість.
Ігор ШАРОВ,керівник фракції.