Вже не перший рік точаться розмови про необхідність створення в Україні місцевої (муніципальної) міліції. Життя наполегливо вимагає законодавчого закріплення механізму її діяльності та фінансування, адже йдеться про об’єднання і координацію зусиль державних органів, територіальних громад у забезпеченні громадської безпеки і протидії злочинності. Необхідність і дійовість цих підрозділів ОВС доведено результатами експерименту в ряді областей України. Переконливим у цьому плані є й світовий досвід. Зокрема, це стосується Польщі, Росії, Словаччини, країн Балтії, де ефективно поєднуються інтереси територіальних громад та правоохоронних органів у забезпеченні прав і свобод людини на відповідній території. Які перспективи розв’язання цієї проблеми в Україні і як у цьому зв’язку розцінюється направлений на розгляд до Верховної Ради проект закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо місцевої міліції»? Ми попросили висловити свої думки з цього приводу людей, позиція яких напряму або опосередковано впливає на роботу органів внутрішніх справ.
Василь ГОРБАЛЬ, народний депутат України, член Комітету Верховної Ради з питань бюджету, фракція «Регіони України»:
Проблема створення й фінансування діяльності місцевої міліції добре відома всім народним депутатам. Її актуальність підтверджується великою кількістю законопроектів щодо діяльності місцевої міліції, які періодично вносяться на розгляд Верховної Ради України. Цією проблемою занепокоєні і народні депутати, і уряд. Останнім часом ситуація продовжує ускладнюватися. Якщо раніше ці підрозділи утримувались за рахунок місцевих бюджетів, то норми чинного Бюджетного кодексу України перекреслили таку можливість, заборонивши фінансування однієї організації з бюджетів різних видів. У результаті під загрозою скорочення опинилося понад 30 тисяч працівників міліції.
На мою думку, прийняття закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо місцевої міліції» є оптимальним вирішенням даної проблеми в нинішній ситуації. Норми законопроекту надають органам місцевого самоврядування можливість відновити фінансування діяльності підрозділів місцевої міліції. А це означає, що в органах внутрішніх справ, по-перше, буде збережено професійне ядро, яке склалося протягом останніх 10—15 років, а, по-друге, запрацює механізм, установлений Указом Президента «Про надбавки військовослужбовцям Служби безпеки України та працівникам органів внутрішніх справ України за безперервну службу». Наприклад, у підрозділах органів внутрішніх справ столичного главку ця робота вже розпочалася, і досвід київської міліції має поширитися на територію всієї України. Крім того, позитивним аргументом на підтримку створення і фінансування діяльності місцевої міліції за рахунок місцевих бюджетів є те, що вже прийнятий Закон України «Про податок на доходи фізичних осіб». Даним законом з 1 січня 2004 року встановлюється єдина ставка оподаткування доходів громадян на рівні 13 відсотків. Досвід проведення такої реформи в Росії свідчить, що надходження від податку на доходи фізичних осіб збільшилися в 1,5—1,8 разу. Враховуючи те, що, згідно із законодавством України, надходження від даного виду податку спрямовуються за місцем знаходження роботодавця, планується істотне зростання доходної частини місцевих бюджетів. Отже, кошти для фінансування діяльності місцевої міліції повинні з’явитись у місцевих органів влади. Сподіваюся, що всі депутати Верховної Ради з розумінням поставляться до цього законопроекту і проголосують за нього. У всякому разі, майже всі члени нашої фракції підтримують його, бо мають багато звернень виборців з питань щодо роботи органів внутрішніх справ, та й самі депутати знають цю проблему. Так, підрозділи МВС отримують лише 40 відсотків від потреби. Тому поява додаткового джерела фінансування —це непогано. До того ж, виходячи з міркувань тісної співпраці районних підрозділів ОВС з органами районної влади, їх фінансування з місцевих бюджетів буде цілком логічним. Зрозуміло, що ця обставина обумовить і підконтрольність роботи місцевої міліції органам місцевого самоврядування. А щодо методично-організаційного та оперативного підпорядкування, то вважаю за доцільне залишити ці підрозділи у структурі органів внутрішніх справ України.
Олександр САВЧЕНКО, начальник Департаменту адміністративної служби міліції МВС України:
— Думка про муніципальну міліцію не нова. Її підрозділи були як експеримент створені в Луганську, Одесі, Львові. Ми пішли на цей експеримент тому, що муніципальна міліція справді необхідна. Справа в тому, що завдання, які виконують сьогодні МВС і влада, не завжди збігаються. Владі, скажімо, треба боротися зі стихійними ринками, забезпечувати громадський порядок під час спортивних змагань та масових заходів, а міліції — розшукувати злочинця, який скоїв резонансний злочин. Для того, аби зосередитись на забезпеченні громадського порядку на конкретній території, і були створені підрозділи муніципальної міліції. У Львові вони займалися в основному ринками, у Луганську і Одесі — масовими заходами, обслуговували концерти. І за короткий час зарекомендували себе якнайкраще.
