У Луцьку, щоб уникнути складання протоколу за порушення Правил дорожнього руху, водій Сагайда намагався дати гроші інспекторові ДАІ. Факт було задокументовано і передано до прокуратури, складено адмінпротокол про спробу давання хабара. Невдаха, напевно, тепер довго розповідатиме своїм знайомим, що такі пропозиції мають серйозні наслідки. Без сумніву, таку думку поділятиме і мешканець Ковеля А. Воронюк. Його затримали за керуванням авто в нетверезому стані. Порушник намагався відкупитися за 67 доларів. Але марно...
Нещодавно працівники Комінтернівської роти ДПС ДАІ Одеської області прапорщик міліції Є. Чибанюк та старшина Г. Волков на автошляху Київ—Одеса за порушення ПДР зупинили «Мазду» під керуванням водія Олексія Антонова. Останній свою вину в порушенні визнав і під час розмови з інспекторами хотів уладнати справу, на його думку, по-джентльменськи. Свої серйозні наміри він намагався підкріпити грошовою купюрою. Працівники міліції у присутності свідків задокументували цей випадок як спробу дати хабара. А самого водія було доставлено до райуправління внутрішніх справ.
А ось водій «Опель-Вектри» Андрій Садовников намагався проїхати перехрестя на червоний сигнал світлофора. Безперечно, така поведінка за кермом водія та його легковажне ставлення до інших учасників дорожнього руху не залишилася поза увагою інспекторів Комінтернівської роти І. Семененка та М. Мартьянова. Цілком природно, що вони згідно з чинним законодавством почали складати протокол на правопорушника. І в розмові повідомили водію, що протокол буде передано до суду для прийняття адмінсанкцій. Водій чомусь вирішив ліпше розплатитися на місці, безпосередньо з інспекторами, а не витрачати час на судові засідання. На його думку, запропонована сума має стати тим самим аргументом, який діятиме на міліціонерів магічно. Не подіяв... У присутності двох свідків цей випадок було зареєстровано знову-таки як спробу давання хабара.
Інспектори ДПС Малинівського ВДАІ, наприклад, вимушені були доставити до райуправління міліції аж занадто настирливого водія Сергія Вензіго. Його за порушення Правил дорожнього руху було зупинено, під час складання адмінпротоколу правопорушник не раз натякав на мирну угоду і обіцяв у боргу не залишитися, незважаючи на попередження інспекторів про карну відповідальність та можливі наслідки давання хабара посадовим особам. Але Сергій не повірив і, залишивши в салоні службового автомобіля купюру в 50 грн., гадав, що на цьому неприємності закінчилися. Але помилився. Саме з цього часу для нього вони і розпочалися...
Як, до речі, і для громадянина Молдови Георгія Кармана. Під час перевірки документів з’ясувалося, що він перебуває на території України без відповідного дозволу. Саме про це і свідчила відсутність у його паспорті відмітки митниці про перетин кордону. З метою уникнення відповідальності за скоєння цього порушення та для швидшого «порозуміння» з автоінспекторами також вважав, що гроші владнають усе.
Напевно, нема сенсу описувати кожний випадок спроби давання хабара, бо працівники ДАІ лише поточного року задокументували і зареєстрували 2684 факти давання хабарів. За 38 із них порушено кримінальні справи. Матеріали ще за 955 фактами перевіряють, рішення за ними буде прийнято у встановлені терміни. Доречно тут нагадати тим, хто вважає, що певна матеріальна винагорода може владнати всі непорозуміння між учасниками дорожнього руху та працівниками ДАІ, статтю 339 чинного Кримінального кодексу України від 5 квітня 2001 р., згідно з якою за давання хабара передбачено покарання штрафом від 200 до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеження волі на термін від двох до п’яти років. А давання хабара повторно карається позбавленням волі від трьох до восьми років з конфіскацією майна або без такої. Напевно, слід серйозно замислитись, а чи варто наражати себе на неприємності? Чи, може, краще не порушувати Правил дорожнього руху?
Сергій КАРАКАЙ, заступник начальника Департаменту ДАІ МВС України, полковник міліції.