Україну й Македонію в уяві чи не кожного європейця пов’язує недавня історія з вертольотами, котрі ми продавали македонцям і тим дражнили ревниву Європу. Вертольоти — річ хороша, але мало хто знає, що браття-македонці замовляли нам речі набагато тонші!

А було так: кілька літ тому македонський мільйонер Рісто Гуштеров побудував у своєму рідному місті Радовіші храм — трохи схожий на наш Володимирський, але удвоє менший. Радовіш — стародавнє містечко на південному сході країни. Сам пан Гуштеров живе, де хоче: у Скоп’є, у Відні, в Маямі. Колись робив бізнес і в Україні. І ось він оголосив серед православних художників світу конкурс на розпис храму. Гуштеров хотів, щоб храм був світлий, прозорий, землякам на радість. Конкурс виграли ескізи киянина Дмитра Нагурного.
Перед Великоднем ми завітали до його київської майстерні з відомим мистецтвознавцем Дмитром Горбачовим.
Розповідає Дмитро НАГУРНИЙ:
— Власне, мої ескізи надіслав на конкурс Анатолій Гайдамака, він же очолив і нашу групу, що поїхала до Македонії. Там були ще Володимир Недайборщ, викладач Художньої академії, Володимир Бовкун, Юрій Левченко, Віктор Блінов, фантастичний колорист. Всього, разом з виконавцями, душ десять. Скажу добре слово про Толю Гайдамаку. Він узяв на себе таке ярмо! Адже у бригаді всі — особистості, амбітні, такими не покомандуєш! Але Гайдамака — сам художник, тож зумів з кожним знайти спільну мову. Крім того, зумів об’єднати те, що, як правило, навіть хороші художники не вміють: підлоги, стелі, грати, ворота, живопис, двері — це все тримати в голові зумів лиш він один. А ще ж переговори із замовником! Це Балкани, там люди ще легковажніші, ніж ми, з кимось про щось домовитися — то проблема! Македонці нібито прийшли туди із Західних Карпат у VІІІ столітті, але в масі своїй вважають себе нащадками Александра Македонського, чим і пишаються.
Ну, ми тихенько працювали собі самі. Над нами «худрада» — Гайдамака, Гуштеров та Димитар Карнаков, македонський професор, знавець мистецтва.
...Що було мені цікаво? Я закінчив Київський художній інститут, монументальний факультет, у Тетяни Нилівни Яблонської. За фахом і за вдачею я монументаліст, і воно для мене ніби й не проблема. Але коли почали працювати... Ми ж світські монументалісти! А тут цілком нова тема, простір, традиція. Гуштеров одразу сказав: хочу не похмурий візантійський храм, а європейський, світлий, легкий. Але ж храм таки не католицький, отже, треба було якось трансформувати традиційне візантійське бачення. Гайдамака каже: уявімо собі, що це у нас небесна сфера, і ми на цих небесах розмістимо всі потрібні релігійні сюжети. Ідея звучала гарно. Але коли ти маєш тему — Вознесіння Христове — й цілком конкретні біблійні мотиви, то раптом бачиш: отут потрібні дерева, там престол чи твердь земна! Ну, Тьєполо колись таке робив — але ж він робив це в архітектурі, що допомагала йому. А візантійський храм на це не розрахований. І нам довелося від нашої ідеї інтуїтивно переходити до традиційних візантійських стилістичних прийомів. Звичайно, нас возили по всіх старих храмах Македонії, ми роздивлялися й отак знаходили потрібний шлях — у руслі традиції, кращої за яку не придумаєш. Це цілий космос!
Але спершу це треба внутрішньо усвідомити. Приміром, на давніх фресках Христос, ангели й святі «безтілесні», в зелених або сірих холодних тонах. А мені було дуже важко робити обличчя зеленими, я їх сприймав спершу як живих людей, а не символи. От Юра Левченко одразу взяв окис хрому, зеленку — й влучив у те, що треба!