Сьогодні в окремих депутатів два серйозні сумніви щодо доцільності прийняття законопроекту. По-перше, чи по силі районній (сільській, міській) владі фінансово утримувати муніципальну міліцію і чи не створюється вона з метою збільшення ОВС.
Хочу сказати, що сумніви ці безпідставні. Урядовим законопроектом пропонується комплексно вирішити питання створення та фінансування місцевої міліції через внесення змін та доповнень до Бюджетного кодексу України, законів «Про міліцію», «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації», і це не буде створення нових озброєних підрозділів. Мова йде про реформування вже наявних (ППС, служба дільничних інспекторів, ДПС, приймальники-розподільники, спецприймальники для адмінзаарештованих) із залишенням їх у складі органів внутрішніх справ, оскільки Верховною Радою України вже прийнято Закон України «Про загальну структуру і чисельність Міністерства внутрішніх справ України», яким підрозділи місцевої міліції передбачені у структурі міністерства.
Петро ОПАНАСЕНКО, заступник Державного секретаря МВС України, начальник ГУ МВС України у Києві:
— Ми ініціюємо створення місцевої міліції, адже підтримання громадського порядку — це загальна справа місцевої влади і міліцейських підрозділів. У Києві з цього приводу ми маємо повне розуміння та підтримку. Тому дуже зацікавлені у прийнятті поданого на розгляд до Верховної Ради законопроекту.
Сподіваємося, що підрозділи місцевої міліції фінансуватимуться належним чином і матимуть достатнє матеріально-технічне забезпечення, а це, без сумніву, дасть нам можливість покращити оперативну обстановку у столиці, оперативніше реагувати на повідомлення про злочини.
Чому ми підтримуємо саме урядовий законопроект, підготовлений МВС та Кабінетом Міністрів України? Тому що на відміну від альтернативного законопроекту про місцеву міліцію, винесеного на розгляд ВР, він спирається на вже наявну інфраструктуру відомства, налагоджену систему підбору та підготовки кадрів, збалансованість чисельності працівників певного регіону із загальною чисельністю МВС, вже визначеною законом, а отже, надає можливість створити місцеву міліцію шляхом реформування вже існуючих у складі органів внутрішніх справ озброєних підрозділів без зайвих затрат.
Сподіваємося на підтримку народними депутатами України позиції Кабінету Міністрів України та МВС, просимо виважено і справедливо оцінити переваги, які надає законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо місцевої міліції».
Василь СТЕПЕНКО, голова Полтавської районної державної адміністрації:
— Якщо хтось справді вірить у те, що якісь там громадські формування чи загони самооборони здатні замінити мобільні, організовані й професійно підготовлені міліцейські підрозділи, то вони, щонайменше, помиляються. Ніхто задаром працювати не буде. А фінансувати непідготовлені і не наділені владою формування, забезпечувати їх транспортом та бензином — справа безнадійна і нерозумна. Чи не краще і не дешевше для держави буде забезпечити всім необхідним уже наявні правоохоронні підрозділи професіоналів? Шлях до цього відкриває прийняття вищевказаного урядового законопроекту, який надасть місцевим бюджетам право фінансувати місцеву міліцію, а отже, і забезпечувати її всім необхідним. Якщо ми отримаємо таке право — міліція зможе повноцінно виконувати свої обов’язки.
На адресу Міністерства внутрішніх справ та Верховної Ради України продовжують надходити листи від керівників обласних державних адміністрацій, в яких підтримується урядовий законопроект і висловлюються аргументи щодо його переваг перед альтернативними законопроектами. Ось деякі з цих листів.
«Совет министров АР Крым разделяет позицию Кабинета Министров и МВД Украины и считает целесообразным поддержать проект закона Украины «О внесении изменений в некоторые законодательные акты Украины относительно местной милиции».
Председатель Совета министров АРК С. Куницын».
«Враховуючи, що видатки на утримання органів внутрішніх справ, передбачені Законом України «Про Державний бюджет України на 2003 рік», не дають змоги ефективно забезпечити реалізацію функцій, покладених на зазначені органи, а також неможливість згідно з вимогами Бюджетного кодексу України використання коштів місцевих бюджетів для утримання підрозділів органів внутрішніх справ, вважаємо за необхідне якнайшвидше законодавчо врегулювати питання про місцеву міліцію. Це дасть можливість підвищити рівень її роботи, стабілізувати криміногенну ситуацію.
Голова Хмельницької облдержадміністрації В. Лундишев».
«Оцінюючи зазначений законопроект, Львівська облдержадміністрація підтримує його і вважає таким, що найбільше відповідає чинному законодавству України, зможе забезпечити функціонування міліції як єдиної системи, сприятиме розширенню повноважень органів місцевого самоврядування з питань забезпечення правопорядку і не потребуватиме додаткових витрат з Державного бюджету України.
Голова Львівської держадміністрації М. Янків».
Підготувала Віра ВАЛЕРКО.