Двадцять дев’ятого січня 2003 року Кабінет Міністрів України ухвалив три постанови, обумовлені вимогами Закону України «Про автомобільний транспорт» (до речі, з усіх країн СНД такий закон прийнято тільки в Україні). Головна мета цих постанов — забезпечення виконання вимог законодавства про автомобільний транспорт всіма підприємствами та приватними підприємцями, які надають послуги з перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
Гадаю, розвиток автомобільного транспорту йде у загальному контексті нових ідей функціонування всієї транспортної системи держави, які стали на порядок денний після того, як профільне міністерство очолив Георгій Кірпа.
Підтвердженням цього є остання подія, коли відкрито регулярне контрейлерне (комбіноване) сполучення Київ—Славкув (Польща)—Київ. Однозначно можна твердити про унікальне поєднання можливостей «Укрзалізниці» та автомобільних перевізників. Комбіноване сполучення — це ноу-хау «Укрзалізниці». Це реалізація частини програми Міністерства транспорту, спрямованої на входження України в інституції Європейського союзу.
Ось такі новації каталізують прогресивні зміни і в системі автомобільного транспорту.
Хоча на сьогодні є й проблеми.
Без потрібної кваліфікації
Наприклад, у результаті приватизації автотранспортного комплексу крім великих корпоратизованих і приватизованих підприємств на ринку транспортних послуг з’явилася велика кількість індивідуальних власників автотранспортних засобів (перевізників), котрі володіють одним-двома автомобілями, не мають потрібної кваліфікації, не знають вимог нормативних документів, працюють на автобусних маршрутах без дозволу замовника, ухиляються від сплати податків. А управлінські структури, котрі раніше здійснювали державне регулювання автотранспорту, перестали функціонувати. Це призвело до ігнорування вимог транспортного, податкового, митного законодавств, різкого зростання порушень вимог безпеки руху, екологічної безпеки, допущених багатьма малими автотранспортними підприємствами і приватними перевізниками. До речі, нині в Україні діє майже 80 відсотків малих і дуже малих автогосподарств, зокрема автогосподарств з кількістю автомобілів до 10—56 відсотків. Саме в таких підприємствах найбільше порушень законодавства.
Для розбудови українського ринку автотранспортних послуг, орієнтованого на міжнародні стандарти, необхідно було створити нормативні документи, які регламентували б єдині правила надання послуг, методи добору виконавців цих послуг, системи контролю і вжиття заходів до порушників. Саме такими документами стали вищезазначені постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» №141, «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» №139, «Про затвердження Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті» №143.
Затверджені нормативні документи будуть інструментом, за допомогою якого можна вирішити багато проблемних питань на автотранспорті загального користування, пов’язаних з порушеннями законодавства про автомобільний транспорт та забезпеченням необхідної якості послуг під час безпечного транспортного процесу.
Чимало підприємців, що надають транспортні послуги, працюють без відповідних дозволів і не платять податки. Маючи нормативно-правові документи, що дозволяють здійснювати державний контроль, органи автотранспорту зможуть ефективно вживати заходи до порушників за результатами контролю, що забезпечить надходження до бюджету додаткових коштів.
Контроль
У Державному департаменті автомобільного транспорту створено відділ державного контролю. Такі самі структурні підрозділи створено раніше в обласних автотранспортних управліннях та Автономної Республіки Крим. Вони здійснюють державний контроль на маршрутах автотранспорту загального користування. Ефективність роботи таких підрозділів очевидна. За перший квартал цього року до державного бюджету надійшло більш як 160 тис. грн., а за рік ця сума становитиме майже 800 тис. грн. Проте проблемним залишається питання фінансування цих структур. На нашу думку, це питання можна було б вирішити, передбачивши їх фінансування за рахунок частки коштів, що надійшли від сплачених штрафів.
Нині у сфері перевезення пасажирів пропозиції перевищують попит. Тому в нас є можливість вибрати того перевізника, що зможе надати пасажирам найякісніші послуги. Ми пропонуємо всім перевізникам вишукувати можливості придбання сучасних комфортабельних автобусів. Високі вимоги пред’являють і до водіїв автобусів.
У результаті застосування порядку проведення конкурсу серед перевізників можна буде вибрати ті підприємства, які надаватимуть дешевші послуги за того самого рівня якості, що сприятиме поліпшенню соціального клімату в країні.
Братимуть участь у конкурсі з перевезення пасажирів лише ті підприємства, котрі не матимуть заборгованості у зарплаті, платежах у Пенсійний фонд і бюджети всіх рівнів.
Це логічно, тому що підприємство, яке не спроможне забезпечити першочергові платежі, не здатне економічно забезпечити пасажирам високий сервіс і безпеку.
Головне завдання нашого департаменту на сьогодні — це створити рівні умови для всіх перевізників, що здійснюють перевезення пасажирів, щоб вони працювали в єдиному правовому полі, незалежно від форм власності. Атмосфера здорової конкуренції приведе до істотного поліпшення рівня надання автотранспортних послуг.
Усі нормативні документи враховують інтереси і пасажирів, і перевізників, і визначають взаємини між ними на сучасному рівні.
Проте реалізувати вимоги цих нормативних актів на практиці можна тільки за допомогою самих пасажирів, яких ми закликаємо стати  вимогливішими.
У загальному підсумку реалізація зазначених постанов створить умови, за яких значно зменшаться можливості тіньової діяльності суб’єктів підприємницької діяльності в підгалузі автомобільного транспорту, що забезпечить додаткове надходження коштів до бюджету. Введення постанов у дію дасть змогу поліпшити стан безпеки під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом та забезпечити підвищення якості послуг, що надаються автомобільним транспортом загального користування, сприятиме встановленню нормальних ринкових відносин та справедливої конкуренції на ринку автотранспортних послуг.
Євген ЗАКІРОВ, директор Державного департаменту автомобільного транспорту.