Дмитро ГОРБАЧОВ:
— Тут є елементи оп-арту, тобто мистецтва з оптичними ефектами. Нині оп-арт дуже популярний в телевізійних заставках: мінливість, мерехтіння, «космічні» мотиви. Оп-арт з’явився в давні часи. Бо треба було якось показати «не цей світ». Це в нашому світі все явне, а в духовному космосі все загадкове й непевне. Скажімо, в іконах нема перспективи, вона там зворотна, там можливі будь-які деформації, бо це ж космічні виміри. Тобто невидиме простим оком стає видимим на іконі. У католиків навпаки. Я чув недавно в Києві, в костьолі, священик казав: «Парафіяни, як бачите в рекламі красиве оголене тіло, знайте: та краса створена Богом, отже, це реклама господа нашого!» Тобто вони в усьому сущому бачать прикмети Бога. А у православних, щоб відчути Бога, треба піти від миру, бо все земне скороминуще. Судячи з репродукцій, показаних Дмитром, це зроблено дуже майстерно.
Дмитро НАГУРНИЙ:
— Хоч це й не одразу вдалося! Ми хотіли спершу обійтися без зворотної перспективи, але це неможливо, все починає руйнуватися! А зворотна перспектива дозволяє дати ритмічну асиметрію, це чудово, це саме те, що цікаво й у сучасному мистецтві — велика амплітуда різних прийомів, тобто це справді космос, у якому можливі найнеможливіші речі. А коли є лиш пряма перспектива, тут уже нічого не можеш зробити в жорстких рамках земної геометрії.
— І все-таки тамтешня земна геометрія допомагала вам — пейзажі, культура?
— Пейзажі там просто геніальні. Озеро Охрид — справжня світова перлина. Там дивне сусідство культур і релігій, часів, звичаїв і народів. Все перемішано: осли, «мерседеси»! Радовіш поділений на циганську й слов’янську частини. А ще — цілковита відсутність крадіжок. Не крадуть! Цікаво, що македонці вважають себе великими пияками: 50 грамів ракії цмулять весь вечір. І кажуть: а серби не вміють пити, у них нормальна доза тридцять грамів!
— І серед такого колоритного народу не знайшлося художників, щоб розписати храм?
— Є таланти, але немає виробленого фахового рівня. У Югославії Македонія була аграрною околицею, там тютюн і ракію роблять, та й годі. Ну й лишилися храми ХІІ—ХІІІ століть, де працювали майстри чудової візантійської школи монументального розпису. Але значною мірою цю традицію втрачено.
Дмитро ГОРБАЧОВ:
— Цікаво, що свого часу у православ’я на Балканах була потреба модернізуватися. Їм тоді допомогли українці: наші художники й архітектори принесли туди бароко, що його у нас із західноєвропейського переробили на православний штиб у XVІІІ столітті. А тепер от македонську архаїку знов модернізували наші.
— Але ж вони могли запросити ближчих сусідів, сербів?
Дмитро НАГУРНИЙ:
— Тут, можливо, ще така причина: що дальший родич, то рідніший. Це як і в нас, і це стосується не лише художників. Скажімо, у Радовіші, схоже, недолюблюють свого єдиного мільйонера Гуштерова за те, що от він може собі дозволити побудувати храм чи приїхати на «лінкольні». А Гуштеров, зі свого боку, вибирає художників, де хоче.
Дмитро ГОРБАЧОВ:
— Зрештою, він не помилився, «позичивши» цих художників. Знаєте, кращі лики Ботічеллі теж позичені у православних. Крім того, Дмитро дуже обдарована людина, він може все: від гіперреалізму до суперкосмосу.
— Як оцінили вашу роботу земляки пана Гуштерова?
— Храм відкриють лише восени, але люди заходили, дивилися, здається, щось відчували. Це прості люди, вони душею сприймають, для них головне — щоб було «гарно». Вони можуть порівнювати, адже там є і старий храм. Я теж можу порівнювати і скажу: ми зробили шедевр, можливо, не лише балканського виміру. Працювали з душею. 1 червня 2000 року ми вперше увійшли до храму. А далі два з половиною роки щоденної, без вихідних, роботи. Там усього 2000 квадратних метрів розпису, моя частина праці — 350 метрів. Це виснажує фізично, інтелектуально. Казав собі, що більше ніколи такого замовлення не візьму. З другого боку, кожен серйозний художник мріє зробити Храм. Я свій зробив!
Записав Віталій ЖЕЖЕРА.