Збори на соціальне страхування сплачує зі своєї зарплати кожний працівник, щоб у разі потреби йому оплатили лікарняний, видали допомогу на народження дитини чи поховання близьких. Але мало хто знає, як акумулюються і витрачаються ці кошти. Нещодавно Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики та праці проаналізував, як виконується Закон «Про загальнообов’язкове державне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням» та як діє відповідний фонд. І виявив низку серйозних порушень законодавства. Розповісти про це наш кореспондент попросив голову Комітету ВР з питань соціальної політики та праці Василя ХАРУ:
— Ще парламент другого скликання прийняв Основи законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, яким було передбачено створення п’яти фондів. Три з них уже діють: страхування від нещасних випадків на виробництві, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та страхування від безробіття. Законопроекти про ще два фонди — пенсійного та медичного страхування — нині перебувають на розгляді у парламенті.
Перевірка комітетом діяльності Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності виявила непоодинокі факти перевищення повноважень з боку його правління (голова В. Куліченко), виконавчої дирекції (директор Б. Бочкалов) та виконавчих дирекцій відділень фонду з використання державних коштів. По-перше, надмірні видатки на утримання апарату. Середня зарплата в дирекції фонду — 969 гривень, тоді як середня зарплата по Україні — 364 гривні. У грудні 2001 року для фонду було придбано за 12,5 млн. грн. окрему будівлю, вкладено в її реконструкцію ще додатково декілька мільйонів, однак до сьогодні дирекція фонду орендує інше приміщення (до речі, в самому центрі Києва і недорого) й, схоже, ще не скоро перейде в новий будинок. І мимоволі постають запитання: а чому саме цей будинок придбали, чому так дорого у такому поганому стані, чи не був хтось у цьому особисто зацікавлений?
На комп’ютеризацію і програмне забезпечення фонду вже витрачено 37 млн. грн. За результатами перевірки, виявлено невідповідність сум договорів із фактичним перерахуванням коштів або договорів узагалі не було. Постановою правління фонду створено не передбачену законом структуру: Фонд розвитку, левова частка коштів з якого спрямовувалася на придбання квартир, надання безвідсоткових позик, преміальні, ювілеї співробітників фонду тощо. Розпорядженням голови правління фонду було виділено 50 тисяч гривень громадській організації «Центр сприяння розвитку особистості», яка навіть за назвою не має жодного стосунку до цілей і завдань Фонду соцстрахування.
Фондом також прийнято рішення про централізоване фінансування центральних апаратів спортивних товариств «Україна», «Спартак» і «Колос» та їх апаратів у областях. Хоча за законом дитячо-юнацькі спортивні школи мають фінансуватися за регіональними програмами, і кожне спорттовариство має утримувати тільки свої школи. А, скажімо, у Донецькій області спорттовариство «Україна» мало торік лише одну ДЮСШ, а йому було виділено сотні тисяч гривень — гроші використовувалися без належного контролю (що призвело не тільки до порушення закону, а й внутрішніх документів фонду) і взагалі не за цільовим призначенням. На це вже звертали увагу в своїх рішеннях улітку 2002 року Наглядова рада та Міністерство соціальної політики та праці, які геть проігноровано Фондом соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Нехтується закон і в частині щорічного формування регіональних програм відновлення здоров’я застрахованих осіб та членів їхніх сімей — санаторно-курортного лікування, оздоровлення в дитячих таборах тощо. За законом кожний регіон має формувати програми залежно від своєї специфіки, відповідно до яких і затверджується загальний кошторис фонду. На жаль, другий рік поспіль формування програм санаторно-курортного оздоровлення перебуває в ручному управлінні. У зв’язку з цим ігнорується закон і в частині формування страхового тарифу.
За межами закону також фінансування 300 штатних одиниць правових інспекторів і 100 довірених лікарів профспілкових об’єднань України.
Водночас фонд досі не прийняв від деяких профспілкових об’єднань матеріальні активи, придбані за кошти від зборів на соцстрахування, які станом на 1 жовтня 2002 року становили 2,2 млн. грн. Хіба ці кошти не потрібні фонду?
На жаль, рішення комітету спричинило негативну реакцію з боку профспілки. Справедливі й конкретні зауваження про порушення закону було сприйнято профспілковою стороною як особисту образу і навіть вжито заходів для скасування рішення комітету. Однак комітет принципово стоїть і стоятиме на засадах законодавства і все зробить для виконання свого рішення. Позицію комітету повністю підтримує Міністр праці і соціальної політики України Михайло Папієв і міністерство загалом.
Поза тим хочу наголосити: комітет переконаний у потребі збереження системи загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Записала Юліана ШЕВЧУК.