Трудові колективи дорожньої галузі не залишаються осторонь жодного важливого процесу, який відбувається у державі. Це стосується і обговорення проекту закону України «Про внесення змін до Конституції України» та виступу Президента України Л. Кучми у парламенті «Стратегія політичних реформ» у зв’язку зі щорічним посланням Президента України до Верховної Ради України.

В обговоренні зазначеного законопроекту вже взяли участь понад 30 тисяч дорожників. Слід відзначити високу активність виступаючих (майже 1000 осіб), різноплановість висловлених поглядів, думок і пропозицій щодо обговорюваної теми.

Оскільки важливим етапом обговорення конституційної реформи було інформування громадян про запропоновані зміни політичної системи, для проведення роз’яснювальної роботи та участі у зборах трудових колективів було залучено керівних та відповідальних працівників Укравтодору, представників облдержадміністрацій, депутатів місцевих рад.

Для кваліфікованішого та детальнішого розгляду основних положень політичної реформи у Донецькій, Луганській, Чернігівській та деяких інших областях на збори було запрошено лекторів товариства «Знання».

Щоб почути конкретні пропозиції стосовно політичної реформи від усіх, хто має свою думку і може її аргументувати, обговорення проводили у кожному трудовому колективі галузі.

Під час зустрічей з представниками Укравтодору та місцевої влади дорожники, як і під час обговорення проекту Програми діяльності Кабінету Міністрів України, вносили пропозиції, пов’язані з господарською діяльністю, соціальними питаннями, зокрема з фінансуванням дорожньої галузі, вчасним прийняттям Державного бюджету на наступний календарний рік, наданням Палаті регіонів прав на формування соціальної політики в областях, проведенням найближчим часом пенсійної реформи, підпорядкуванням Президенту України міністерств, від яких залежить життєдіяльність громадян України тощо. Внесені пропозиції стосувалися також строків проведення чергових виборів Президента України, парламенту, Верховної Ради АР Крим та органів місцевого самоврядування.

Присутність на зборах представників облдержадміністрацій в деяких областях дала змогу обговорити питання здійснення реформи на місцевому, регіональному рівнях.

Питання обговорення політичної реформи також розглядалося на семінарі, який відбувся 17 квітня у Приморську Запорізької області за участю керівників та відповідальних працівників дорожніх організацій ряду областей. Під час семінару особливу увагу приділено питанням соціального розвитку галузі, підвищенню життєвого рівня дорожників та іншим соціально-економічним напрямам, які було порушено у виступі Президента України у парламенті.

Трудові колективи цілком підтримали розпочату 2002 року роботу з технічного переоснащення підприємств дорожнього господарства. Люди добре розуміють, що без застосування новітніх технологій та сучасної техніки наші підприємства не матимуть шансів на перемогу в конкурентній боротьбі на ринку дорожніх робіт. У минулому році майже усі області отримали сучасні дорожні фрези. Цього року Укравтодор удвічі збільшив капітальні вкладення на розвиток виробничих потужностей підприємств дорожнього господарства, за рахунок чого планується придбати сучасні асфальтоукладачі, котки, автогрейдери, машини для зимового утримання доріг тощо. Отже, вже на практиці виконується завдання, визначене у доповіді Президента України у Верховній Раді 15 квітня 2003 року, щодо застосування механізмів структурно-інноваційного оновлення економіки, розвитку технологічної бази виробництва.

Приємно відзначити те, що працівники галузі продемонстрували психологічну готовність до участі у політичних дискусіях, небайдужість до того, як проводитиметься Конституційна реформа в Україні. Багато з них мають життєвий досвід, спостерігають за відносинами між владою і суспільством, Президентом і Верховною Радою, хочуть знати, хто і за що має відповідати в державі.

Так, у трудовому колективі підвідомчого Укравтодору дорожнього підприємства «Новгород-Сіверський райавтодор» (Чернігівська область) обговорення законопроекту було жваве, бо наболіло багато. Через нестачу коштів останніми роками значно скоротилися обсяги дорожніх робіт на автошляхах, що призвело до скорочення чисельності працівників управлінь і галузі в цілому, вплинуло на якість утримання автомобільних доріг. І це гостро відчувають на собі всі, хто по них їздить. Тож працівників райавтодору хвилює багато питань. Чи зі зміною політичної системи в Україні зміниться на краще життя трудових колективів, ситуація у всіх сферах життєдіяльності, у тому числі й у соціальному захисті громадян? Чи є майбутнє у підростаючого покоління, чи зможуть їхні діти, онуки мати після здобуття освіти роботу? Чи потурбується держава про тих, хто чесною працею вніс чималий внесок у її добробут, але залишився з мізерною пенсією? Водночас вносили і конкретні пропозиції до законопроекту. Зокрема, стосовно зменшення кількісного складу Верховної Ради, підвищення бар’єру проходження партій до парламенту до 10 відсотків тощо.

Таких прикладів проведення обговорення у колективах дорожників можна навести багато. Цей процес вийшов за рамки зборів.

Бажаючі висловити свої пропозиції звертаються до громадських приймалень, місцевих газет, направляють їх безпосередньо до Адміністрації Президента України.

З метою оприлюднення перебігу обговорення законопроекту в дорожній галузі, висвітлення проведеної роботи на телебаченні, радіо, в газетах на збори колективів запрошувано представників регіональних засобів масової інформації.

Так, статті, замітки, повідомлення про проведення обговорення політичної реформи в дорожніх колективах публікувалися в обласних та районних виданнях Вінниччини, Донеччини, Харківщини, Чернігівщини. Такі матеріали готуються до публікації і в інших областях.

Перебіг обговорення законопроекту серед дорожників висвітлювався у телевізійних репортажах Херсонського обласного каналу «Скіфія» та республіканського каналу УТ-1, у яких на запитання журналістів відповідали заступник голови Державної служби автомобільних доріг України В. Кондукоцов та директор дочірнього підприємства «Херсонський облавтодор» І. Календар, у передачах обласного телебачення Запоріжжя, Миколаєва, Хмельницька, радіо Вінницької області.

У результаті обговорення проекту закону України «Про внесення змін до Конституції України» трудові колективи дорожніх господарств довели, що вони зацікавлені у збереженні демократичного напряму розвитку нашої держави, підтвердили потребу проведення реформи політичної системи з метою створення ефективної системи взаємовідносин, стримування та противаг трьох гілок влади з тим, щоб вони були рівноправні й відповідали за свої дії перед народом України.

Досвід проведення обговорення проекту програми дій уряду, конституційної реформи показав, що прямий контакт керівників зі своїми трудовими колективами з опрацювання економічних та політичних документів держави розкриває широкі можливості для вирішення не тільки виробничих завдань, а й залучення працівників галузі до активної участі у суспільному житті держави, вирішенні важливих соціально-економічних питань.

В. ДЕМІКШАН, голова Державної служби автомобільних доріг України.