Пенсійний фонд України під час нарахування пенсій із заробітків до 1996 року керується методикою, визначеною постановою КМ за №1357 від 08.12.97 р. Ця методика передбачає перехід від реальних заробітків в рублях або купоно-карбованцях до так званої «заробітної плати для нарахування пенсій», що вимірюється в гривнях. У процесі цього переходу реальна заробітна плата піддається перетворенням за допомогою низки так званих «коригуючих коефіцієнтів», котрі зведено до єдиного коефіцієнта за кожен рік.
З таблиці видно, що в діапазоні 1974—1996 років зведені коригуючі коефіцієнти менше одиниці, що практично означає штучне зменшення реальної заробітної плати в процесі переходу до «заробітної плати для нарахування пенсій», а отже, і зменшення розмірів відповідних пенсій. А в діапазоні 1971—1996 років пенсії штучно зменшено стосовно пенсій із заробітків до 1970 року, коли коригуючий коефіцієнт становив 1,1. За допомогою цієї таблиці кожен, хто одержує пенсію із заробітків за 1971—1996 роки, може підрахувати, скільки він щомісячно втрачає порівняно зі своїми колегами, що вийшли на пенсію до 1970 року, за рівних з ними умов праці та рівного суспільно корисного трудового внеску. Отже, цією постановою пенсіонерів поділено на категорії за рівнем соціальної захищеності залежно від моменту настання пенсійного віку. Зазначимо, що таку дискримінацію постановою КМ за № 1357 від 08.12.97 р. було запроваджено після прийняття Конституції України в 1996 році, котра проголосила рівність громадян України перед законами (стаття 24), тобто якою заборонено будь-яку дискримінацію.
Дискримінаційний характер коригуючих коефіцієнтів обумовлено ще й тим, що їхні значення змінюються з року в рік в середині діапазону 1970—1996 років. В результаті змінюються «заробітна плата для нарахування пенсій» і розміри відповідних пенсій. Наприклад, доцентам, які одержували за свою роботу платню 320 рублів і 1970-го, і 1988 року, пенсії нараховують різні: першому із «заробітної плати для нарахування пенсій» — 1,1 ґ 320 руб. = 352 грн., другому — 0,63 ґ 320 руб. = 201,6 грн. Цікаво порівняти ці «заробітки» з платнею сьогоднішнього доцента — 450—500 грн., яка становить мінімальну його «заробітну плату для нарахування пенсій». Хіба можна зазначених трьох доцентів вважати рівними перед законом (зокрема, чинними законами України «Про пенсійне забезпечення», «Про наукову і науково-технічну діяльність»)? Чи, може, їхня суспільно корисна праця не однакова? Чи працювали вони не в рівних умовах? Чим пояснити, що праця доцента в 1970-му і в 1988 році в рублях оцінюється однаково, а в гривнях — ні? Хіба це не дискримінація?
Неважко простежити, що максимальне зменшення заробітків різних категорій пенсіонерів у процесі «коригування» відбувається в діапазоні 1988—1996 років, коли ці заробітки нібито індексувалися. На прикладі доцентів це добре видно з наведених графіків, на яких зіставлено реальну платню доцента (графік 1) та відповідні його «заробітки, скориговані за допомогою коефіцієнтів з таблиці» (графік 2), з яких Пенсійний фонд нараховує пенсії. На графіку 1 не показано реальної заробітної плати доцента лише за ті роки, коли вона становила сотні тисяч і мільйони купоно-карбованців. Після 1996 року криві 1 та 2 збігаються. З них видно, що необхідно переглянути коригуючі коефіцієнти до 1996 року, а не до 1992-го, як вважає уряд.
Якщо запровадженню індексації пенсій не передуватиме скасування дискримінації пенсіонерів, про яку йдеться, вона поглиблюватиметься за кожної індексації та інших підвищень пенсій у державі, тому що за рівних для всіх відсотків підвищення абсолютна різниця в пенсіях зростає. Простежимо на прикладі зазначених вище уявних доцентів, як змінилася ця різниця після цьогорічного підвищення на 12 відсотків пенсій науковцям, які вже не працюють. За рівного стажу, який дає право нараховувати пенсію в розмірі 90 відсотків від заробітків, до підвищення ця різниця становила 0,9 ґ 352 грн. - 0,9 ґ 201,6 грн. = 135,4 грн., а після підвищення — 1,12 ґ 0,9 ґ 352 грн. - 1,12 ґ 0,9 ґ 201,6 грн. = 156,1 грн., тобто вона зросла на 156,1 грн. - 135,4 грн. = 16,2 грн. Хіба це не поглиблення дискримінації?
Діапазон 1971—1996 років для багатьох громадян охоплює весь або майже весь їхній стаж (тим паче його частину з найпривабливішими заробітками), і через це аж ніяк не всім щастить його обійти, обираючи період для нарахування пенсії.
Сьогодні пенсіонери з пенсіями із заробітків до 1970 року також потерпають від дискримінації, яка виникла після підвищення окладів їхніх наступників на посадах, що вони колись обіймали. Адже їхні пенсії в цьому разі не перераховуються, виняток зроблено лише для деяких категорій пенсіонерів, наприклад, державних службовців. Це означає, що ті, хто одержує пенсію із заробітків за 1971—1996 роки, зазнають подвійної дискримінації стосовно пенсіонерів, яким пенсія нарахована із заробітків за останні роки. Проблема ця надзвичайно гостра, тому що зачіпає значну частину пенсіонерів та робить їх найбіднішим прошарком населення України. Навіть пенсії більшості наукових співробітників після зазначеного «коригування» не досягають прожиткового мінімуму.
Очевидно, доручаючи Кабінету Міністрів розробку порядку введення в дію нового закону, потрібно кожен раз в самому законі нагадувати, що цей порядок не має порушувати конституційних норм. Досвід показує, що відсутність такого нагадування сприймається Кабінетом Міністрів як дозвіл на таке порушення. Внаслідок з’являються такі антиконституційні урядові документи, як постанова КМ за № 1357 від 08.12.97 р.
 
Харків.